Ad

از بُمبِ پیمانی تا مصادره ی عطارانی!

منهای سیمرغ؛ مردم چه می پسندند؟

امیدواریم امسال با فیلم های غیرقابل پیش بینی،حسابی شگفت زده شویم

تریبون هنر: جشنواره فیلم فجر است و سیمرغش! حرفی در این نیست ولی بارها و بارها(تقریباً همیشه) ثابت شده که سلیقه ی داوران جشنواره با سلیقه ی عام، یا بهتر است بگوییم با ذائقه ی مردم فاصله ی قابل توجهی دارد.در جشنواره ی سی و ششم با اسامی افراد و فیلم هایی مواجه هستیم که حسّ جوان تری را نسبت به سال های قبل به ما انتقال می دهند! پس می توان انتظار داشت که این فیلم ها به مراتب شاداب تر و مردمی تر باشند.
از یک زاویه می توان فیلم جدید پیمانِ معادی یعنی”بُمب؛یک عاشقانه” را در صدر توقعات مردمی و حتی شانس جایزه دانست.مردم، معادی را دوست دارند و شکی در این نیست.حضور لیلا حاتمی،سیامک انصاری و حبیب رضایی هم که توجه برانگیز است.
“چهار راه استانبول” فیلم جدید مصطفی کیایی است که نیامده گرد و خاک به راه انداخته.خیلی ها منتظر تماشای این فیلم در جشنواره و احتمالاً اکران نوروز هستند.این فیلم قصه ی هیجان انگیز و ریتم تندی دارد. البته خط اصلی قصه بی ربط به آتش سوزی پلاسکو نیست ولی ارتباط مستقیم هم ندارد.به نظر می رسد مثلّث تکراری مصطفی کیایی(بهرام رادان، محسن کیایی و سحر دولتشاهی) به علاوه ترکیب جدید و مطمئنی مثل ماهور الوند، رعنا آزادی ور و مهدی پاکدل بسیار جذّاب باشد.
فیلم تازه ی حاتمی کیا یعنی” به وقت شام” در نگاه اول بیشتر از آنکه محبوب مردم به نظر بیاید، محبوب داوران است!شکی نیست که ” به وقت شام” یک پرستویی یا فرّخ نژاد کم دارد!
روح الله حجازی همیشه در جشنواره ها بدشانس بوده ولی “اتاق تاریک” با سوژه ی جسورش می تواند مورد توجه قرار گیرد.این احتمال برای “عرق سرد” سهیل بیرقی و “سوءتفاهم” احمدرضا معتمدی هم وجود دارد.
“مغز های کوچک زنگ زده” را فراموش نکنیم! هومن سیّدی فیلمساز جذّابی ست؛ نوید محمدزاده حسابی محبوب است و فرهاد اصلانی هم که استاد.پس فیلم جدید سیّدی هم برای مردم حسّ کنجکاوی به وجود آورده و هم می تواند شکارچی خوبی برای سیمرغ ها باشد.
خیلی ها منتظر تماشای ” لاتاری” از محمد حسین مهدویان هستند.چهار ضلعی حمید فرّخ نژاد، ساعد سهیلی، هادی حجازی فر و جواد عزّتی،بی شک فوق العاده با نظر می رسد.مهدویان هم که خوش سابقه است.اما تفاوت این فیلم با آثار قبلی مهدویان این است که ” لاتاری” به اندازه ی ” ایستاده در غبار” و” ماجرای نیمروز” جشنواره ای نیست ولی مردمی تر به نظر می رسد.
“دارکوب” به کارگردانی بهروز شعیبی فیلم پُرستاره ایست که قطعاً بیشتر از “سیانور” با مخاطب عام ارتباط برقرار خواهد کرد.شعیبی شانس جایزه هم دارد.
امّا چیزی که قابلِ کتمان نیست،این است که مخاطب عام سینما با فیلم های کمدی ارتباط بهتری برقرار کرده است.سلطان گیشه های سال های اخیر و ستاره انکار نشدنی کمدی ایران رضا عطاران است که نقش اصلی فیلم ” مصادره” را ایفا می کند.”مصادره” را مهران احمدی ساخته.احمدی بعد از سال ها تجربه ی بی نظیر در سینمای ایران، حالا به سراغ فیلمسازی رفته.احتمال اینکه “مصادره” از محبوب ترین فیلم های جشنواره ی امسال و یکی از پرفروش های اکران در سال آینده باشد بیش از ۹۰ درصد است!
شاید جشنواره فیلم فجر، هرسال سورپرایزی برای اهالی سینما داشته باشد ولی معمولاً سورپرایز کردن مخاطب عام به ندرت اتّفاق می افتد.امیدواریم امسال با فیلم های غیرقابل پیش بینی،حسابی شگفت زده شویم.

سید محمد کاظمی
بهمن ماه ۹۶

 

جشنواره فیلم فجر

تاریخ انتشار :۱۱ بهمن ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad