طلا؛ شاه کلیدی به نام پرویز شهبازی
به قلم سیدمحمد کاظمیتریبون هنر: “طلا” اصلاً فیلم بدی نیست.لازم دانستم یادداشت خودم را با این جمله شروع کنم تا همین اول کار ، جمله ی آخر را گفته باشم.ولی باز هم پای انتظارات برآورده نشده ی ما از یک کارگردان خوش سابقه به میان می آید. کارگردانی که “نفس عمیق” و “دربند” را در کارنامه اش دارد.کارگردانی که دست به قلمش او را ، لااقل جزو خوب های فیلمنامه نویسی یک دهه ی اخیر کرده.اما متاسفانه فیلم “طلا” بیشترین لطمه را از همان جایی می خورد که نویسنده و کارگردان اثریک نفر است : پرویز شهبازی!
ما در قصه ی فیلم “طلا” باگره های متعدد داستانی مواجه هستیم که تک تک آن ها به ساده ترین شکل ممکن ، با دست های شهبازی باز می شود و این همان نقطه ی ضعف فیلم است.کارگردان “طلا” دقیقاً در نقش شاه کلیدی به ایفای نقش می پردازد که تا اندازه ی زیادی ما را از واقعیّت دور می کند.با بیان دیگر می توان ادّعا کرد که جزئیّات فیلمنامه به شدّت با اشکال های اساسی مواجه است.متاسفانه یاخوشبختانه هدف ما این است که به هیچ عنوان تا قبل از اکران عمومی آثار جشنواره ، به قصّه ی فیلم ها ورود نکنیم.به همین خاطر نمیتوانیم “مصداقی” صحبت کرده تا ادّعاهایمان را راحت تر اثبات کنیم.
بی تردید حضور رامبد جوان در کنار محمد شایسته به عنوان تهیه کننده های “طلا” را می توان یکی از اتفاق های ویژه در این کار دانست.رامبد و شایسته ابراز امیدواری کردند که فیلم “طلا” در گیشه هم موفق خواهد بود!
سیدمحمد کاظمی
تاریخ انتشار :۲۱ بهمن ۱۳۹۷