Ad

رئیس کانون ناشران خانه موسیقی:

غلام علمشاهی: کنسرت‌های آنلاین هیچ توجیه اقتصادی ندارد

تریبون هنر: رئیس کانون ناشران خانه موسیقی معتقد است برگزاری کنسرت‌های آنلاین شرایطی برای فراموش نشدن هنرمندان است که برای مخاطبان جذابیت‌های لازم را ندارد.

به گزارش تریبون هنر، غلامعلی علمشاهی (رئیس کانون ناشران خانه موسیقی) گفت: کنسرت آنلاین هیچ توجیه اقتصادی نداشته و صرفاً برای فراموش نشدن هنرمندان برگزار می‌شود. این کنسرت‌ها برای مخاطب جذابیت لازم را ندارد کما اینکه می‌بینیم تمدید هم نمی‌شود.

وی درباره وضعیت اجراهای موسیقی در دوران کرونا گفت: در چند سال اخیر فعالیت‌های اقتصادی موسیقی بیشتر به سمت اجراهای صحنه‌ای رفته است و انتشار آثار به صورت فیزیکی هم بسیار کم شد. متأسفانه با شیوع ویروس کرونا اجراهای صحنه‌ای از اسفندماه متوقف شد و معیشت قشری که از راه اجرای موسیقی ارتزاق می‌کردند با مشکل جدی مواجه شده است و دولت هم تاکنون کمکی به این قشر نکرده است.

علمشاهی درباره اجرای کنسرت‌های آنلاین و همچنین گردش اقتصادی این کنسرت‌ها گفت: به نظر من کنسرت آنلاین هیچ توجیه اقتصادی ندارد و صرفاً برای فراموش نشدن هنرمندان برگزار می‌گردد. این آثار را از اینترنت هم می‌توان آنها را دانلود کرد و شنید، این کنسرت‌ها برای مخاطب جذابیت لازم را ندارد کما اینکه می‌بینیم تمدید هم نشد. کنسرت آنلاین یک پدیده گذرا است و اتفاق خاصی نمی‌افتد. کنسرت آنلاین شور و هیجان مخاطب را همراه ندارد و هنرمندانی هم که این کنسرت‌ها را اجرا می‌کنند آنچنان عوائد مالی برایشان ندارد بنابراین فکر نمی‌کنم با تداوم آن اتفاق خاصی در چرخه موسیقی رخ بدهد.

رئیس هیأت مدیره کانون ناشران درباره وضعیت نشر آثار موسیقی در دوران کرونا گفت: در چند سال اخیر وضعیت بسیار بدی را در نشر آثار موسیقی داشتیم و در دوران کرونا هم این مساله به مراتب بدتر شد و به یک فاجعه تبدیل شده است. در نشر هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و آثار آن‌چنانی در دوران کرونا منتشر نشده است، فقط هنرمندان باز هم برای اینکه فراموش نشوند کارهایی را در فضای مجازی منتشر کردند. از اینها گذشته مردم آنقدر در حال حاضر گرفتار مشکلات معیشتی و خبرهای انتشار ویروس کرونا هستند که فکر می‌کنم موسیقی هم برایشان جذابیتی ندارد.

علمشاهی درباره نقش دولت در حمایت از فعالان حوزه موسیقی گفت: متأسفانه شعارهای زیادی در سال‌های اخیر داده شده که هیچکدام از آنها جامه عمل نپوشیده است. دولت هیچ بودجه‌ای را برای حمایت از هنرمندان موسیقی قرار نداده است. هنرمندان موسیقی از همه هنرها بیشتر آسیب دیده است اما هیچ حمایتی از سوی دولت نمی‌شود. در حال حاضر شاخه‌های زیادی هستند که از طریق اجرای صحنه‌ای ارتزاق می‌کردند ولی همه نشسته‌اند و بیکار مانده‌اند.

وی افزود: ظاهراً دولت موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسد که هیچ حمایتی نمی‌کند. نمونه اش اجاره سالن‌ها که همیشه بالا بوده و هیچ کمکی نمی‌شود یا برای همین نشر فیزیکی محدود هیچ سهمیه کاغذی یا کمکی در اختیار ناشران قرار نمی‌گیرد. در بحث کپی رایت هم در صدا و سیما و رسانه‌ای مانند «رادیو آوا» کلیه آثار شرکت‌های خصوصی از صبح تا شب پخش می‌شود ولی یک ریال به صاحبان آثار پرداخت نمی‌شود.

رئیس هیأت مدیره کانون ناشران در پایان سخنانش گفت: باید از فعالیت‌های مدیرعامل و هیئت مدیره خانه موسیقی برای حمایت از هنرمندان تشکر کنم که مسأله‌ای مانند پرداخت بیمه سه ماهه هنرمندان با پیگیری‌های خانه موسیقی محقق شد. می‌دانیم خانه موسیقی تلاش خود را برای حمایت از هنرمندان انجام می‌دهند و امیدواریم این مشکلات را همچنان بازتاب دهند تا دولت برای هنرمندان کاری انجام دهد.

تاریخ انتشار :۱۶ خرداد ۱۳۹۹

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad