Ad

گفتگو با خواننده یکی از موفق ترین قطعات دهه هشتاد

کورش صنعتی: به خاطر ویدئوی «عشق من» پنج سال ممنوع الکار شدم

در موسیقی پاپ همین که بتونی مخاطب رو جذب کنی موفق شدی. نمیشه گفت چون کسی 40 ساله می‌خونه کارش می‌گیره و کسی که تازه وارده کارش نمی‌گیره.

کورش صنعتی حدود ده سال پیش با انتشار قطعه ای به اسم «عشق من» تبدیل به خواننده های موفق شد «عشق من» در زمره موفق ترین ترین قطعه های آن زمان قرار گرفت. کورش صنعتی اما به اندازه کافی در فضای موسیقی فعال نبود و بعد از عشق من، آلبوم یا قطعات متعددی به انتشار نرساند.

حالا ده سال بعد از روزهای موفقیت این کورش صنعتی به بهانه حضور دوباره اش در عرصه موسیقی با او به گفتگو نشستیم. گفتگو با خواننده ای که صاحب یکی از موفق ترین قطعات دهه ۸۰ است نکات جالب بسیاری به همراه دارد

 

عشق من جزء مگاهیت‌های دهه‌ی ۸۰ بود. معمولا چنین اتفاقی باعث میشه که خواننده‌ش حضور پررنگی توی موسیقی داشته باشه. شما اما به نظر می رسه یک مقدار از موسیقی فاصله گرفتید و کمتر از آنچه انتظار می رفت در موسیقی حضور داشتید. این مساله چه دلیلی داشت؟
یک مجموعه‌ی موفق عوامل متعددی می‌خواد. مخصوصا در موسیقی. داشتندر کشورهای پیشرفته افراد متخصص به اسم agent و manager با درایت خودشون کمک می‌کنن تا کار به طور مداوم تولید بشه. خیلی‌ها میگن وقتی کاری می گیره اون خواننده نیاز به همراهی آدم های کاربلدی داره که بهش کمک کنند تا این موفقیت ادامه پیدا کنه.من سال ۸۱ کارمو با آقای سرگزی شروع کردم و فضای کار من مورد پسند لاله‌زاری‌ها نبود یعنی مردم کوچه بازار اون سبک کار سنگین رو نمی پسندیدن و کارهای شش و هشت خیلی توی بورس بودن. تا سال ۸۳ که با یاسر محمودی آلبومی با نام بیقرار را کار کردم و نوای رامشه به مدیریت آقای شاه‌علی این آلبومو به بازار دادند. سال ۸۴ با ارژنگ حقانی کار کاوری انجام دادم به نام عشق من با ترانه محمد فراهانی و کار مورد استقبال قرار گرفت ولی چون از دست اندرکاران اون کار اسمی نبرده شد من تصمیم گرفتم این کارو کلیپ کنم و متاسفانه بعد از ساخت این کلیپ تا ۵ سال دستم بند بود و عواقب زیادی برام داشت و این باعث ایجاد وقفه‌ای در کار من شد. من نه اهل شعارم نه سنم به شعار دادن می‌خوره ولی آدم قانون‌گرایی هستم و در هر محیطی زندگی کنم به قانون اونجا مقیدم و همه باید مقید باشیم و برای پز ذاذن هم نیست. من به خاطر کلیپ عشق من پنج سال ممنوع الکار شدم. تا الان دوتا آلبوم منتشر کردم که تصورم اینه که از برخی هم‌دوره‌ای‌های خودم جلوتر هم هستم. حالا یا حوصله ندارن پیگیر انتشار آلبوم باشن یا وقتشو ندارن و این آلبوم‌ها باعث وقفه در کار می شد چون مثلا به من می‌گفتن برو ۲ ماه دیگه بیا و بعد می‌گفتن ۴ ماه دیگه بیا… همین یه زمان طولانی چندساله شد. مثل وقتی که با کسی قرار داری و بهت بگه من ۵ دقیقه دیگه میام و نیم ساعت بعد بگه ۵ دقیقه دیه میام و همینجوری دوساعت براش صبر کنی در حالی که اگه از اول بگه من نیم ساعت دیگه میام سر قرار براش صبر نمی‌کنی. از طرفی دوستانم هم می‌گفتن چرا کار در سایت‌ها نمی‌گذاری؟ نظر الانم رو نمی‌گم ولی اون موقع تصور می‌کردم باید حتما مجوز داشته باشم و کار قانونی انجام بدم.
به جز موسیقی شغل دیگه‌ای دارید؟
بله… من در کار لوازم صوتی تصویری هستم.
آیا این مساله باعث شد کارهایی که صلاح نمی‌دونید رو انجام ندید. اون زمان معتقد بودند حضور در اینترنت در شان یک هنرمند حرفه‌ای نیست و اواسط دهه ۸۰ هم‌چین نگاهی در فضای موسیقی وجود داشت. چون شغل دیگه و منبع درآمد دیگه ای داشتید این تصمیم رو گرفتید؟
من الان می‌دونم که اینترنت یکی از اصلی‌ترین وسایل ارتباط جمعیه و من کورکورانه نگاه می‌کردم البته مشکل من با اینترنت نبود و دوستانی که از این طریق کار کردن رو سرزنش نمی‌کنم. مشکل من با مجوز نداشتن کارم بود که در این‌صورت نمی‌خواستم کار بدون مجوز رو در اینترنت بذارم و ترجیح می‌دادم کارم رو به صورت آلبوم منتشر کنم
آیا الان تصمیم دارید حضور پررنگ‌تری داشته باشید؟
بعد از سال۹۱ که آلبوم یادت باشه رو منتشر کردم حدود ۲۰ تک ترک هم منتشر کردم و تمام تلاشمو برای پررنگ‌تر شدن می‌کنم. با شاهین خسروآبادی در مطب دکتر امید عامری بودم و بحث کار موزیک بود. ازم پرسید دوست داری یه کاری بدی بیرون که بترکونه؟ خیال می‌کرد الان می‌گم نه! ام من گفتم آرزومه و کور از خدا چی می‌خواد؟  من علاقه زیادی به موسیقی دارم و پرمسلمه می‌خوام پررنگ حضور داشته باشم.
الان چه کارهایی در دست انتشار و  تولید دارید؟
آخرین کار تک ترکی به اسم  «بی‌قانون» با ترانه و ملودی امیرعلی نورائی و تنظیم مجید الماسیان منتشر کردم. این قطعه سه ماه پیش منتشر شد و بازتاب خوبی هم داشت. البته بازار اینقدر شلوغ شده که مردم وقتی یه سی‌دی می‌خرن ۶۰۰ تا آهنگ داره و شما کار خودتو به سختی میون این آهنگا پیدا می‌کنی. خواننده باید باهوش باشه و در انتخاب کار دقت کنه. مردم ما به ترانه خیلی اهمیت میدنب. به خصوص که جامعه ما کلام‌محوره …نوستالژی، تنفر و عشقشون رو در کلام میگن و باید دید بازار چی می‌خواد؟ کار ۶و ۸ و بازاری یا غمگین؟ همه اینا ابر و باد و مه و خورشید و فلکند که دست به دست هم میدن تا کاری انجام بشه. در حال حاضر هم ترک «وابستگی» با ترانه و ملودی نیما قاسمی و تنظیم مصطفی سلطانی رو آماده پخش دارم که بعد از محرم منتشر میشه.
آلبوم جدید در دست تهیه دارید ؟
آلبوم سختی‌های خودشو داره و هرچی جلوتر میریم سخت‌تر هم میشه و وسواس آدمو میگیره و واقعیت اینه که واسه هر خواننده آلبوم ویترینشه و لازمه ماحصل کارش رو آلبوم کنه.
در حال حاضر خوانندگی و موسیقی اولویت زندگیتونه؟

از اول هم اولویت اول من خوانندگی بود. حتی برای خانواده‌م هم همین‌طور بوده. حاضرم جایی باشم که فقط از گرسنگی تلف نشم و با موسیقی زندگی کنم.
به نظرتون در شرایط امروز میشه باز هم موفقیت عشق من رو تکرار کنید؟
نباید ناامید بود. کار نشد نداره. خداروشکر در فضایی هستیم که مردم تعارف ندارن و مهم نیست تا دیشب خواننده‌ نبودی بلکه به کار الانت نگاه می‌کنند حتی اگه چند ماه باشه وارد این عرصه شده باشی. در موسیقی پاپ همین که بتونی مخاطب رو جذب کنی موفق شدی. نمیشه گفت چون کسی ۴۰ ساله می‌خونه کارش می‌گیره و کسی که تازه وارده کارش نمی‌گیره. پس با ترانه و ملودی خوب و بعد هم تنظیم خوب میشه مخاطب رو جذب کرد و این سعی و تلاش افلاطونی می‌خواد.

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

 

تاریخ انتشار :۱۵ مهر ۱۳۹۵

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فرامرز صدیقی

    تریبون هنر: در تمام یک سال گذشته به رسم همه احوالپرسی‌هایمان از هنرمندان قدیمی، دنبال باریگری بودیم که با وجود پیدا کردن شماره تلفنش، هیچ گاه موفق به صحبت با او نشدیم و حتی پیگیری از برخی همکارانش در خانه سینما نشان می‌داد آن‌ها هم به دنبال رد و نشانی […]

  • نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: نقاشی های مسعود کیمیایی جهان بینی منحصر به فردی دارند. کمپوزوسیونی خاص و نوآورانه و برآمده از زندگی انسان امروز دارند و با عصیانی که منجر به خشمی آگاهانه شده همراهند. انگار مانیفست و جهان بینی و تفکر خالق خود در تمام این سال ها […]

  • بهروز وثوقی
    نزدیک تر از همیشه به وطن
    بهروز را به آقای وثوقی ترجیح می دهیم
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: بهروز وثوقی را می شد داشته باشیم که خب نداشتیم! کمی خودش نخواست و کمی بیشتر از خودش دیگران. دیگرانی که خیلی وقت ها جایگاه “لولو خورخوره” را داشته اند؛ یعنی هم ترسناک بوده اند و هم واقعیّت حضورشان در شک و شبهات گرفتار […]

  • نیکی کریمی

    تریبون هنر: نیکی کریمی از پرافتخارترین زنان سینماگر در تاریخ سینمای ایران است. او متولد ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران است. او پرافتخارترین زن سینماگر ایرانی در عرصه های بین المللی است و جوایز متعددی را برای بازیگری و کارگردانی از جشنواره های معتبر کشورهای مختلف دریافت کرده است و در […]

  • بازی مرکب
    هیاهو برای هیچ
    بازی مرکّب سریال خوبی است، همین!
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: تمام فضای مجازی پر شده از تصاویر و مطلب هایی که هر کدامشان به نوعی کنایه می زنند به یک سریال کره ای. سریالی کره ای با عنوان “بازی مرکّب” که از شبکه مطرح نتفلیکس پخش شده و ظاهراً استقبال فوق العاده ای را […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad