Ad

کشتن هویت یک جشنواره

چرا برگزاری جشنواره فجر بدون حضور مردم یک اشتباه بزرگ است؟

یادداشتی از بهنام شریفی

تریبون هنر: بهنام شریفی درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر نوشت:

۱-جشنواره فجر هیچ نمونه مشابهی در دنیا ندارد. شیوه برگزاری‌اش مانند یک جشن و داوری‌اش به سبک یک جشنواره دیگر است. حتی در داوری هم نمونه مشابه ندارد. رشته‌های فنی به سبک یک آکادمی داوری می‌شوند و نتیجه‌ این درهم و برهمی جوایز پرشماری بوده که هر سال بر تعدادش افزوده شده است. همین بی‌نظمی در جوایز و نظرات غیر سینمایی در برخی انتخاب‌ها این جشنواره را به مسیرهای متفاوتی کشانده.

۲-جشنواره فجر یک جشن بزرگ سینمایی مردمی است. کدام جشنواره‌ایی را می‌توان پیدا کرد که این حجم از اکران، بحث، نظر، واکنش و از همه مهم‌تر جذب مخاطب داشته باشد؟ جشنواره فجر از روز نخست نه با جوایز و جایگاه هنری‌، بلکه با صف‌های مردم شناخته شده. اگر کسی خاطره‌ایی با این جشنواره دارد نه با عکس گرفتن در فرش قرمز‌ و خاطره از سیمرغ‌هایش که از ایستادن در صف‌های فیلم‌هایش دارد . همین مسٲله مهم‌ترین جایزه این جشنواره را جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران کرده

۳-جشن و جشنواره و جایزه زیاد داریم. جشنواره فجر اگر خاصیتی داشت، کمکش به اکران سال بعد از طریق تبلیغ گسترده و بحث روی مهم‌ترین فیلم‌های سال بود. چه کسی یادش می‌آید جوایز این سالها به چه کسانی رسیده ؟ همه اما «آژانس شیشه‌ای»، «سگ‌کشی» ، «مارمولک»، «چهارشنبه سوری» ،«سنتوری»، «درباره الی»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «متری و شیش و نیم» و … را به خاطر دارند. فیلم‌هایی که در این جشنواره محبوب تماشاگران شدند، سیمرغ مردمی گرفتند و در اکران به فروش بالایی رسیدند و همچنان جایگاه مردمی شان را حفظ کرده‌اند.

۴-اعلام برگزاری جشنواره فجر بدون حضور مردم ، تنها با داوری فیلمها و تقسیم جوایز اشتباهی بزرگ و از بین بردن هویت اصلی آن است. جشنواره فجر یعنی حضور مردم. اینکه پشت صحبت‌‌های امروز دبیر جشنواره چه منطقی است بی‌خبریم، اما اگر نمی‌توانید مردم را به سینما‌ها بیاورید، برگزار نکنید. صبر کنید تا شرایط بهتر شود. جشنواره فجر بدون حضور مردم هیچ ارزشی ندارد.

تاریخ انتشار :۱۶ آذر ۱۳۹۹

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad