Ad

گزارش کامل نشست مطبوعاتی فیلم کامیون

مازیار پرتوی: وقتی ممنوع الکار بودم می خواستم «کامیون» را با بازی «بهروز وثوقی» در ترکیه بسازم

رامین راستاد: دستیار عباس کیارستمی بوده ام و خوشحالم که در کامیون دستیار مازیار پرتوی بودم

تریبون هنر: نشست مطبوعاتی فیلم  «کامیون» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی کامپوزیا پرتوی در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

دراین جلسه که مدیریت آن را را محمود گبرلو برعهده داشت، کامپوزیا پرتوی، تورج اصلانی، سعید آقاخانی، نسرین مرادی، رامین راستاد و میلاد موحدی حضور داشتند.
امین علومی از دنیای تصویر در مورد نزدیکی این فیلم و فیلم فراری از پرتوی پرسید که چقدر این موضوع دغدغه شماست و دوست دارید به این محتوا بپردازید و دلیل این علاقه چیست؟
پرتوی در پاسخ گفت: من این فیلم نامه را در سال ۲۰۰۰ نوشتم و ۲۰۰۱به چندین جشنواره فرستادم که در هر دو جشنواره ای که فرستادم فیلمنامه برتر شد و جایزه هم برد اما فرصت نشد فیلم را بسازم. شاید اگر آن زمان آن را می‌ساختم می گفتید فیلم «فراری» تحت‌تاثیر این فیلم من بوده است.ما چنین موضوعاتی زیاد داریم. فیلم کوتاهی ساخته شد پیتر فالک نقش راننده را بازی کرد که بین مکزیک و آمریکا داستان می گذشت و در فیلم خانمی را می خواست به آن سوی مرز بفرستد برای زایمان. به هر حال این موضوعات زیاد است و قبل از انقلاب هم فیلمی به اسم جاده با چنین محتوایی داشتیم که در فرهنگنامه جمال امید هم می توانید اطلاعاتی از این فیلم پیدا کنید.
او در ادامه گفت: حدود سال ۶۰ و سر صحنه فیلمبرداری گلنار در جنگل های دوهزار بودیم و مرحوم سجادی حسینی دستیارم بود و من دیدم او بسیار استرس دارد و پرسیدم چرا مدام می خواهد برود شهر… من از سجادی حسینی پرسیدم مشکل چیست؟ گفت من در تهران خانه ای گرفته ام و همسرم مشکلی پیدا کرده و… این مشکل اسباب و اثاثیه همسر او ایده این فیلم برای من بود و سعی کردیم به او کمک کنیم. اصل فیلم نامه من از سال ۶۷ بود تا به حال و امروز توانستم آن را بسازم
محمدرضا اویسی پرسید: «شما سال ۲۰۰۰ این فیلمنامه را نوشتید و قبلا در مورد طالبان بود بعد در مورد داعش شد. چه تغییراتی ایجاد کردید؟ در مورد چالش های ساخت فیلم در این جغرافیا را هم بگویید؟
پرتوی گفت: ایزدی ها زمانی که مورد حمله قرار گرفتند تابسان بود و از تشنگی می مردند. من به این دلیل برف را انتخاب کردم که چیزهایی بود که در اخبار می‌دیدیم که عده ای غرق می شوند و… ایده من از شاخت این فیلم پناه جویی و امن بودن برای یکدیگر بود. همه مادیدیم که این افراد چگونه به نقاط مختلف دنیا پناه بردند و خیلی از آنها در شرایط جوی سخت گیر افتادند. ناامنی کهلبرای پناه جوها وجود دارد این ایده را به من داد که ما می توانیم برای پناه جوها جای امن باشیم و فرصتی به آنها بدهیم.
روزبه توکلی خبرنگار انصاف نیوز گفت: قرار بود خواننده زن کردی در فیلم تک خوانی کند. چرا این زن حضور نداشت؟ پرتوی گفت: آینور نتواسنت حضور پیدا کند.
موحدی گفت: ما برای موسیقی فیلم به آواهایی نیاز داشتیم. ظاهرا خبر این نیاز ما خیلی غلو شد و اصلا قرار نبود که خواننده ترکی بیاید و… ما از صدای این خانم در صحنه‌های شروع و برخی صحنه‌های دردناک دیگر بهره بردیم و برای تیتراژ پایانی هم ترانه قدیمی و فولکلور کردی بهره بردیم که زنی برای مرد از دست رفته اش می خواند. ما می خواستیم ترجمه این شعر را در تیتراژ آخر هم بگذاریم.
بابک صحرایی سردبیر تریبون هنر پرسید: پرتوی قرار بود نقش را به بهروز وثوقی بدهد. آیا این اجازه به وثوقی داده می شد که نقشی برای فیلم ایرانی باز ی کند؟
پرتوی گفت: من در فرصت ممنوع الفعالیت شدنم که بعد از« افسانه دو خواهر» برایم ایجاد شد، تصمیم گرفتم بازیگرانی را به کار در خارج از کشور دعوت کنم. بهروز وثوقی بعد از اینکه فیلمنامه را خواند، گفت از فیلمنامه خوشش آمده و من متوجه شدم برای حضور وثوقی در ایران مجوز نداده اند. من تغییراتی در فیلمنامه ایجاد کردم و زمانی را که خانه‌های کردها را آتش می زنند، به داستان ربط دادم. بعد از مدتی و بعد از تغییراتی که دادم، متوجه شدم هزینه ساخت فیلمم در ترکیه را هم ندارم و به بهروز وثوقی اعلام کردم که شرایط برای ساخت فیلم در ترکیه فراهم نیست.

رامین راستاد در ادامه در پاسخ به بابک صحرایی درباره تجربه همکاری با مازیار پرتوی گفت: «من مدتی دستیاری کرده ام برای بزرگانی مثل کیارستمی، پرتوی و… وهمه خاطراتم ازآن دوران به خاطرم هست. من بیشتر به خاطر دستیاری در فیلم خوشحالم و افتخار می کنم که دستیار پرتوی بودم.

رامین راستاد در بخشی از سخنانش با اشاره به حضور بابک صحرایی در نشست گفت: بابک صحرایی از مفاخر موسیقی است و به ترانه هایش بسیار علاقه دارم
یکی از خبرنگاران در مورد نقش سعید آقاخانی از او پرسید که چه تجربه ای با پرتوی داشتید؟
آقاخانی گفت: من هیچ نگرانی از نتیجه کار نداشتم چون پرتوی را می شناختم و فیلمنامه هم قوی بود و با کمال میل آن را انتخاب کردم ضمن آن که گریم من خیلی کمک کرد که بهتر به ایفای نقش بپردازم. پرتوی ابتدا دوست نداشت گریم شوم اما بعد خودش هم راضی بود. از سوی دیگر، آقای اسکندری واقعا در زمینه گریم کمک بزرگی به ما کرد.
در ادامه خبرنگار برنامه باهمستان پرسید: شخصیت بهروز خیلی دیر به مخاطب معرفی شد و در اواخر فیلم او را شناختیم . به نظرم خیلی دیر بود و می تواست زودتر معرفی شود. آیا این نکته مشکلی ایجاد نکرد؟ سوال دوم: در شرایط اقلیمی سخت و ساخت فیلم جاده ای توضیح دهید؟
پرتوی در پاسخ گفت: «اگر کاراکتر از خودش حرف بزند و خودش را معرفی کند، که نمی شود معرفی نقش. این خیلی قدیمی است که کاراکتر بیاید از خانواده اش حرف بزند تا مخاطب او را بشناسد.
پرتوی ادامه داد: شخصیت بهروز بسیار متعهد است و به مسئولیتی که برعهده دارد پایبند است.
آقاخانی افزود: شاید لازم نبود زودتر معرفی شوم. از یک جایی به بعد شخصیت خیلی بهتر خودش را به مخاطب معرفی کرد.

در ادامه عکس های ساقی بلیغ از این نشست را به صورت اختصاصی در تریبون هنر ببینید

تاریخ انتشار :۱۴ بهمن ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مهران احمدی

    تریبون هنر: بابک صحرایی در نقدی بر سریال «می خواهم زنده بمانم» که در شماره جدید مجله فیلم امروز منتشر شده، به بازی مهران احمدی در این سریال پرداخته است. بابک صحرایی درباره مهران احمدی نوشته: مهران احمدی برگ برنده دیگر این سریال است. بهمن دشتی یک شخصیت فرعی است […]

  • نقد سریال می خواهم زنده بمانم

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «می خواهم زنده بمانم» (شهرام شاه حسینی) با استقبال خوبی مواجه شده. دارای مولفه های جذب مخاطب است. قصه ای پرکشش دارد با شخصیت هایی که همذات پنداری ایجاد می کنند و بازیگرهای توانایی که به خوبی از پس ایفای نقش ها برآمده اند. […]

  • امیر جدیدی
    به بهانه تولّدش
    امیر جدیدی؛ یک سر و گردن بالاتر
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر: امیر جدیدی یکی از بی سر و صدا ترین سوپر استارهای سینمای ایران است. او تمام تمرکزش را روی مسیری گذاشته که مقصد آن برای خیلی ها آرزوست. فیلم به فیلم بهتر می شود و به قول معروف “گاف” هم نمی دهد! نیازی به تلاش برای اثبات این […]

  • تک خال در حفره

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: تک خال در حفره به کارگردانی بیلی وایلدر فیلمی نوآر با بازی کرک داگلاس در نقش یک خبرنگار فرصت طلب است که طمعش او را در مسیر تلخ بی بازگشتی قرار می دهد. تک خال در حفره از یک منظر، فیلمی درباره فریب جامعه توسط […]

  • دکتر ژیواگو

    تریبون هنر: فیلم دکتر ژیواگو شکوه خیانت و اندوه است. خیانت مردم به همدیگر، حاکمیت به مردم و عاشق و معشوق به هم که همگی با شکوه درخشانی به نمایش درآمده اند. در حقیقت هم همین است. خیانت هم به اندازه عشق می تواند باشکوه باشد. منتها شکوه عشق منجر به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

پربازدید ترین ها