Ad

ساناز کریمی در گفت و گو با «تریبون هنر»:

سطح موسیقی از زاویه های مختلف هر سال تغییر می کند

+ بعضی خواننده ها بهترین قطعات را هم بخوانند کار شنیده نمی شود

 تریبون هنر: آهنگساز خوب و خوش سابقه کشورمان ساناز کریمی، که سابقه همکاری با خواننده هایی نظیر رضا صادقی، محمد علیزاده، میثم ابراهیمی، افشین سیاهپوش و … را دارد به تازگی گفت و گویی با سایت «تریبون هنر» انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

 

 

تازه ترین اثر شما با صدای سعید شهروز به تازگی با نام «همیشه عاشقت بودم» منتشر شده. این همکاری چطور شکل گرفت؟

 

چندین سال بود که می خواستم با سعید شهروز همکاری کنم. هم صدایش را دوست دارم هم شخصیتش را. قرار بود اثری را با آقای بابک صحرایی تولید کنیم و وقتی کار را ساختم، به آقای صحرایی گفتم این کار به سعید شهروز می آید و نظر ایشان هم همین بود. این کار توسط حامد برادران تنظیم شد و سعید شهروز هم کار را پسندید. خدا را شکر می کنم که کار موفقی بود.

 

 

 

قطعاتی که به زودی منتشر می شوند در تیم تولید آن هستید چه کارهایی هستند؟

 

در آلبوم رضا صادقی حضور خواهم داشت که تاریخ انتشار آلبوم را نمی دانم. یک قطعه احتمالا با بابک جهانبخش کار خواهم کرد و تک آهنگ های دیگر تا انتهای شهریور ماه منتشر می شوند. چند قطعه هم بعد از ماه های محرم صفر.

 

 

در بازار موسیقی آثاری منتشر می شوند که واقعا کارهای خوبی هستند و قابل دفاع. اما به جایی نمی رسند و شنیده نمی شوند. از نگاه شما کجای کار دچار مشکل است؟

 

دلایل بسیاری ممکن است داشته باشد. گاهی کار درست پخش نمی شود و بعضی وقت ها یک تک آهنگ میان سیل قطعاتی که روزانه منتشر می شوند گم می شود. این را هم بگویم که ما خودمان می گوییم این کار همه چیزش خوب است اما در نهایت این مردم هستند که کار را نمی پسندند و نظر مردم را جلب نمی کند. بعضی خواننده ها هم هستند که بهترین کارها را هم بخوانند کار شنیده نمی شود و دلیلش را نمی دانم.

 

 

در خصوص سلیقه مخاطب صحبت کردید. گاهی یک قطعه به موفقیت می رسد و خیلی از خواننده ها به سمت تولید اثری در همان حال و هوا می روند و امیدوارند کار آن ها هم شنیده شود. در چنین شرایطی می شود سلیقه مردم را کمی متوجه شد.

 

من خودم کسی هستم که به روز کار می کنم قطعاتم را نسبت به سلیقه مخاطب می سازم. در واقع قطعات موسیقی فصلی است ومثلا در فصل پاییز نمی توان کار هاوس منتشر کنیم چون مردم کارهای لایت گوش می کنند. ولی حدس زدن سخت است. این اتفاق هم افتاده که یک اثر معمولی، اثری که تصور نمی کردیم اتفاقی را رقم بزند به جای خوبی رسیده است.

 

 

با توجه به اینکه گفتید نسبت به سلیقه مردم کار را می سازید، در این میان چقدر سهم آن چیزی می شود که خودتان دوست دارید؟

 

 

اگر بخواهید به روز باشید، مطرح شوید و درست کار کنید اول سلیقه مردم را باید در نظر بگیرید. خواننده برای شروع باید به این شکل  شروع کنید. من به خواننده هایم می گویم که شاید این کار که می خواهی بخوانی ده درصد سلیقه تو باشد، اما در معروف شدنت تاثیر دارد. البته همفکری هم می کنیم و با توجه به همه این اِلِمان ها به یک نقطه مشترک می رسیم.

 

 

وضعیت کلی موسیقی را چطور می بینید؟

 

 

سطح موسیقی از زاویه های مختلف هر سال تغییر می کند. گاهی موسیقی ها خیلی خوب است و گاهی ترانه ها. ممکن است در یک سال سطح آثار منتشر شده جالب نباشد اما کارهای زیادی به نوعی هیت شده است. برعکس هم پیش آمده. در حال حاضر پیشرفت را در موسیقی می توان حس کرد.

 

 

در حال حاضر کدام بخش بهتر است.

 

به ترانه و کلام بیشتر اهمیت داده می شود الان تنظیم ها بهتر از ملودی ها شده. شاید به واسطه انتخاب ریتم باشد.

 

یک ترانه برای اینکه شما را جذب کند روی آن ملودی بسازید چه شاخصه ای باید داشته باشد؟

 

 

من ترانه های ساده و روان را دوست دارم اما پخته. نه به شکلی که فقط واژه ها پیش هم نوشته شده باشند. ترجیع بند هم بسیار مهم است.

 

چه ترجیع بندی را ترجیع بند خوب می دانید؟

 

به هر ترانه سرایی می گویم ترجیع بند خوب مثلا می گوید یک تکیه کلام در آن باشد. نباید فقط به تکیه کلام تکیه کرد. تکیه کلام زمانی جواب می دهد که کل ترجیع بند خوب باشد. ترجیع بند باید آهنگین باشد و کلمات کلمات خوبی باشد و بهتر است سیلاب های کوتاه داشته باشد. در ذهن ماندن ترجیع بند بسیار مهم است.

 

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

تاریخ انتشار :۱۵ شهریور ۱۳۹۵

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • راز سانتاویتوریا با بازی آنتونی کوئین

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: راز سانتاویتوریا فیلم سرخوشانه و خوبی است که زیاد دیده نشده و قدر ندیده. فیلمی به کارگردانی استنلی کرامر و بازی بسیار زیبای آنتونی کوئین. فیلم داستان واقعی مردم شهری در ایتالیا به اسم سانتا ویتوریا است که شغل اصلی شان تولید شراب است و […]

  • الناز شاکردوست

    تریبون هنر: الناز شاکردوست معتقد است:هنرمند از لحظه‌ای که به خلق اثر می‌اندیشد، چه بخواهد و چه نخواهد مخاطبی در ذهن دارد. به گزارش تریبون هنر به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، الناز شاکردوست بازیگر و برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن […]

  • جای خالی نود
    سیر نزولی صدا و سیما
    جای خالی نود
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: سیر نزولی رسانه ی ملّی سال هاست که به جریان افتاده و آسیب های اغلب خود خواسته ی مسئولین تلویزیون، در طول این سال ها همواره جدّی تر از تلاش هایی بوده که برای نجات از یک “منجلاب” باید صورت بگیرد. بله! بی انصافی […]

  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
    پیش به سوی جشنواره چهلم
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: چیزی تا برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی نمانده و به نظر می رسد این دوره ، تفاوت های اساسی با تمام دوره های پیشین داشته باشد. جشنواره های سی و هشتم و سی و نهم با شرایط خاص برگزار شدند و بی […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره فیلم گربه سیاه
    یادداشت بابک صحرایی درباره فیلم گربه سیاه
    فیلم «گربه سیاه» آسیب شناسی اجتماعی مهمی دارد

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: فیلم گربه سیاه آسیب شناسی اجتماعی مهمی دارد. نقدی آگاهانه و هوشمندانه که برآمده از معضلات روز جامعه است. جامعه ای که به فضای مجازی گره خورده و در بزنگاه های فردی و اجتماعی، بازار داغی برای ایجاد سوء تفاهم های ویرانگر و بزهکاری های […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad