Ad

سرگذشت سهراب و سیاوش و اسفندیار

محمود دولت آبادی شاهنامه را با موسیقی می خواند

در قالب کتاب صوتی منتشر می شود

تریبون هنر: در آستانه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، محمود دولت‌آبادی از انتشار تازه‌ترین کار خود با عنوان «برنایان جاودان» خبر داد؛ کاری که شامل برخوانی سرگذشت سهراب و سیاوش و اسفندیار در «شاهنامه» است.

این نویسنده پیشکسوت درباره این کار خود که در قالب یک پروژه صوتی به همراه کتاب منتشر خواهد شد، گفت: «برنایان جاودان» از «شاهنامه» فردوسی به مقوله جوان و جوانی در تاریخ ادبیات ایران پرداخته و این‌که چگونه جوانان قربانی جاه‌طلبی پیران از جمله پدران‌شان می‌شوند.

او که گزینش، ویرایش، تومار و برخوانی این سه شخصیت جوان «شاهنامه» را برای تازه‌ترین کارش انتخاب کرده است اظهار کرد: از نظر من ویژگی این سه شخصیت زلالی و جوانی آن‌هاست در مقابل رفتارهای خسیسانه پیرانه‌سرانی در «شاهنامه» که حاضرند برای بقای بیشتر، جوانان را طمعه و قربانی سیاست‌های خود کنند. من می‌توانستم «بیژن» و یا «فرود» را هم برای این کار انتخاب کنم اما فارغ از این‌که پرداخت شخصیت سهراب و سیاوش و اسفندیار در «شاهنامه» کامل‌تر است، آن‌ها سرنوشت مهم‌تری به نسبت دیگر شخصیت‌ها دارند و برای این کار مناسب‌تر بودند.

محمود دولت‌آبادی که پیش‌تر هم تجربه و شانس شنیدن داستان «بر دار کردن حسنک وزیر» از کتاب «تاریخ بیهقی» را در اختیار علاقه‌مندان متون ادبی کلاسیک قرار داده، درباره زمان انتشار این کار گفت: در حال حاضر فرهاد دولت‌آبادی به عنوان مدیر اجرایی پروژه مشغول رایزنی برای تدارک انتشار این سه‌گانه است تا داستان سهراب در سال جاری منتشر شود و بعد از آن داستان سیاوش به دست خواهد آمد و سپس اسفندیار.

این نویسنده درباره همکاری‌اش با کیاوش صاحب‌نسق به عنوان آهنگساز این کار گفت: امتیاز این آهنگساز این بود که آشنایی خوبی با سازهای بازسازی‌شده ایران باستان داشت و درباره این سازها پژوهشی دقیق انجام داده بود و برای این کار هم از این سازهای کمتر شنیده‌شده استفاده کرد.

او در ادامه اظهار کرد: درباره موسیقی این سه‌گانه ارباب موسیقی باید صحبت کنند و امیدوار هستم که به او دست مریزاد بگویند، اما به گمان من توفیق خوبی به دست آمده و کاری مدرن و نو بر این اثر کهن انجام شده است.

دولت‌آبادی همچنین درباره طراحی گرافیک و نوع صفحه‌آرایی «برنایان جاودان» گفت: ایمان صفایی به عنوان گرافیست در این کار با من همکاری داشت که قدردان زحمت، دقت و عشقی که برای این کار گذاشت، هستم.

این نویسنده در پایان بیان کرد: خوانش درست «شاهنامه» و ارائه «برنایان جاودان» فرصتی‌ است تا متون کلاسیک که بخش عمده‌ای از فهم آثار ادبی را شامل می‌شود در اختیار علاقه‌مندان و جوانان قرار گیرد.

تاریخ انتشار :۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad