Ad


رضا عطاران، خنده، گیشه، کمدی

به قلم سمیرا افتخاری

تریبون هنر: رضا عطاران با دو فیلم «روشن» ساخته روح الله حجازی و « شیشلیک» محمد حسین مهدویان در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

رضا عطاران متولد ۱۳۴۷ در مشهد است. او که در رشته اقتصاد تحصیل کرده بود برای دانشگاه در رشته طراحی صنعتی به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران آمد، اما وقتی با بچه‌های تئاتر آشنا شد تحصیل را رها کرده و شروع به فعالیت در این عرصه کرد. اولین حضور عطاران در تلویزیون مجموعه «بیداران» بود اما مخاطب با «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» او را شناخت. از همان زمان و دوران طلایی دهه ۷۰ عطاران تبدیل به یکی از چهره‌های جوان و موفق تلویزیون شد و بواسطه این شناخت پایش با فیلم «کلید ازدواج» به سینما باز شد.
او در طی این سال‌ها در آثار مختلفی به ایفای نقش پرداخت و حتی کارگردانی کرد و جالب است که در تمامی این سال‌ها عمده فعالیتش در همان عرصه طنز باقی ماند و در کمتر اثری در قالب نقش جدی حضور یافت. عطاران در طول بیش از بیست و اندی سالی که در سینما و تلویزیون مشغول کار بوده در آثار موفقی چون «ورود آقایان ممنوع»،«اسب حیوان نجیبی است»،«بی خود و بی جهت»،«طبقه حساس»،«ردکارپت»،«کلاشینکف»،«نهنگ عنبر» و«هزارپا» به ایفای نقش پرداخته است.

عطاران در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی یک نقش کاملا جدی را ایفا کرد که نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای این فیلم شد. اما در نهایت برای بازی در فیلم «طبقه حساس» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از سی و دومین جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.

او علاوه بر این در سال ۱۳۹۰ برای کارگردانی فیلم «خوابم می‌آد» سیمرغ بلورین بهترین کارگردان بخش نگاه نو را نیز از سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است.

عطاران در دهه ۹۰ تبدیل به یکی از بازیگران پرکار و پرفروش سینمای ایران شد تا حدی که آثارش جزو پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران شده است و همین امر نیز موجب شده تا لقب گران‌ترین بازیگر سینمای ایران را به او بدهند.

او امسال با دو نقش کاملاً متفاوت در جشنواره حضور دارد. عطاران در فیلم “روشن” ساخته روح‌الله حجازی بار دیگر در قالب نقشی کاملاً جدی با چهره و ظاهری متفاوت به ایفای نقش پرداخته است. در خلاصه داستان فیلم “روشن” آمده است: روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگرى نمى‌تواند خانه ثبت نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشى همه چیز، تصمیم مى‌گیرد نقشش را بازى کند…

اما در “شیشلیک” ساخته محمدحسین مهدویان بار دیگر در قالب فیلمی با درون‌مایه طنز به ایفای نقش پرداخته است. او برای نخستین بار در کنار پژمان جمشیدی قرار گرفته است. فیلم درباره یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران است که تحت تاثیر شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانه‌ برایش رقم خورده است، طغیان کرده، در جستجوی رهایی خانواده‌اش برمی‌آید. ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم‌پور با عطاران در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تاریخ انتشار :۱۹ بهمن ۱۳۹۹

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad