Ad


مهرداد نصرتی: موسیقی حذف شدنی نیست

همکاری تازه ای با احسان خواجه امیری در تلویزیون دارم / داریوش فرضیایی خواننده ای کاربلد است

تریبون هنر: مهرداد نصرتی آهنگساز و تنظیم‌کننده‌های موفق و سرشناس موسیقی پاپ و همچنین آهنگساز موفق موسیقی‌های کودک که قطعات ماندگار بسیاری از او در هر دو وجه موسیقی به ثبت رسیده است. با خواننده‌های تراز اول بسیاری از جمله زنده‌یاد ناصر عبداللهی، امیر تاجیک، احسان خواجه‌امیری و بسیاری دیگر همکاری‌های موفقی داشته است.

یا باید موسیقی سنتی کار می‌کردیم یا موسیقی کودک
مهرداد نصرتی در رابطه با فعالیت در حوزه‌ی موسیقی کودکان به تریبون هنر گفت: از بچگی‌ به موسیقی کودک علاقه داشتم و دوره‌های آموزشی را در این زمینه پشت سر گذاشته‌ام. در یک دوره‌ای که موسیقی پاپ فعال نبود همه‌ی اهالی موسیقی و خیلی از کسانی که این روزها کارهای بزرگی را در موسیقی انجام می‌دهند، موسیقی کودک را تجربه‌ کرده‌اند. حتا کسانی که امروز در ارکسترهای بزرگ کار می‌کنند. ما یا باید موسیقی سنتی کار می‌کردیم یا موسیقی کودک که به همین دلیل من سال‌های زیادی در این حوزه فعالیت کردم.

نوجوانی و جوانی من در موسیقی کودک سپری شد
او این طور ادامه داد: من در تئاتر کودک و بزرگسال، نزدیک به ۱۵۰ کار ساخت موسیقی داشته‌ام. پنج سال متداول در «جشنواره‌ی امید» جایزه‌ی بهترین آهنگساز را دریافت کرده‌ام. به هر حال همانطور که توضیح دادم اوایل شروع کار ما به دلیل کم‌رنگ بودن موسیقی پاپ و البته علاقه‌ی شخصی خودم، به سمت موسیقی کودک سوق پیدا کردم. می‌شود گفت که نوجوانی و جوانی من در موسیقی کودک سپری شد.

 

قرار نیست تمام کودکان کار، آینده‌ی وحشتناک داشته باشند
نصرتی در رابطه با همکاری با سریال «بالشت‌ها» اظهار داشت: همیشه‌ آهنگ‌هایی که برای کودکان کار ساخته شده رویکردی ترحم‌ برانگیز و دلسوزانه داشته و تصور ما از این کودکان طوری بوده که انگار حال خوبی ندارند، نه تخیلی و نه رویایی در سردارند. اما نگاه و رویکرد من در موسیقی «بالشت‌ها» به شکلی دیگر است. این بار با نگاهی متفاوت از این موضوع، سعی کردم نشان بدهم که کودکان کار با انرژی هستند و می‌توانند با اقتدار و قدرت آینده‌شان را بسازند. درس بخوانند، تلاش کنند و زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند. قرار نیست تمام کودکان کار آینده‌ی وحشتناک داشته باشند و به انحراف کشیده شوند. خیلی از این بچه‌ها از کنار همین خیابان‌ها تلاش می‌کنند و درس می‌خوانند و با موفقیت و سربلندی وارد جامعه می‌شوند. ما حتا بین افرادی که کودکی خوب و سالمی در خانواده‌های سالم داشته‌اند، سرشکستگی و عدم موفقیت را شاهد هستیم. افرادی که کودکان کار نبودند و به انحراف کشیده شدند. درست نیست درها را رو به این کودکان ببنیدم و بگوییم این‌ها ضعیف هستند. بنابراین در این کار جدید تمام عوامل سعی کردیم نگاهی متفاوت به کودکان کار داشته باشیم.

داریوش فرضیایی خواننده‌ی کاربلد و دوست‌داشتنی‌ست
او در ادامه درباره همکاری با داریوش فرضیایی در برنامه عمو پورنگ به تریبون هنر گفت: همکاری با داریوش فرضیایی را بسیار دوست دارم. عموپورنگ در کارهای کودک، یک برند است. همکاری با فرضیایی چند نکته‌ دارد از جمله این که می‌توانم تمام تخیل و رویاهایم را به او منتقل کنم. خواننده‌ی خوب، فهیم و کاربلد و دوست‌داشتنی‌ست. گاهی پیش آمده که در یک روز چهار تا پنج قطعه را ضبط کرده‌ایم کاری که شاید برای هیچ یک از خواننده‌های دیگر امکان‌پذیر نباشد. حدود ۹ سال است با همدیگر همکاری داریم و می‌توان گفت یکدیگر را حفظ هستیم. وقتی به من پیشنهاد همکاری می‌دهند با تمام وجودم استقبال می‌کنم. ضمن این که باید از خانم زهرا زواری هم اسم ببرم شاعر بسیار خوبی که عالی می‌نویسد و بیش از ۹۰% از کارهای ما را او می‌نویسد. از همکاری با داریوش و امیرمحمد همیشه لذت بردم. ضمن این که کارهای‌شان همیشه مورد استقبال مخاطبان و بیننده‌ها قرار گرفته است.

به هیچ عنوان به استیج فکر نمی‌کنم
مهرداد نصرتی در مورد فعالیت خودش در این روزهای موسیقی پاپ گفت: تصمیم گرفتم در بخش خوانندگی بیشتر و روشن‌تر ظاهر شوم. البته این به منظور این نیست که من دنبال استیج هستم. به هیچ عنوان به استیج فکر نمی‌کنم. دوست دارم اتفاقاتی که فکر می‌کنم فقط خودم می‌توانم در کارهای خودم رقم بزنم را به گوش مخاطبان برسانم. لحن، گویش، تکنیک و یک سری تحریرهایی که با دیگران نمی‌شود انجام داد. همچنین کار ساخت موسیقی تیتراژ دو برنامه‌ی تلویزیونی را در دست ساخت دارم. برنامه‌ی «۱۶۲» که اجرای آن بر عهده‌ی محمد سلوکی‌ست و قرار است با حضور مسوولین پاسخگوی انتقادات، پیشنهادات و تشویق‌های مردم باشند. یک برنامه‌ی دیگر هم هست که با اجرای فرزاد حسنی پخش می‌شود و قرار است که تیتراژ آن را احسان خواجه‌امیری بخواند. ساخت موسیقی یک فیلم سینمایی را دارم که در حال حاضر نمی‌توانم اطلاعات دقیقی را در اختیارتان بگذارم.

بزرگ‌ترین مشکل ما فاصله‌ای‌ست که بین سیستم فرهنگی دولت و مردم افتاده است.
آهنگساز، تنظیم‌کننده و خواننده‌ی خوب کشورمان در رابطه با موسیقی امروز و ظهور خواننده‌های بسیار گفت: کشوری در همسایگی ما هست با نام ترکیه جمعیت آن خیلی کم‌تر از جمعیت کشور ماست، اما ۶، ۵ برابر ما خواننده دارد. تعداد زیاد خواننده مشکل نیست. بزرگ‌ترین مشکل ما فاصله‌ای‌ست که بین سیستم فرهنگی دولت و مردم افتاده است. دولت یک چیز می‌گوید و مردم چیزی دیگر می‌گویند. برای این که در موسیقی کشور ما تدبیر نیست، متولی و بزرگ و دلسوز ندارد. صددرصدر هزینه‌هایی که در موسیقی صرف می‌شود از جیب خود آدم‌هایش خرج می‌شود. برای موسیقی هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته‌ نمی‌شود و هیچ تفکر خاصی برای موسیقی وجود ندارد.

موسیقی حذف‌شدنی نیست
مهرداد نصرتی در ادامه این طور گفت: متاسفانه تمام این مسایل باعث شده تا ادبیات سطحی و توهین‌‌آمیز نیز به موسیقی اضافه شود. ادبیات کوچه‌بازاری که در بیشتر مواقع ادبیات درستی نیست و شبیه به توهین و تیکه‌اندازی بوده است. شکافی که بین دولت و فرهنگ مردم ایجاد شده، سیستم دور زدن را یاد داده تا هرکسی که دور بزند موفق باشد. ما هیچ شبکه‌ای نداریم که در آن درمورد موسیقی حرف بزنیم، و خواننده‌های‌مان را در آن شبکه دنبال کنیم به غیر از چند شبکه‌ی ماهواره‌ای. چرا نباید شبکه‌ی داخلی برای ارایه‌ی موسیقی‌مان داشته باشیم. همیشه مشعل‌دار شعله‌ی هنر، موسیقی بوده است. موسیقی حذف‌شدنی نیست. باید به این نکته نیز اشاره کنم که از همه بدتر موسیقی «رپ» است که با اعتراض و گاهی توهین‌های بسیار شدید به گوش مخاطب می‌رسد و متاسفانه بسیار پرطرفدار است. در یک مقایسه‌ی ساده بین فالوورهای خواننده‌ی درجه‌ی ۳ «رپ» و بهترین خواننده‌ی درجه‌ی ۱ موسیقی پاپ متوجه استقبال از این موسیقی می‌شویم و هیچ کسی هم کاری ندارد.

دوست ندارم همیشه و بی‌موقع باشم
مهرداد نصرتی در پایان در مورد جلوگیری از به تکرار رسیدن، به تریبون هنر گفت: فکر می‌کنم هنرمندان در تمام مدل‌های هنری یه وقت‌هایی، یک لحظاتی نیاز به سکوت دارند. باید نباشند تا بعد باشند. هرکاری اوج و فرود دارد و در مورد خواننده هم این موضوع صدق می‌کند. خواننده هم اوج و حضیض دارد. اما اگر در کنار همه‌ی این‌ها با موج حرکت کنید همیشه هستید. من همیشه هستم اما به موقع. دوست ندارم همیشه و بی‌موقع باشم. برای حضورم باید دلیل داشته باشم.

 

منبع: تریبون هنر

 

مهرداد نصرتی

تاریخ انتشار :۱۲ خرداد ۱۳۹۷

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad