Ad


انتقاد نیما حسنی نسب از جشنواره فیلم فجر

اسمش هرچه باشد فستیوال سینمایی نیست

تریبون هنر _ نیما حسنی نسب: تیتر و‌ خبر امروز، در آستانه برگزاری جشنواره فجر سی‌ونه: “هیات داوری هفت نفره جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر پس از دیدن ۵۷ فیلم ۱۶ اثر را برای نمایش و داوری نهایی اعلام کردند…” این تیتر و متن از بی‌معناترین و مضحک‌ترین جملات خبری است که در سینمای ایران می‌شود خواند و شنید! سیاست‌گذاران و سانسورچیان هر بار به بهانه‌ای در مسیر سینما و‌ جشنواره تغییراتی می‌دهند که فقط عامل اختلال و اسباب دردسر و‌ پنهان‌کاری بیش‌تر را فراهم می‌کند و تنها به کمک اِعمال فشارهای پشت پرده و توقیف و بگیر و ببند بی‌جنجال و کم‌هزینه می‌آید. این جشنواره‌ی چهل ساله یا در کلیات هم اساسنامه و قانون و ضوابط مشخصی ندارد که هر دوره‌اش بفرموده یک شکل متفاوت برگزار می‌شود یا بالاخره باید به‌صراحت اعلام شود که دستورهای فراقانونی تعیین‌کننده همه چیز است.امسال با این اتفاق و نقشه‌ی جدید -به بهانه‌ی واهی کرونا (!)- باز هم اتاق فکرهای مخربِ این سال‌ها وسط آمدند و گودرز را به شقایق مرتبط کردند تا در اتفاقی بی‌سابقه، هیات انتخاب و داوری جشنواره و شوراهای سانسور و نظارت‌ را تلفیق کنند و دست‌آخر هم قطعاً قصد دارند همه چیز را گردن دو سه اسم مطرح فیلم‌سازی این سال‌ها در بین داوران بیندازند. این‌که فهرست آثار جشنواره امسال را محدود به نامزدهای داوران برای دریافت سیمرغ بلورین کردند، از موهوم‌ترین تصمیم‌هایی است که عملاً نفس برگزاری جشنواره را از معنا و‌ ماهیت و کارکرد منطقی و معقول‌اش تهی می‌کند و منطق رقابت و ارزش‌گذاری و قضاوت درباره‌ی آثار هم محدود به سلیقه‌ی چند نفر باقی می‌ماند؛ این اسم‌اش هر چه باشد، فستیوال سینمایی نیست. جشنواره فجر همیشه پر مناقشه‌ترین موضوع این سینما بوده و حالا سال به سال دارد با نقش‌آفرینی جدی‌تری در مسیر ریل‌گذاری و فشار و سانسور و‌ ایجاد محدودیت‌های مضاعف برای سینما جلو می‌رود. ایده‌ی امسال برای تلفیق سانسور با گزینش و داوری، گامی بلند در مسیر نظارتِ امنیتی و تعیین تکلیفِ حیاط‌خلوتی برای فیلم‌هاست.سینمای ما و دست‌اندرکاران و رسانه‌ها اما به سودای تداوم‌ حضور به هر شکل و قیمتی، مثل همیشه، سکوت خواهند کرد

 

نویسنده: نیما حسنی نسب

تاریخ انتشار :۷ بهمن ۱۳۹۹

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad