Ad

با حضور تعداد زیادی از هنرمندان

ناصر فرهودی در مراسمی باشکوه تشییع و به خاک سپرده شد

مراسم تشییع پیکر ناصر فرهودی، صدابردار برجسته و ارزشمند موسیقی ایران صبح16 مرداد با حضور اهالی موسیقی و هنر در تالار وحدت برگزار شد

تریبون هنر: مراسم تشییع پیکر ناصر فرهودی، صدابردار  برجسته و ارزشمند موسیقی ایران صبح۱۶ مرداد  با حضور اهالی موسیقی و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

بابک صحرایی اجرای مراسم تشییع ناصر فرهودی را بر عهده داشت. این ترانه سرای مطرح در ابتدای مراسم اظهار داشت: جان موسیقی ما ترک برداشته. به صدای ما خش افتاده. ما باو نمی کردیم، ناصر فرهودی، نگهبان امین و صادق خاطره های موسیقی انقدر زود از بین ما پر بزند. ما گمان نمی کردیم مرد صادقی از نسل گذشته که ماوای آرامش ما بودذ ذانقدر زود از بین ما پر بزند. ما نمی دانیم چرا به تقدیری دچار شدیم که رخت سیاه را نمی توانیم از تن مان دربیاوریم. نسل من گمان می کرد در دوران کهنسالی داغ عزیزانش را ببیند و به درد بنشیند. فکر نمی کردیم قبل از اینکه موهای مان سفید شود انقدر داغ ببینیم. ما برای اینهمه داغ دیدن آماده نیستیم. ما اماده نیستیم هر روز صبح که چشم باز می کنیم مرگ عزیزی را بخوایم بپذیریم
بابک صحرایی در ادامه گفت: از صمیم قلب از خداوند می خواهم به عزیزانی که داریم طول عمر ببخشد. موسیقی و سینمای ما در این مدت اخیر زخم زیادی برداشته است خ

بابک صحرایی درباره ناصر فرهودی گفت: به اعتقاد من ناصر فرهودی در عرصه صدابرداری ایران یک ستاره است که صدابرداری موسیقی با او شناخته شد و تمام کسانی که در چهار دهه اخیر با او همکاری کردند می توانند اذعان کنند که حضور او باعث ارتقای سطح موسیقی شد و بسیاری از هنرمندان از همکاری با او لذت بردند. تمام این سرزمین بدون اینکه بدانند ناصر فرهودی کیست از او خاطره دارند چون او پشت میزهای صدابرداری این خاطره ها ایستاد و کارها را صدابرداری کرد.

در ادامه بابک صحرایی از سیروس الوند دعوت کرد روی صحنه بیاید و درباره ناصر فرهودی صحبت کند. سیروس الوند در این مراسم گفت: موسیقی بعضی از فیلم های من را در دهه پنجاه ناصر فرهودی ضبط کرد. ناصر فرهودی ارادت ویژه ای به موسیقی داشت. فقط صدا نبود. برای فیلم «فریاد زیر آب» زنده یاد واروژان هورن نوشته بود. آن زمان هورن زیاد در موسیقی ها استفاده نمی شد چون نوازنده اش را زیاد نداشتیم. آهنگ برای بابک بیات بود و واروژان برای تنظیمش خیلی زحمت کشید. ناصر فرهودی هم برای ضبطش کار خلاقانه ای انجم داد. آن زمان مثل الان نبود که مه چی را با کامپیوتر انجام بدهند. اتاق آکوستیک درست می کنند فکر می کنند استودیو درست کردند. همه چی شوخی شده. سینما که بدتر است. یک دوربین دست شان می گیرند. میزانسن هم نمی دهند چون بلد نیستند. هرجا که بازیگر می رود دنبالش می روند. این شده سینما ما. موسیقی ما هم یک نفر می خواند می گوییم شعرش از کیست می گوید خودم. آهنگ هم از خودم. تنظیم هم خودم. شعر یک جایگاهی دارد یعنی چی خودم؟»

کارگردان برجسته سینمای ایران در ادامه گفت: بعضی ها جای شان به راحتی پر می شود. مثل ناصر فرهودی. سهم ناصر فرهودی در آثاری که ضبط می کرد سهم حائز اهمیتی بود.

محمد اصفهانیدیگر سخنران این مراسم بود. این هنرمند باارزش درباره ناصر فرهودی گفت: «درگذشت شوک آور ناصرخان فرهودی برای من باور نکردنی بود. من هنوز نمی توانم باور کنم که ایشان دیگر نیستند. ایشان یک آرامش ذاتی و درونی داشتند که در چهره شان ملموس بود. ظاهرا فوت ایشان هم در همان آرامش همیشگی اتفاق افتاده است. ما همکاری های زیادی با هم داشتیم. ناصر فرهودی نه تنها یک مهندس به تمام معنای صدا بودند بلکه انسان فرهیخته و تمام عیاری بودند که بارها و بارها من پس از پایان کارم در استودیو پاپ دوست داشتم بروم و به ایشان سر بزنم و با ایشان صحبت کنم. ایشان همیشه به طرز عجیبی اعتماد ما را در مواقع ضبط و در مواقع دیگر به خود جلب می کردند و من کارهای زیادی را با مرحوم بابک بیات آنجا ضبط کردیم. «ولایت عشق» و «پهلوانان نمی‌میرند» و «آسیمه سر» را در استودیو پاپ با حضور ایشان ضبط کردیم و ناصر فرهودی شاهکار کردند. آقای فرهوی امروز همه این آدمها برای شما اینجا جمع شده اند که فقط بگویند از رفتن شما چقدر سوگوارند.»

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی دیگر چهره ای بود که در سخنانی کوتاه گفت: «این راهی است که همه ما روزی باید آنرا برویم. ولی خوش به حال آنهایی که این راه را خوب طی می کنند. با خلاق، شریف و نجیب اند مثل استاد ناصر فرهودی عزیز که واقعا هنرمند بود. صدابرداری بخشی بزرگش تکنیک است که همه می‌توانند آنرا یاد بگیرند. ولی درک و دریافت زیبایی شناسانه چیزی ست که شخصی‌ست و افراد کمی می‌توانند آنرا دریافت کنند و اصلا قابل انتقال هم نیست که در وجود نازنین آقای فرهودی بود.»

مانی رهنما نیز در بخشی از این برنامه گفت: «تاریخ به هیچ عنوان دیگر توانایی تولید انسان‌هایی تا این حد فاخر را نخواهد داشت. ناصر فرهودی وقتی اسم‌اش در ذهن متبادر می‌شود، اسامی زیادی را با خود به یادها می آورد. او کاری می‌کرد که اثر شما قابل شنیدن می‌شد و من با تمام وجود می‌گویم ایشان صدابردار نبودند و آموزگار عشق بودند. ایشان سوای آن تخصص، همیشه سنگ صبوری برای ما بودن که با ایشان درددل می‌کردیم و از همه چیز سخن می‌گفتیم. ناصر فرهودی استودیو بنا نکرد. به نظر من یک جایی برای عشق بنا کرد که هنوز هم پابرجاست و از این پس میلاد فرهودی و حمیدرضا آداب باید چراغ آنجا را روشن نگه دارند.»

در ادامه مراسم و دقایقی پس از حضور استاد شهرام ناظری، از ایشان دعوت شد که سخنی بگویند که شوالیه آواز ایران پس از قرار گرفتن پشت تریبون رو به حاضرین گفت: «من یکی از علاقمندان و دوستداران ناصر فرهودی بودم. حدود سی سال با ایشان کار می‌کردم. خیلی از آثارم مثل «بشنو از نی»، «لولیان» و… با نظارت ایشان انجام دادیم و واقعا ایشان در حقیقت مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بودند و ما هرگز ظرف این سی سال هیچ نکته منفی از ناصر فرهودی ندیدیم.»

شهرام ناظری افزود: «ظرف سال‌های گذشته مسئولین فرهنگی کشور خیلی کم به مقوله فرهنگ پرداخته‌اند و کار ریشه‌ای درباره آن انجام داده‌اند. همچنین رسانه‌ها ما مسئله فرهنگ و هنر برایشان مهم نبود و در نتیجه قشری از مردم طبیعتا خیلی عقب ماندند. این ناراحت کننده بود برای ما و همه اهالی فرهنگ ولی خوشبختانه هنوز بودند افرادی که آن ژن ایرانی و فرهنگ ناب ایرانی در ذات شان بوده و هست که ناصر فرهودی یکی از آنها بود. تخصص ناصرفرهودی چیزی مافوق هر دانشی بود و او با تمام علاقه و عشق با کار برخورد می کرد. ادب و شخصیتی اعلا داشت که هر کسی احساس آرامش روان و امنیت داشت وقتی با ایشان کار می کرد.»

ناظری تاکید کرد: «از شنیدن خبر فوت آقای فرهودی به شدت ناراحت و غمگین شدم. سال‌های زیادی بود که من تا این حد تحت تاثیر یک خبر بد قرار نگرفته بودم و واقعا از ته دل غمگین شدم. ناصر فرهودی جانشینان خوبی مثل حمیدرضا آداب و میلاد فرهودی دارد ولی آن نفس و حضور بی‌همتا بود و دیگر تکرار نخواهد شد. افرادی مثل استاد پایور یا همین ناصر فرهودی هستند که یک نفسی دارند، یک احساسی از آنها تراوش می شود که بسیار مهم است و افسوس که از دست رفت.»

شوالیه آواز ایران گفت: «بعضی ها فکر می کنند که مرگ برای همسایه است. مهم این است که ما فکر کنیم که ما کجا هستیم و کجا قرار هست برویم. یک مقدار از این خشونت هایی که این روزها درگیرش هستیم دوری کنیم. حسادت ها و بدجنسی ها در همه ما بیشتر شده و باید از آنها دوری کنیم. رفتن ناصر فرهودی واقعا دردناک بود و به شدت از این موضوع غمگینم.»

میلاد کیایی، محمد میرزمانی، نیما مسیحا، فریدون خشنود و جمعی دیگر از دوستان و همکاران ناصر فرهودی از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

میلاد فرهودی (فرزند ناصرفرهودی) نیز که به همراه پیکر پدرش در اواخر برنامه به محوطه تالار وحدت آمده بود، قادر به صحبت نبود و تنها در چند جمله کوتاه و در حالی که به شدت اشک می ریخت، از حضور تمام دوستداران موسیقی و اهالی هنر و موسیقی در این مراسم قدردانی نمود.

چهره‌های زیادی از حوزه‌های مختلف در این مراسم حاضر بودند و پس از قرائت فاتحه ای، پیکر ناصر فرهودی برای تدفین در قطعه هنرمندان، به سمت بهشت زهرا (س) در میان سوگواری دوستدارانش به قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد

در در هنگام تدفین صدابردار تکرار نشدنی هنر ایران، چنگیز حبیبیان دقایقی مداحی کرد. سپس بهنام بانی دو قطعه کوتاه در سوگ ناصر فرهودی خواند و پس از آن نیز حامی قطعه این را خواند. محمد زکی زاده نیز آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد

ناصر فرهودی ظهر ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ در میان خانواده، دوستان و علاقه مندانش به خاک سپرده شد

در ادامه می توانید عکس های ساقی بلیغ از مراسم تشییع ناصر فرهودی در تالار وحدت را در تریبون هنر ببینید

 

 

تاریخ انتشار :۱۶ مرداد ۱۳۹۶

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad