معین راهبر عنوان کرد:

احساس مرتضی پاشایی چیزی شبیه معجزه بود

+ تا موسيقی را وسيله ای برای رسيدن به اهداف غير معنوی خود بدانيم پيشرفتی نخواهيم داشت

 

تریبون هنر- پویا عباسپور: معین راهبر را به عنوان یک تنظیم کننده موفق و پرکار می شناسند. او در تازه ترین گفت و گوی خود که با سایت «تریبون هنر» انجام شده به مسائل روز موسیقی و کاری اش پرداخته که در ادامه می خوانید.

 

 

 

موسیقی امروز خیلی وابسته به تنظیم های مدرن شده و جدا از تمرکز بر روی صدای خواننده، ملودی و تنظیم مورد توجه شنونده موسیقی قرار می گیرد. هین روند چه تاثیری بر روی کار شما به عنوان تنظیم کننده دارد؟

 

همیشه در دنیای کاری خودم سعی بر آن داشته ام که جهت ساز باشم. این اتفاق باعث شده تا ارزش یک تنظیم خوب و استاندارد که موجب کمک کردن به فضای کلی یک اثر می شود را با تنظیم های دیگر که فقط تولید یک سری سر و صدا هستند مشخص کرد. خیلی وقت ها یک تنظیم درست و به جا یک قطعه را نجات می دهد و خیلی وقتها هم عکس این موضوع اتفاق می افتد.  نکته جالب این است که برخی افراد متوجه این موضوع می شوند و جای خوشحالی دارد برای یک تنظیم کننده  که قدر کارش را فهمیده اند چون اکثر افراد فقط به صدای خواننده توجه می کنند و مسئله مهم تنظیم را نادیده می گیرند.

 

 

شما به عنوان یک تنظیم کننده کاربلد در موسیقی پاپ روند پیشرفت موسیقی را در چه می بینید؟ و عواملی که باعث آن می شود تا موسیقی پاپ ایران به موسیقی پاپ در سطح جهانی نزدیک تر شود چیست؟

 

لازمه پیشرفت ما در موسیقی رویارویی با حقیقت است و تلاش برای خود موسیقی. تا زمانی که موسیقی را وسیله ای برای رسیدن به اهداف غیر معنوی خود بدانیم پیشرفتی نخواهیم داشت. ما اگر بخواهیم در دنیا هم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به موسیقی اصیل خودمان و ترکیب آن با موسیقی مدرن دنیا بیشتر فکر کنیم و زمان بیشتری را صرف تلفیق ادبیات و موسیقی خودمان با موسیقی روز جهان کنیم. البته تا حدودی هم این کار را کرده ایم اما با فضایی مثبت و عمیق تر مطمئنا به نتایج رضایت بخش تری خواهیم رسید .

 

شما قرار بود تا در کنار تنظیم کنندگی خوانندگی را نیز تجربه کنید و آلبومی را منتشر کنید. زمان دقیقی برای انتشار آن در دست نیست؟

 

عجله ای برای انتشار این آلبوم ندارم چون اگر نتوانم احساسی را به موسیقی این مارکت اضافه کنم، عملا کار بیهوده ای را انجام داده ام. از آنجایی که صدها کار زیر دستم بوده و میدانم احساسم چه رنگی است و باید چه رنگی شود، سعی می کنم بیشتر وقتم را روی فکر کردن معطوف کنم تا دست و پا زدن برای انتشار.

 

 

مرحوم مرتضی پاشایی یکی از پرطرفدارترین خوانندگان پاپ بوده و هست. شما به عنوان یکی از نزدیکان وی در حوزه کاری علت محبوبیت او را چه می دانید؟

 

خود شناسی، واقعیت گرایی و احترام و در نظر گرفتن  خواسته های مردم با ارزشمان، مهمترین علل پیشرفت و صعود مرتضی عزیزم به بالا ترین جاها بود .البته احساس بی نظیر و روح معنوی که در وجودش بود را هم نمی توان نادیده گرفت. احساس زیبای مرتضی پاشایی چیزی شبیه معجزه بود .

 

 

در خصوص کارهایی که در دست دارید و قرار است به زودی منتشر شود کمی صحبت کنید.

 

در رابطه با کارهای شخصی خودم باید بگویم که به همراه دوست بسیار باهوش و هنرمندم “فرشید ادهمی ” عزیز در حال ساخت و ایده پردازی بر روی چند سینگل ترک هستیم که در ماه های آینده منتشر خواهند شد. در مورد کارهای دوستان عزیزم هم که  به عنوان تنظیم کننده با آن ها همکاری داشته ام باید بگویم که قطعاتی با صدای خوانندگان برجسته کشور نظیر محمد علیزاده ، سینا شعبانخانى ، امیرعباس گلاب ، شهاب مظفرى، سامان جلیلى ، علی لهراسبى ، مهدی احمدوند، بهنام صفوى، پویا بیاتى حسین توکلی و دیگر دوستان که در حال حاضر حضور ذهن ندارم و من رو خواهند بخشید اگر فراموش کردم،  منتشر خواهد شد که در آن ها هم سعی کردم تا قسمت قابل توجهی از احساساتم را به مخاطبان موسیقی تقدیم کنم.

 

 

در آخر اگر کلامی از قلم افتاده بفرمایید

 

ممنونم از شما که حامی هنرمندان هستید  و با دانش و توانایی هایتان از هنرشان حمایت میکنید. سلامت و پیروز باشید.

 

 

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • بدون تاریخ بدون امضا
    به بهانه اکران "بدون تاریخ،بدون امضاء"
    قصّه ای که دیدن و شنیدنش واجب است
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: در میان انبوهی از فیلم های بی قصّه یا بد قصّه که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، لطمه ی اصلی را به سینما وارد می کنند، فیلم وحیدجلیلوند را باید بارها تحسین کرد و به هر انسانی توصیه کرد که برای تماشای این اثر […]

  • عبدالجواد موسوی
    یادداشت سید عبدالجواد موسوی
    درهیچ کجای دنیا منتقدان فیلم را بی‌شرف و بی‌غیرت خطاب نمی کنند
    دست از سر هنر و سیاست و دین مردم‌ بردارید

    تریبون هنر _ سید عبدالجواد موسوی: فایده‌ای ندارد. هر چه قدر هم درباره دوقطبی‌سازی و مضراتش بگوییم فایده‌ای ندارد. عده‌ای نان و هویت‌شان را در این دوقطبی‌سازی‌های مضحک و چندش‌آور می‌بینند و اصلا هم برای‌شان مهم نیست از دل این دوقطبی‌سازی‌ها ممکن است چه فجایع هولناکی سر بر آورند. اختلاف […]

  • ابراهیم حاتمی کیا تریبون هنر
    یادداشت محمد قوچانی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    بیش از عقل معاش، عقل معاد دارد
    سیاست را می‌فهمد اما سیاست را دوست ندارد

    تریبون هنر _ محمد قوچانی: ابراهیم حاتمی‌کیا مثل هر ایرانی دیگری این روزها با این پرسش روبه‌رو است که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ میانه‌رو است یا تندرو؟ با اپوزیسیون یا از حاکمیت؟ مدافع دولت است یا منتقد آن؟ این پرسش‌ها البته در میان عامه مردم خریداری ندارد. به جز نهایتا […]

  • ابراهیم حاتمی کیا
    یادداشت عبدالرضا منجزی درباره ابراهیم حاتمی کیا
    او منزلت طرفداران انقلاب را هم پایین آورده
    مرور حاتمی کیا؛ از همراهی آوینی تا ناسزا به کیارستمی و فرهادی

    تریبون هنر _ عبدالرضامنجزی: بعضی از ادم ها هر چه در سایه باشند ،مقبول ترند.محبوب ترند. گاهی دورماندگی ادم را دست نیافتنی و، پرراز و رمز می کند.مثل هوارد هیوز.مثل وارن بیتی.حتی مثل شمیم بهار منتقد خودمان که در دورافتادگی اش ،صاحب منزلت و اعتباری شده، حتی بت گروهی هم […]

  • مهناز افشار و سارا بهرامی
    درباره نامزدی هم زمان مهناز افشار و سارا بهرامی
    در اسکار ۱۲ بار ۲ بازیگر از یک فیلم برای بهترین نقش اصلی انتخاب شده اند
    در اسکار 1991 جینا دیویس و‌ سوزان ساراندون، هر دو «تلما و لوییز» نامزد شدند

    تریبون هنر _ حسن علیشیری: از دیشب که اسامی نامردهای سیمرغ جشنواره‌ی فجر اعلام شده، حضور دو بازیگر از یک فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن (خانم‌ها مهناز افشار و سارا بهرامی برای فیلم دارکوب) بحث‌برانگیز شده. جدا از این‌که در این فیلم آیا واقعن هر دو بازیگر […]

رضا صادقی گمونم

علی عبدالمالکی

شهاب مظفری

اشوان

حمید اصغری دورت بگردم

سیامک عباسی

محسن قمی عشق

امین قباد