Ad

پای خانم‌ها وسط باشد رقابت سخت می‌شود

نیلوفر محبی: موسیقی یک حلقه‌ی گمشده دارد که صدای بانوان است

اسفندیار منفردزاده گفته بود که نت قیصر را از من بگیرند

تریبون هنر: نیلوفر محبی، نوازنده‌ی ویولن و خالق آلبوم «از نهان تا بی‌کران» که در تابستان ۹۶ منتشر شد. وی در حال حاضر یکی از نوازنده‌های مطرح و سرشناس در موسیقی کشور است. استارت تولید دومین آلبوم او و پخش آکاپلای موسیقی فیلم «قیصر» با تکنوازی این نوازنده‌ی حرفه‌ای بهانه‌ای شد تا در مورد موسیقی و حضورش در این عرصه گفت‌وگویی کوتاه با وی داشته باشیم.

بک‌وکال می‌خواندم
نیلوفر محبی در مورد شروع فعالیت هنری خود به تریبون هنر گفت: من از ۱۷، ۱۶ سالگی کار موسیقی را شروع کردم. در ابتدا بک‌وکال می‌خواندم در واقع کارم را با خواندن شروع کردم و بعد از اتمام تحصیلاتم با ارکسترسمفونیک و ارکستر‌های دیگر به صورت جدی نوازندگی را دنبال کردم.

اسفندیار منفردزاده گفته بود که نت قیصر را از من بگیرند

نیلوفر محبی در توضیح آکاپلای موسیقی فیلم «قیصر» اظهار داشت: به هر حال «قیصر» برای من و خیلی‌ها نوستالژی ای فراموش نشدنی‌ست. به جهت علاقه‌ی خودم و به خصوص علاقه‌ی پدرم به این فیلم و موسیقی آن و لذتی که از دیدن «قیصر» و شنیدن موسیقی‌اش می‌برد، باعث شد تا به صورت شنیداری نت آن را دربیاورم و آن را به صورت تکنوازی با ویولن اجرا کنم. البته این قطعه مدتی پیش منتشر شد اما به دلیل درگذشت زنده‌یاد ناصر ملک‌مطیعی که اتفاق تلخی هم بود، این قطعه توسط برخی از دوستان دوباره پخش شد. باید به این نکته نیز اشاره کنم که خیلی از موسیقی‌ها، نت‌های‌شان در دسترس نیست و من با گوش کردن و به صورت شنیداری نت‌های آن‌ها درمی‌آورم. حتا خانمی با من تماس گرفتند و گفتند از آقای منفردزاده نت موسیقی «قیصر» را خواستم و ایشان گفتند از شما (خانم محبی) بگیرم. به این خانم هم توضیح دادم که من خیلی از نت‌ها را گوشی درمی‌آورم.

به زودی کنسرت خواهم داشت
این بانوی هنرمند در رابطه با برگزاری کنسرت اظهار داشت: به زودی کنسرت تکنوازی خواهم داشت. صحبت‌های اولیه و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده تا این لحظه هنوز تهیه‌کننده مشخص نیست. یعنی باید بگویم هیچ وقت تهیه‌کننده و اسپانسر نداشتم و در حال حاضر هم ندارم. آلبوم «از نهان تا بی‌کران» از صفر تا صد آن را بدون تهیه‌کننده و اسپانسر، خودم انجام دادم. به همین دلیل از تولید تا انتشار زمان زیادی گرفته شد.

موسیقی یک حلقه‌ی گمشده دارد که صدای بانوان است

او در ادامه درباره‌ی فضای این روزهای موسیقی و بستر فعالیت برای بانوان این طور توضیح داد: از کجای این بستر بگویم؟ در چه زمینه‌ای حرف بزنم؟ از جلوگیری از حضور نوازنده‌های خانم در برخی از شهرها و یا ممانعت از خواندن‌شان بگویم؟ روی استیج زمان نوازندگی باید مراقب حجاب باشیم ضمن این که حواس‌مان به ساز و نوازندگی‌مان هم باشد. از کدام بگویم. اما امیدوارم یک روز این فضا باز شود و بستر مناسب‌تری برای حضور و فعالیت بانوان در موسیقی مهیا شود.
محبی در ادامه درباره‌ی نشنیده شدن صدای بانوان در موسیقی گفت: باید بگویم مهم‌ترین قسمت موسیقی ما درجا می‌زند چون یک حلقه‌ی گمشده دارد و آن هم صدای بانوان‌ است. ببینید این که شما صدای سازها را درست و گوشنواز می‌شنوید به دلیل این است که در ساز از زیرترین نت تا بم‌ترین نت، وجود دارد. موسیقی ما به لحاظ رنگ‌آمیزی کامل نیست. در حالی که این موسیقی با صدای بانوان کامل می‌شود و به پیشرفت آن هم کمک می‌کند. متاسفانه شرایط این است.

پای خانم‌ها وسط باشد رقابت سخت می‌شود
وی در ادامه گفت: آقایان هم حمایت نمی‌کنند. هرچند نمی‌توانند کاری از پیش ببرند ولی سکوت‌شان رنگ و بوی رضایت از این فضا را دارد. در حالی که اگر خانم‌ها کنسرت بگذارند سولدات کردن دوروزه‌ی کنسرت آقایان دیگر معنی ندارد. همکاران در شرایطی نابرابر کار می‌کنند و رقابت در نابرابری مطلق، بسیار خنده‌دار است. ادعای فروش بلیط بین همکارانی که همگی در یک سطح هستند کار مهمی نیست. البته باز هم به این نکته اشاره می‌کنم که همکاران ما هم کاری از دست‌شان برنمی‌آید اما سکوت‌شان هم می‌تواند نشان از رضایت آن‌ها باشد. می‌دانند اگر پای خانم‌ها وسط باشد رقابت سخت می‌شود.
نیلوفر محبی در خصوص حضور نوازنده‌های خانم در موسیقی پاپ به تریبون هنر گفت: نمی‌دانم چرا حضور بسیار کم‌رنگی دارند و البته این موضوع بی‌ربط به عدم استقبال آقایان خواننده هم نیست. شاید به خاطر سفرهای متعددی که دارند در داخل و یا خارج از کشور و یا ترس از جلوگیری از حضور نوازنده‌ی خانم در گروه‌شان باشد. به هر حال پیش از این اتفاق افتاده که از حضور نوازنده‌ی خانم یک گروه روی استیج و در زمان اجرا، ممانعت به عمل آمده است. در هر صورت استقبال گروه‌های کلاسیک از نوازنده‌های خانم خیلی بیشتر است.

گاهی فکر می‌کنم خودم هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهم
خالق «از نهان تا بی‌کران» همچنین در ادامه درباره‌ی کنسرت بانوان به تریبون هنر گفت: کار بسیار سختی‌ست. تعهدات سختی که از خانم‌ها گرفته می‌شود و همین‌طور مسیری که برای دریافت مجوز طی می‌کنند کار راحتی نیست. و این همه سختی برای این‌ که خانم‌های خواننده فقط برای خانم‌ها بخوانند؟ قابل قبول نیست.

شاید نظر من هم تغییر کرد و یک روز برای بانوان خواندم
وی در ادامه درمورد خوانندگی خودش برای بانوان گفت: گاهی فکر می‌کنم خودم هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهم زیرا به اعتقاد من، این که بانوان خواننده فقط اجازه‌ی خوانندگی برای خانم‌ها را دارند خیلی خوشایند نیست. اما به هر حال آدم‌ها در گذر زمان تصمیم‌های‌شان تغییر می‌کند. شاید نظر من هم تغییر کرد و یک روز برای بانوان خواندم.

خودم هزینه‌های تولید آلبوم را می‌دهم
محبی در پایان گفت: استارت دومین آلبومم را زده‌ام اما نمی‌دانم چه وقت آماده‌ی انتشار می‌شود. به جهت این که همانطور که در قبل گفتم من خودم هزینه‌های تولید آلبوم را می‌دهم و این موضوع روند تولید را کند می‌کند. کار آهنگسازی و تنظیم نیز به عهده‌ی خودم است.

 

نیلوفر محبی

تاریخ انتشار :۷ خرداد ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad