علی سلیمانی: از سال ٩٢ پیگیر ساخت این فیلم بودیم
بروز ارجمند: فيلمنامه نسخه اول را دوست نداشتمتریبون هنر: نشست پرسش و پاسخ فیلم «اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتنمد و علی سلیمانی سرنسری در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در این نشست هادی حاجتنمد و علی سلیمانی سرنسری کارگردانان، ابراهیم اصغری فیلمنامهنویس و تهیه کننده، مهران اکرمی آهنگساز،سید محود موسوی نژاد صداگذار، برزو ارجمند ، ماهچهره خلیلی، کاوه سماکباشی و آزیتا ترکاشوند بازیگران این فیلم حضور داشتند.
در ابتدای این نشست علی سلیمانی درباره روند ساخت این فیلم و کارگردانی مشترک با هادی حاجتمند در یک پروژه توضیح داد: با حاجتمند بر سر کارگردانی فیلم زود به تفاهم رسیدم و در این راه از ظرفیتهای هم استفاده کردیم. عنوان «اشنوگل» هم به پیشنهاد برزو ارجمند بود.
وی ادامه داد: از سال ٩٢ پیگیر ساخت این فیلم بودیم. از آن زمان تحقیقات را شروع کردیم ودر این بین با قهرمانی به نام با شهید مصطفی رحمانی آشنا شدیم که شخصیت بسیار عجیبی داشت. به این نتیجه رسیدیم که نمیتوانیم پرترهای درباره او بسازیم در نتیجه فیلمی ساختیم که زوایای دیگرهم داشته باشد و به شهید هم پرداخته شود. «اشنوگل» اکنون فیلمی قابل احترام است که تمام تلاشمان را کردیم تا بهترینهای خود را درآن ارائه دهیم.
هادی حاجتمند به عنوان دیگر کارگردان «اشنوگل» نیز گفت: ما در مرحله فیلمنامه هم کار را به صورت گروهی انجام دادیم و با علی سلیمانی بازنویسی کردیم. سر آخر به این نتیجه رسیدیم که ابراهیم اصغری فیلمنامه را تکمیل کند و سپس من و سلیمانی با هم بر سر سکانسهای نظر نهایی دادیم و به روایت خودمان نوشتیم. این نسخهای هم که الان میبینید کاملا قابل دفاع است و به خاطر ساخت آن افتخار میکنم. معتقدم این تیم اگر به اندازه استاندارد پول داشت، قطعا با یک شاهکار بر روی پرده سینما روبرو میشدیم البته اگر مبلغ هم بیشتر میشد، باز با همین تیم فیلم را میساختیم.
در ادامه ابراهیم اصغری ضمن ابراز خوشحالی از ساخت چنین فیلمی با موضوع شهدای غواص بیان کرد: مهمترین خوشحالیام این است که خداوند به من فرصت داد تا از این شهدای مظلوم فیلم بسازیم. بخش کمی از بودجه را طریق استفاده فاکتورهای مختلف جذب کردیم. از نهادهای زیادی مانند سازمان اوج گرفته تا غیره پیگیری کردیم اما هیچ کدام پای کار نیامدند و این سازمانها به وظیفه خود عمل نکردند و از بودجههای مربوطه در اختیار ما نگذاشتند.
فیلمنامهنویس و تهیهکننده «اشنوگل» افزود: بعد از آن بود که سراغ همکارانم در این پروژه رفتم و آنها هم با ما همکاری کردند و با حداقل دستمزدها پای کار ایستادند. از آنجا که این صحنهها اصلا دیگر وجود نداشتند، تمامشان به سختی در شهرک دفاع مقدس بازسازی شدند. در حداقل زمان و با همکاری همه گروه، فیلم توانست به اینجا برسد و از همه همکارانم ممنونم که باعث شدند دستمان را جلوی مدیران فرهنگی دراز نکنیم.
بروز ارجمند درباره همکاریاش در این پروژه گفت: فیلمنامه نسخه اول را دوست نداشتم اما با کارگردانان جلسه گذاشتیم و بعد فیلمنامه بازنویسی شد که باز هم اشکال داشت اما نمیتوانستیم کار را عقب بیاندازیم.
این بازیگر ادامه داد: اصولا در هر کاری که بازی میکنم چه کمدی چه جدی، بلد نیستم بگویم کم یا زیاد بازی میکنم. آنچه که بازی میکنم همان چیزی است که از دستم برمیآید. برای این کار هم کلی از قبل نقشه کشیده بودم، اما در کل و با زمان کمی که داشتم از این کار راضی هستم.
ماه چهره خلیلی نیز به عنوان دیگر بازیگر این فیلم گفت: از ابتدا نقش پیچیدهای برایم بود چون دو دوره ی زمانی داشت و با این وجود این کاراکتر بیماری روانی هم دارد. برای رسیدن به نقش فیلمهای مستند زیادی دیدم و تحقیق زیادی کردم. امیدوارم نقش به خوبی از آب درآمده باشد، چون کار خیلی سخت بود.
در ادامه آزیتا ترکاشوند هم بیان کرد: در نقشهای قبلیام قبلا دو دوره زمانی را تجربه کرده بودم. به این نتیجه رسیدیم که در زمان پیری این شخصیت، مظلومیتش به تصویر کشیده شود که امیدوارم رضایتتان را جلب کرده باشد.
کاوه سماکباشی نیز گفت: شرایط کار در فصل تابستان و آفتاب طاقتفرسا و کویری که کار میکردیم، سخت بود اما گروه خوب و همدل و همچنین دعای شهدای غواص پشت این گروه بود. معتقدم پشت هر جناحبندی که هستیم همه ما ایرانیان مدیون شهدای جنگ هستیم و امیدوارم سینمای دفاع مقدس فراموش نشود و هر سال شاهد پویایی آن باشیم.
در ادامه سید محمود موسوینژاد با تاکید بر سختیهای صداگذاری در ژانر جنگی بیان کرد: اساسا صداگذاری کارهای جنگی سخت است که البته این فیلم فضای ذهنی مخصوص به خود را هم داشت و در این بین زمان کمی هم داشتیم. در برج میلاد که پخش خوبی نداشت اما در سالنهای دیگر بهتر از اینجا بوده است.
حاجتمند در بخش دیگری از این نشست، با انتقاد از پرداخت نشدن به موضوعات این چنینی در سینمای ایران و نبودن فیلم «اشنوگل» در بخش سودای سیمرغ گفت: من این سوال را دارم که چرا بزرگان سینما تا به حال چنین موضوعی را پیدا نکرده بودند چون خیلی مشخص و مشهود بوده است. نمیدانم چه دست و چه فرهنگ و چه ادا و طواری، فیلتر روی عینکهای کارگردانان گذاشته است که این قهرمانان را در کشورمان نمیبینند، قهرمانانی که تمام ویژگیها را برای روایت سینمایی مناسب دارند و نمیدانم در قیامت، مدیران فرهنگی چگونه جوابگوی این کمکاریهایشان خواهند بود.
وی ادامه داد: جای «اشنوگل» در جشنواره امسال در بخش سودای سیمرغ خالی بود و فکر میکردم کارها خیلی خوب هستند که ما به سودای سیمرغ راه پیدا نکردیم اما با دیدن فیلمها در جشنواره متوجه شدم، اصلا اینطور نبوده است.
اصغری نیز در پایان این نشست پیشنهاد داد: چند روز پیش هم به آقای ایوبی گفتم. بعضی از فیلمهای جشنواره امسال اصلا نباید برای جشنواره فجر که جشنی منسوب به انقلاب است، انتخاب میشدند. راهکاری که در این میان به نظر من وجود دارد این است که هیات انتخاب آرای خود بر روی سایتها بگذارند که علنی شود. به نظرم این مطالبه باید توسط دوستان رسانهای صورت گیرد.
عکس های میلاد بهشتی از این نشست را در تریبون هنر ببینید
تاریخ انتشار :۲۰ بهمن ۱۳۹۵