Ad

در یادداشتی عنوان شد

علیرضا خمسه: اگر راجع به خاله‌ام حرف بزنم، ممنوع الفعالیت می‌شوم

در هیچ جای جهان، کمدی بدون انتقاد معنا ندارد

تریبون هنر: علیرضا خمسه کمدین مشهور می گوید آن قدر فضای نقد بسته است که اگر راجع به خاله‌ام هم حرف بزنم، ممنوع الفعالیت می‌شوم

علیرضا خمسه در یادداشت نوشته است :

سینمای کمدی ما جز مواردی استثنایی چندان جدی گرفته نمی شود، ضمن این که با وجود بازیگران، نویسندگان و کارگردانان خلاق و توانا در این زمینه، بیشتر مواقع فیلم های کمدی کیفیت خیلی خوبی ندارند و انتظارات را چندان برآورده نمی کنند. علت آن این است که به مهم ترین ویژگی سینمای کمدی یعنی انتقاد بها داده نمی شود. در هیچ جای جهان، کمدی بدون انتقاد معنا ندارد. شما حتی اگر بیننده کمدی های ایستاده یا استندآپ کمدی، چه خارجی و چه ایرانی باشید، می بینید کمدین ها از موضوعی انتقاد می کنند و همین است که آن را خنده دار می کند.
حالا اگر شما در جامعه ای زندگی کنید که نتوانید در فیلم و سریال ها و سینمای کمدی آن راجع به هیچ چیز انتقاد کنید، یعنی این عنصر حیاتی را از کمدی بگیرید، آن وقت تماشاگر می گوید چه بی مزه و چه لوس. خب، معلوم است که چه لوس! چون موقعی یک کمدی بامزه است که من بتوانم از رفتار شما ایراد بگیرم و در یک اجرای کمیک از آن انتقاد کنم. حالا شما ممکن است چه کسی باشید؟ یک پزشک؟ نمی توانم. یک وکیل؟ نمی توانم. یک هنرمند؟ نمی توانم. یک کاسب؟ نمی توانم. شیر بی یال و دم و اشکم که دید؟ این چنین شیری خدا کی آفرید؟ مثلا به بخشی از فیلمنامه ایراد می گیرند و می گویند نه دیگر، می خواهید از نیروی انتظامی ایراد بگیرید؟ از برادران فلان جا و خواهران فلان جا می خواهید ایراد بگیرید؟ نمی شود. همین می شود که من در کمدی هایم فقط از خانواده خودم حرف می زنم که چقدر ما زشتیم و فلان! چون اگر یک قدم آن ورتر بروم و راجع به خاله ام حرف بزنم، ممنوع الکار می شوم!
امیدوارم جنبه انتقاد در همه صنوف و اقشار و افراد جامعه بالاتر برود تا کمدین ها بتوانند در فیلم ها و اجراهایشان، انتقادات بامزه و جذابی از ایرادات مختلف داشته باشند. این شرایط، هم مسیر سینمای کمدی را برای ساخت فیلم هایی جذاب، باکیفیت و تاثیرگذار هموارتر می کند و هم باعث جدی تر گرفته شدن این سینما از طرف تماشاگران و کارشناسان می شود.

تاریخ انتشار :۸ خرداد ۱۳۹۶

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad