با همراهی مسعود کیمیایی

خوانش اشعار مسعود کیمیایی با حضور رستاک حلاج، سیامک عباسی و بابک صحرایی برگزار شد

گزارش تصویری را در تریبون هنر ببینید

تریبون هنر: خوانش اشعار مسعود کیمیایی با حضور رستاک حلاج، سیامک عباسی، بابک صحرایی و همراهی این کارگردان بزرگ سینمای ایران برگزار شد

این نشست روز چهارشنبه بیست و نهمین روز از فرودین ۹۷ در کارگاه آزاد فیلم مسعود کیمیایی شد.

مراسم با خوش‌آمدگویی و صحبت‌های بابک صحرایی آغاز شد. وی درباره‌ی این نشست گفت: ما امروز به خوانش اشعار مسعود کیمیایی می‌پردازیم. ما ایشان را به عنوان سینماگر برجسته ای می شناسیم که معمار سینمای نوین و آغازگر جریان اصلی سینماست که به اسم «موج نو» از آن یاد می‌شود. امروز قرار است مسعود کیمیایی شاعر را مرور کنیم.

بابک صحرایی در ادامه گفت: کتاب «زخم عقل» قسمتی از مجموعه اشعار مسعود کیمیایی است که اوایل دهه‌ی هشتاد منتشر شد و در زمان انتشار، توجهات بسیار مثبتی را به سمت خود جلب کرد. من یادم هست که در آن دوران جامعه‌ی شعری توجه بسیاری به این اثر داشتند

این ترانه سرای مطرح درباره شعر مسعود کیمیایی گفت: شعر مسعود کیمیایی از جهت فرم و محتوا دارای شاخص‌های بسیار مهمی‌ست. زبان منحصر به فردی دارد. زبانی متفاوت نسبت به آنچه که ما از قلم ایشان در فیلم‌نامه‌های‌شان می‌شناسیم. زبانی که خروج از نُرم‌های بسیار آگاهانه و تازه‌ای دارد. شعری که تصاویر و تعابیر شاعرانه‌اش را در قالب جدیدی ارایه می‌دهد. شعر کیمیایی در جایی سینما را به کلمه تبدیل می‌کند. به طور مثال در خطی مثل «در من سواری خسته می‌تازد» گویی شاعر در یک شعر کوتاه که در اصطلاح به آن هایکو می‌گویند بخشی از علاقه‌ی سینمایی اش را به زیبایی به مرز کلمه رسانده است.

بابک صحرایی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که یک وجه بارز آثار کیمیایی دیالوگ‌نویسی‌های او بوده است. او در این باره گفت:

خاطرم هست وقتی بچه بودیم نوارکاست‌هایی منتشر می‌شد که شامل  دیالوگ‌های مختلف از فیلم‌های مسعود کیمیایی بود. مثلا نوار کاست صدای فیلم گوزنها. مسعود کیمیایی قلم توانمندی دارند که مفاهیم بسیار عمیقی را به زبانی جذاب عنوان می‌کند. حالا وقتی به مسعود کیمیایی شاعر می‌رسیم متوجه می‌شویم تمام آنچه که به آن اشاره شد در خدمت شعر ایشان قرار گرفته است. در پایان صحبت‌های خودم باید به این اشاره کنم که اگر مسعود کیمیایی در طی چهاردهه‌ی اخیر به طور مداوم شعرهایش را منتشر می‌کرد به طور قطع از او به عنوان شاعری برجسته در جریان شعر معاصر یاد می شود
بابک صحرایی در ادامه درباره حضور رستاک حلاج و سیامک عباسی در این نشست گفت: امروز دو هنرمند برجسته مهمان این جلسه هستند که از طرف کارگاه آزاد فیلم دعوت شدند. دو هنرمندی که در کنار برجسته بودن شان در عرصه خوانندگی،  در زمینه شعر و ترانه نیز نام‌های اثرگذاری هستند و بیشتر آثاری که اجرا کردنده اند نیز سروده خودشان بوده

قبل از شروع شعرخوانی، رستاک با سلام و خوش‌آمدگویی، ابراز خوشحالی کرد که به احترام یکی از تاثیرگذارترین سینماگران تاریخ سینمای ایران در این مراسم حضور دارد.

سیامک عباسی نیز گفت: من هم خیلی خوشحالم که فرصتی پیش آمد در خدمت شما باشیم و استاد مسعود کیمیایی را ملاقات کنیم. من نمی‌دانستم استاد کیمیایی شاعر هستند و صاحب وجه شاعرانه هستند. وقتی اثر ایشان را می‌خواندم متوجه شدم برخلاف تصورم ایشان در درجه‌ی اول شاعر هستند و به طور حتم در فیلم‌های‌شان از دنیای شعرهای‌شان استفاده ‌کردند که تا این اندازه تاثیرگذار شده. در هر صورت من فکر می‌کنم شاعر بودن جدا از واژه‌‌پردازی و اشراف به زبان و کلمه، یک شخصیت محسوب می‌شود. به طور مثال شاید یک نفر مکانیک باشد و شعر نگوید اما شاعر به دنیا آمده باشد. یا عکاس باشد و با عکس‌های خودش شعر بگوید. و به نظر من وجوه تمام هنرمندان یک بخش‌هایی از شاعرانگی نیز در خودش دارد. به طور قطع جناب کیمیایی هم از این قاعده مستثنا نیستند. ایشان به طور حتم روحیه‌ی شاعرانه‌ای داشتند که توانستند آثار ماندگاری را خلق کنند. اشعار ایشان برای من به عنوان یک ترانه‌سرا و شاعر، شاعرانگی بسیار قابل توجهی داشت.
در ادامه‌ی جلسه سیامک عباسی، رستاک و بابک صحرایی به خوانش تعدادی از اشعار کتاب «زخم عقل» سروده مسعود کیمیایی پرداختند.

در ادامه مسعود کیمیایی نیز در این نشست حضور پیدا کرد. این سینماگر بزرگ با درود و خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن گفت: من شعر نوشتم اما شاعر نیستم. در زندگی‌ام هستم، در فیلم‌هایم و یا با نوشتن رمان‌هایم هستم. و یا با همین چند ورق کتابی که نوشتم هستم. بخشی از زندگی همه‌ی ما شعر است. مثل این‌که بخشی از زندگی ما مونتاژ است و ما خبر نداریم. ما به هم نگاه می‌کنیم، در پیاده‌رو هستیم، در جایی به هم نزدیکیم و در جایی از یکدیگر دور هستیم. این‌ها همه پر از مونتاژ است. در واقع چشم شما با دستوری که به شما می‌دهد شما آن‌ها را کات می‌کنید.

در پایان صحبت‌های مسعود کیمیایی، به درخواست حاضرین، ایشان به خوانش چند شعر از اشعار کتاب‌ خود، «زخم عقل» پرداخت. بعد از شعرخوانی مسعود کیمیایی، سیامک عباسی قطعه‌ی «خوشبختیت آرزومه» را با نوازندگی رستاک حلاج و «شهربارونی» با نوازندگی خود و ترانه‌ای از بابک صحرایی را اجرا کرد و رستاک نیز دو قطعه‌ی «جوون مرگ» و «شراب» را با نوازندگی خود اجرا کردند.

 

در ادامه می توانید عکس های ساقی بلیغ از این مراسم را به صورت اختصاصی در تریبون هنر ببینید

 

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]