پای خانم‌ها وسط باشد رقابت سخت می‌شود

نیلوفر محبی: موسیقی یک حلقه‌ی گمشده دارد که صدای بانوان است

اسفندیار منفردزاده گفته بود که نت قیصر را از من بگیرند

تریبون هنر: نیلوفر محبی، نوازنده‌ی ویولن و خالق آلبوم «از نهان تا بی‌کران» که در تابستان ۹۶ منتشر شد. وی در حال حاضر یکی از نوازنده‌های مطرح و سرشناس در موسیقی کشور است. استارت تولید دومین آلبوم او و پخش آکاپلای موسیقی فیلم «قیصر» با تکنوازی این نوازنده‌ی حرفه‌ای بهانه‌ای شد تا در مورد موسیقی و حضورش در این عرصه گفت‌وگویی کوتاه با وی داشته باشیم.

بک‌وکال می‌خواندم
نیلوفر محبی در مورد شروع فعالیت هنری خود به تریبون هنر گفت: من از ۱۷، ۱۶ سالگی کار موسیقی را شروع کردم. در ابتدا بک‌وکال می‌خواندم در واقع کارم را با خواندن شروع کردم و بعد از اتمام تحصیلاتم با ارکسترسمفونیک و ارکستر‌های دیگر به صورت جدی نوازندگی را دنبال کردم.

اسفندیار منفردزاده گفته بود که نت قیصر را از من بگیرند

نیلوفر محبی در توضیح آکاپلای موسیقی فیلم «قیصر» اظهار داشت: به هر حال «قیصر» برای من و خیلی‌ها نوستالژی ای فراموش نشدنی‌ست. به جهت علاقه‌ی خودم و به خصوص علاقه‌ی پدرم به این فیلم و موسیقی آن و لذتی که از دیدن «قیصر» و شنیدن موسیقی‌اش می‌برد، باعث شد تا به صورت شنیداری نت آن را دربیاورم و آن را به صورت تکنوازی با ویولن اجرا کنم. البته این قطعه مدتی پیش منتشر شد اما به دلیل درگذشت زنده‌یاد ناصر ملک‌مطیعی که اتفاق تلخی هم بود، این قطعه توسط برخی از دوستان دوباره پخش شد. باید به این نکته نیز اشاره کنم که خیلی از موسیقی‌ها، نت‌های‌شان در دسترس نیست و من با گوش کردن و به صورت شنیداری نت‌های آن‌ها درمی‌آورم. حتا خانمی با من تماس گرفتند و گفتند از آقای منفردزاده نت موسیقی «قیصر» را خواستم و ایشان گفتند از شما (خانم محبی) بگیرم. به این خانم هم توضیح دادم که من خیلی از نت‌ها را گوشی درمی‌آورم.

به زودی کنسرت خواهم داشت
این بانوی هنرمند در رابطه با برگزاری کنسرت اظهار داشت: به زودی کنسرت تکنوازی خواهم داشت. صحبت‌های اولیه و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده تا این لحظه هنوز تهیه‌کننده مشخص نیست. یعنی باید بگویم هیچ وقت تهیه‌کننده و اسپانسر نداشتم و در حال حاضر هم ندارم. آلبوم «از نهان تا بی‌کران» از صفر تا صد آن را بدون تهیه‌کننده و اسپانسر، خودم انجام دادم. به همین دلیل از تولید تا انتشار زمان زیادی گرفته شد.

موسیقی یک حلقه‌ی گمشده دارد که صدای بانوان است

او در ادامه درباره‌ی فضای این روزهای موسیقی و بستر فعالیت برای بانوان این طور توضیح داد: از کجای این بستر بگویم؟ در چه زمینه‌ای حرف بزنم؟ از جلوگیری از حضور نوازنده‌های خانم در برخی از شهرها و یا ممانعت از خواندن‌شان بگویم؟ روی استیج زمان نوازندگی باید مراقب حجاب باشیم ضمن این که حواس‌مان به ساز و نوازندگی‌مان هم باشد. از کدام بگویم. اما امیدوارم یک روز این فضا باز شود و بستر مناسب‌تری برای حضور و فعالیت بانوان در موسیقی مهیا شود.
محبی در ادامه درباره‌ی نشنیده شدن صدای بانوان در موسیقی گفت: باید بگویم مهم‌ترین قسمت موسیقی ما درجا می‌زند چون یک حلقه‌ی گمشده دارد و آن هم صدای بانوان‌ است. ببینید این که شما صدای سازها را درست و گوشنواز می‌شنوید به دلیل این است که در ساز از زیرترین نت تا بم‌ترین نت، وجود دارد. موسیقی ما به لحاظ رنگ‌آمیزی کامل نیست. در حالی که این موسیقی با صدای بانوان کامل می‌شود و به پیشرفت آن هم کمک می‌کند. متاسفانه شرایط این است.

پای خانم‌ها وسط باشد رقابت سخت می‌شود
وی در ادامه گفت: آقایان هم حمایت نمی‌کنند. هرچند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند ولی سکوت‌شان رنگ و بوی رضایت از این فضا را دارد. در حالی که اگر خانم‌ها کنسرت بگذارند سولدات کردن دوروزه‌ی کنسرت آقایان دیگر معنی ندارد. همکاران در شرایطی نابرابر کار می‌کنند و رقابت در نابرابری مطلق، بسیار خنده‌دار است. ادعای فروش بلیط بین همکارانی که همگی در یک سطح هستند کار مهمی نیست. البته باز هم به این نکته اشاره می‌کنم که همکاران ما هم کاری از دست‌شان برنمی‌آید اما سکوت‌شان هم می‌تواند نشان از رضایت آن‌ها باشد. می‌دانند اگر پای خانم‌ها وسط باشد رقابت سخت می‌شود.
نیلوفر محبی در خصوص حضور نوازنده‌های خانم در موسیقی پاپ به تریبون هنر گفت: نمی‌دانم چرا حضور بسیار کم‌رنگی دارند و البته این موضوع بی‌ربط به عدم استقبال آقایان خواننده هم نیست. شاید به خاطر سفرهای متعددی که دارند در داخل و یا خارج از کشور و یا ترس از جلوگیری از حضور نوازنده‌ی خانم در گروه‌شان باشد. به هر حال پیش از این اتفاق افتاده که از حضور نوازنده‌ی خانم یک گروه روی استیج و در زمان اجرا، ممانعت به عمل آمده است. در هر صورت استقبال گروه‌های کلاسیک از نوازنده‌های خانم خیلی بیشتر است.

گاهی فکر می‌کنم خودم هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهم
خالق «از نهان تا بی‌کران» همچنین در ادامه درباره‌ی کنسرت بانوان به تریبون هنر گفت: کار بسیار سختی‌ست. تعهدات سختی که از خانم‌ها گرفته می‌شود و همین‌طور مسیری که برای دریافت مجوز طی می‌کنند کار راحتی نیست. و این همه سختی برای این‌ که خانم‌های خواننده فقط برای خانم‌ها بخوانند؟ قابل قبول نیست.

شاید نظر من هم تغییر کرد و یک روز برای بانوان خواندم
وی در ادامه درمورد خوانندگی خودش برای بانوان گفت: گاهی فکر می‌کنم خودم هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهم زیرا به اعتقاد من، این که بانوان خواننده فقط اجازه‌ی خوانندگی برای خانم‌ها را دارند خیلی خوشایند نیست. اما به هر حال آدم‌ها در گذر زمان تصمیم‌های‌شان تغییر می‌کند. شاید نظر من هم تغییر کرد و یک روز برای بانوان خواندم.

خودم هزینه‌های تولید آلبوم را می‌دهم
محبی در پایان گفت: استارت دومین آلبومم را زده‌ام اما نمی‌دانم چه وقت آماده‌ی انتشار می‌شود. به جهت این که همانطور که در قبل گفتم من خودم هزینه‌های تولید آلبوم را می‌دهم و این موضوع روند تولید را کند می‌کند. کار آهنگسازی و تنظیم نیز به عهده‌ی خودم است.

 

نیلوفر محبی

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فردین ملک مطیعی بهروز وثوقی
    انتقاد تند نیما حسنی نسب از ستاره های این روزها
    از سلبریتی های دیروز تا صله بگیرهای امروز
    در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی

    تریبون هنر _ نیما حسنی نسب: به این عکس خوب دقت کنید؛ در هیاهوی هیچِ صله‌بریتی‌های امروزی، در هجومِ زشت و رعشه‌آور اخبار الکی و فهرست‌های جعلی و شعارهای سطحی که از بعضی بازیگرهای معروف این روزگار می‌شنویم، در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی […]

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

  • ابراهیم گلستان و مسعود کیمیایی
    گلستان از انگلستان
    یادداشت «ابراهیم گلستان» برای سالروز تولد «مسعود کیمیایی»
    در تریبون هنر بخوانید

    تریبون هنر: «چیزی که مسعود در فیلم «قیصر» گفته بود مرا متوجه نوع دریافت و فکر او کرد، که تفاوت داشت با «ننه من غریبم» بازی‌های قصه‌هایی در تیره‌روزی دخترهای رعیت یا تیره‌کاری‌های پسرهای ارباب، و قس علی‌ذالک‌هایی که از اول سال های ۱۳۰۰ راه افتاده بود» این جملات بخش […]

  • عصبانی نیستم
    عصبانی نیستم؛ بُمبی که خنثی شد
    یادداشتی از سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: این همه کش و قوس؟این همه شاخ و شانه کشیدن؟این همه دلخوری و قُلدری؟ارزشش را داشت؟ این همه ترس؟ این همه لج بازی؟این همه امضای بی اعتبار؟ارزشش را داشت؟ فیلم “عصبانی نیستم” از رضا درمیشیان بعد از چهار سال سر و صدا ، بالاخره بهار امسال به اکران […]

رضا صادقی مدیون

مغزهای کوچک زنگ زده

آخرین بار کی سحر را دیدی

چراغ های ناتمام

شعله ور