Ad


یادداشت بابک صحرایی برای قلندر علی حاتمی با بازی ناصر ملک مطیعی

ناصر ملک مطیعی، ستاره ای با جسارت خروج از کلیشه ها

اکبر عبدی از از قلندر به عنوان یکی از بهترین فیلم های این بازیگر بزرگ یاد کرد

تریبون هنر _ بابک صحرایی: در کارنامه هنری ناصر ملک مطیعی فیلم هایی دیده می شوند که فضایی تاریخی دارند و عموما قصه فیلم ها در دوران قاجار می گذرد. فیلم هایی مثل قلندر، بابا شمل، غلام ژاندارم، پهلوان مفرد و شیخ صالح از این زمره اند. سریال سلطان صاحبقران که ناصر ملک مطیعی در آن به زیبایی نقش امیر کبیر را بازی می کند نمونه درخشان دیگری از این آثار است. ناصرر ملک مطیعی از این منظر تنها بازیگری است که در دوران قبل از انقلاب نقش اول چنین فیلم هایی را ایفا کرده است. فرم بازیگری منحصر به فرد، میمیک خوب چهره و زبان بدن خاصش باعث شده در بین ستاره های سینمای قبل از انقلاب، ناصر ملک مطیعی مناسب ترین گزینه برای ایفای اینگونه نقش ها باشد. آن هم در زمانه ای که پرسوناژ کلاه مخملی اش از محبوب ترین پرسوناژهای سینمای آن دروه بوده است اما ناصر ملک مطیعی در دوران نزدیک به سی سال بازیگری اش در سینما، از انگشت شمار ستاره هایی بوده که شهامت خارج شدن از کلیشه را در سینمای کلیشه ای زمانه اش داشته است

فیلم قلندر به کارگردانی علی حاتمی، فیلمی درخشان در آثار این کارگردان و بازیگرانش ناصر ملک مطیعی، فروزان، بهمن مفید و شیراندامی است. فیلمی با قصه ای زیبا و بازی هایی خوب که در زمانه خود اثر متفاوتی بوده است.

قلندر سال ۱۳۵۱ ساخته می شود. با قصه ای جسورانه که تا آن زمان به این شکل به پرداخت نرسیده است. در بین عوامل فیلم نام کامران قدکچیان به عنوان دستیار کارگردان به چشم می شود. کامران قدکچیان در فاصله کمی از قلندر، وارد عرصه فیلمسازی می شود و در زمره کارگردان های جوان و موفق دهه پنجاه قرار می گیرد

موسیقی فیلم قلندر ساخته علی حاتمی است. موسیقی زیبایی که در کنار ارزش های همیشگی آثار حنانه، نشانه شناخت قابل اعتنای علی حاتمی از موسیقی و سلیقه درست و متفاوتش  از موسیقی فیلم در آن زمان دارد

به خاطر دارم دو سال پیش در جمعی با حضور ناصر ملک مطیعی، اکبر عبدی از از قلندر به عنوان یکی از بهترین فیلم های این بازیگر بزرگ یاد کرد و سکانس پایانی فیلم را یکی از تاثیرگذارترین سکانس های فیلم های قبل از انقلاب دانست.

عکاسی قلندر را رضا بانکی که از بهترین عکاس های سینمای آن دوران بوده بر عهده داشته است. این عکس ها را از آرشیو شخصی ناصر ملک مطیعی بزرگ هدیه گرفته ام.

به این عکس های زیبا نگاه کنیم و یادمان باشد سینمای ایران با هنر ناب و مشقت های فراوانی کسانی رشد کرد و به بالندگی رسید که سال هاست کم ترین حقی از آن ندارند. روح علی حاتمی قطع به یقین قرین رحمت است، خداوند ناصر ملک مطیعی بزرگ را سال های سال حفظ کند

بابک صحرایی

فروردین ۱۳۹۶

مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • فیلم کلمبوس
    یادداشت بابک صحرایی درباره فیلم کلمبوس
    یک کمدی سیاه با اندیشه ای قابل احترام

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: دیشب فیلم «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی را در پردیس کورش دیدم. یک کمدی ابزورد زیبا که در قیل و قال کمدی های سطحی این روزها، دارای شاخص های صحیح یک کمدی سیاه با اندیشه ای قابل احترام است اسم هاتف علیمردانی را اولین بار […]

  • لس انجلس تهران
    به بهانه ی هجومِ کم سابقه به "لس آنجلس،تهران"
    به جای قلع و قمع، به خودمان رحم کنیم
    یادداشت سیدمحمد کاظمی

    تریبون هنر: تینا پاکروان کارگردان توانایی ست که اگر نبود فیلم های قابل قبولی چون “خانوم” و “نیمه شب اتفاق افتاد” را نمی ساخت.پس اگر فقط کمی انصاف داشته باشیم ، استعدادی همچون پاکروان را پرپر نمی‌کنیم.حدود دو سال پیش این کارگردان خوش فکر که اتفاقا کنار دست بسیاری از […]

  • فردین ملک مطیعی بهروز وثوقی
    انتقاد تند نیما حسنی نسب از ستاره های این روزها
    از سلبریتی های دیروز تا صله بگیرهای امروز
    در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی

    تریبون هنر _ نیما حسنی نسب: به این عکس خوب دقت کنید؛ در هیاهوی هیچِ صله‌بریتی‌های امروزی، در هجومِ زشت و رعشه‌آور اخبار الکی و فهرست‌های جعلی و شعارهای سطحی که از بعضی بازیگرهای معروف این روزگار می‌شنویم، در معاشرت و مشارکتِ تهوع‌آورشان با اربابان پول کثیف و معاونت در پولشویی […]

  • تنگه ابوقریب
    دریچه‌ای به مفهوم مقاومت
    یادداشت کمال تبریزی درباره «تنگه ابوقریب»
    فقط باید دید

    تریبون هنر _ کمال تبریزی: «تنگه ابوقریب» از آن دسته فیلم‌هایی است که غیر قابل توصیف هستند ! مثل موسیقی‌ای که غیر قابل تقلید باشد ! فقط می‌توان گفت که مانند دریچه شهرفرنگ به دنیایی متفاوت هدایت می‌شوید که این بار به شدت ملموس و واقعی است ! دریچه‌ای به […]

  • کیوان کثیریان
    نگاهی به ترکیب سینماها در هفته‌های اخیر
    قصه بی‌سروته، بازی‌های خیلی بد، بازیگرانی بسیار بدتر
    یادداشت کیوان کثیریان

    کیوان کثیریان:  نگاهی به ترکیب اکران سینماها در هفته‌های اخیر می‌تواند گویای حال و روز این روزهای سینمای ما باشد. نگاه معیوب مدیریت سینما که تشویق “سرمایه سالاری” نام گرفته نتیجه‌اش می‌شود همین. از ۱۳ فیلم روی پرده ۸ تایش از جنس فیلم‌هایی است که “کمدی” خوانده می‌شوند و در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad