Ad

جدایی از جم ادامه دارد

مهدی مظلومی: ۸ ماه است از جم جدا شده ام / به ایران برمی گردم حتی اگر اجازه کار نداشته باشم

هیچ بازیگری به‌خاطر من به جم نپیوست.

 

تریبون هنر: پیوستن تعدادی از بازیگرها و کارگردان ها به شبکه ماهواره ای جم، از جمله اتفاق های مورد بحث در دو سال گذشته بوده است. بعد از جدایی رابعه اسکویی از این شبکه و بازگشت هرمز سیرتی به ایران، حالا مهدی مظلومی، کارگردان تعدادی از سریال های معروف تلویزیونی که دو سال پیش به شبکه جم پیوسته بود به ایران بازمی گردد. او مدتی است که با این شبکه قطع همکاری کرده و می گوید حتی اگر هیچ وقت در ایران اجازه کار پیدا نکنم هم به ایران برمی گردم

گفتگو با مهدی مظلومی درباره قطع همکاری اش با شبکه جم و برگشتن به ایران را در تریبون هنر بخوانید

 

به دلیل تغییر مدیریت از جم جدا شدم

مهدی مظلومی مدتی است از شبکه جم جدا شده است، پیش از او نیز چند هنرمند دیگر که از ایران مهاجرت کرده و به این شبکه پیوسته بودند نیز از جم جدا شدند. او درباره علت جدایی‌اش از این شبکه می‌گوید: «بعد از اتمام مجموعه طنز «شهر قشنگ»، کارهایی پیشنهاد می‌شد که ارتباط خوبی با آن‌ها نمی‌گرفتم، با توجه به این شرایط اصرار من به ساخت سری دوم «شهر قشنگ» بود. اما مشکلاتی که در فضای شبکه وجود داشت امکان شروع سری دوم شهرقشنگ را تقریبا نشدنی کرد. مخصوصاً مواضع مدیر جدید دفتر آنتالیا. به همین دلیل من با توجه به تغییر شرایط همان ‌موقع از گروه جم خارج شدم.»

شدت گرفتن اختلاف‌نظرها

مظلومی به مدت زمان جدایی‌اش از این شبکه اشاره می‌کند و می‌افزاید که تقریبا ۸ ماه است از شبکه جم جدا شده است.
جدایی چهره‌هایی که به شبکه جم پیوسته بودند دلایل مختلفی داشت، به نظر می‌رسد نارضایتی از این شبکه و نحوه عملکرد آن باعث جدایی بسیاری از این افراد از این شبکه شد. مظلومی در این باره توضیح می‌دهد: «مشکل من بیشتر مواضع مدیریت جدید دفتر آنتالیا بود که شرایط کار را سخت می‌کرد و بعد از ترور مدیر جم این مواضع بدتر شد. به‌طوری‌که اختلاف سلیقه و نظر، کاملاً شدیدتر شد و با توجه به این‌که مدتی بود از گروه جم جدا شده بودم، تصمیم به ادامه فعالیت خارج از جم گرفتم. الان هم مدتی است که بعد از ثبت یک شرکت خصوصی در ترکیه به‌طور مستقل استارت فعالیت‌های تصویری را زدم و به عنوان اولین کار سریال «شهرقشنگ٢» را جهت پخش از طریق اپلیکیشن شروع کردیم.»

بازیگری به خاطر من به جم نیامد

 

مظلومی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه پیوستن هنرمندان ایرانی را با در این شرایط شکست خورده می داند یا خیر؟ می‌گوید: «هیچ بازیگری به‌خاطر من به جم نپیوست. تنها یک مورد آقای سیرتی بودند که با توجه به این‌که سال‌ها قبل در تئاتر «باغ البالو» آقای رکن‌الدین خسروی با هم کار کرده بودیم و ایشان از بیکاری‌شان گفتند، من برای کمک کردن به ایشان، پیشنهاد حضور به صورت پروژه‌ای به مدت ۳ ماه در «شهر قشنگ» را دادم که ایشان هم فوری پذیرفتند و آمدند. اما متأسفانه کیفیت کارشان نظر من را تأمین نمی‌کرد که تصمیم به حذف و تسویه گرفتیم. اما از علت مهاجرت سایر بازیگران خیلی اطلاع ندارم، چون دلایل مختلف بود. بعضی قصد پناهندگی داشتند، بعضی قصد مهاجرت و بعضی قصد کار موقت و… اما در نهایت با توجه به شرایطی که پیش آمد در واقع حضور بازیگران ایرانی موفقیت خاصی به‌ دنبال نداشت.»

رکود به دلیل اختلاف نظرها

عملکرد شبکه جم نسبت به قبل حتی در جذب مخاطب ایرانی هم دچار رکود شدید شده، افت جدی کیفی آثار تولیدی این شبکه نیز دلیلی دیگر برای ترک کسانی بود که به این شبکه رفته بودند. کارگردان فیلم «سه بیگانه» در این‌باره یادآور می‌شود: «این رکود به‌خاطر جدایی من نیست در واقع به‌خاطر همان اختلاف نظر و سلیقه بود که من مطمئن بودم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و باعث شد تصمیم به جدایی بگیرم و هم‌چنان معتقدم با همان دیدگاه و سابقه سیر نزولی را ادامه خواهد داد. من نیز معتقدم این عملکرد نسبت به گذشته بسیار افت کرده و به‌نظرم افت بیشتری هم خواهد کرد.»

او درباره دلایل این افت و رکود می‌گوید: «شاید یکی از دلایلش آشنا نبودن مدیریت جدید شبکه‌های جم با مقوله مدیا(رسانه) مخصوصاً تولید است.»

من به قصد رفتن به جم از ایران نرفتم

مظلومی درباره ادامه فعالیت در خارج از کشور و بازگشت به ایران در صورت فراهم شدن شرایط بیان می‌کند: «من به قصد کار کردن از کشور خارج شدم نه صرفاً به قصد کار در جم، به همین دلیل اکنون که جم برای من تمام شده به برنامه‌ریزی‌ای که کرده بودم به‌طور مستقل ادامه می‌دهم. بحث برگشتن یا برنگشتن هم مطرح نیست، چون من مملکت خودم را دوست دارم و سعی کردم در خارج از کشور هم کارهایی بکنم که باعث شادی مخاطبان ایرانی باشد. در ادامه هم در همین راستا فعالیت خواهم کرد و قطعاً دوباره به وطن برمی‌گردم حتی اگر اجازه کار و فعالیت در حوزه تلویزیون و سینما را نداشته باشم.»

فعالیت مستقل من ربطی به جم ندارد

او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که اگر به ۲ سال پیش -زمانی که به شبکه جم پیوستید- برگردد باز هم این راه را انتخاب می‌کند یا خیر، می‌گوید: «چون قصد تجربه کار در خارج از کشور را داشتم شاید کمی سنجیده‌تر و با برنامه‌ریزی بهتری و حتی شکل دیگری عمل می‌کردم.»

این کارگردان در ادامه اضافه می‌کند: «فعالیت مستقل من هیچ ربطی به شبکه جم ندارد و مسیر دیگری را طی می‌کند. کار من ساخت و تولید کارهای نمایشی است و در همین راستا اقدام به ساخت سریال اینترنتی کردم که به‌زودی از طریق اپلیکیشن پخش خواهد شد.»

گاهی اوقات تصوراتی که راجع به فعالیت در خارج از کشور در ذهن وجود دارد، با آن‌چه در واقعیت است متفاوت می‌شود، و شرایط همان‌گونه که انتظار می‌رود فراهم نیست، مظلومی درباره این‌که شرایط کار در شبکه بعد از گذشت این ۲ سال همان‌گونه است که تصورش را از ابتدا داشته، می‌گوید: «خیر به هر حال تجربهٔ جدیدی برای مدیران بود و تجربه لازم را نداشتند طبیعی بود که با تصورات من فاصله داشته باشد.»

تمام تلاشم را می‌کنم تا به فعالیتم ادامه دهم

علاوه بر مسئولان و مدیران، هنرمندان هم نگاه مثبتی به فعالیت شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور ندارند. سطح کیفی برنامه‌ها و سریال‌های شبکه‌ها دلیل اصلی این مخالفت است، ضمن این‌که بسیاری نیز عملکرد این شبکه‌ها را منفی ارزیابی می‌کنند. همین مسئله در درازمدت ممکن است سبب بی‌انگیزگی کسانی که آن طرف آب را برای ادامه فعالیت انتخاب کردند شود، مظلومی در توضیح این موضوع بیان می‌کند: «با توجه به شرایط کار کردن در خارج از کشور و فاصله‌ای که باعث شده بین سیاست‌گذاران و حتی مردم شکافی به وجود بیاید، این مسئله را تشدید کرده است، اما من همیشه سعی کردم با غلبه بر مشکلات حس حرکت را در خودم زنده نگه دارم و به همین دلیل، انگیزه و ذوق و شوق قطعاً از بین رفتنی نیست. تمام تلاشم را می‌کنم که بتوانم به فعالیتم ادامه بدهم، نکته مهم این است که محدود به جای خاصی نشود.»

او در پایان نیز یادآور می‌شود: «ضمن این‌که واقعیت این است که بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اجرایی فضای سینما و تلویزیون ایران باعث حس ناامنی و بی‌ثباتی می‌شود که طبیعتا افرادی مثل من را به جست‌وجوی فضای مناسب‌تری سوق می‌دهد، هرچند ممکن است فضا و شرایط جدید نسبت به داخل کشور بهتر نباشد. ای‌کاش هر چه زودتر این ثبات و شرایط امن کاری در داخل کشور شکل بگیرد که همه دوستان و همکاران در شرایط خوب به فعالیت بپردازند.»

گفت‌و‌گو از نژلا پیکانیان

تاریخ انتشار :۱۲ مهر ۱۳۹۶

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad