Ad


پرویز کاردان در ۸۴ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت _ تریبون هنر

تریبون هنر: پرویز کاردان در سن ۸۴ سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در لس‌آنجلس درگذشت.

 

پرویز کاردان متولد ۱۳۱۶ در شیراز بود، او فارغ‌التحصیل دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک و کارگردانی تلویزیون از انگلستان بود.کاردان فعالیت هنری اش را از سال ۱۳۳۸ با بازی در نمایش‌های تلویزیونی آغاز و سال ۱۳۴۰ با بازی در تئاتر ادامه داد. او سینما را سال ۱۳۵۰ با کارگردانی و بازی در فیلم عمو یادگار تجربه کرد.

کارگردانی و بازی در سریال‌هایی چون «سرکار استوار»، «خانه به دوش» و فیلم سینمایی «مرادبرقی و هفت دخترون»، از جمله آثار برجسته او بود.

ساخت سریال «سرکاراستوار» اولین حصوز او در تلویزیون بود. او نویسندگی و کارگردانی بسیاری از بخش‌های این سریال را بر عهده داشت و یکی از بازیگران این سریال نیز بود،

بعد از آن کاردان سریال خانه‌به‌دوش را برمبنای یکی از کاراکترهای سریال سرکار استوار، یعنی «مراد برقی» می‌سازد که در آن سال‌ها میان مردم بشدت گل می‌کند. سریال «اختاپوس» اولین کار مشترک پرویز صیاد و پرویز کاردان کار بعدی او بود. تیپی که برای اولین بار دراین سریال معرفی شد و بعدها به شدت گل کرد، قاطبه با نقش آفرینی نوذر آزادی بود.

کاردان فعالیت سینمایی‌اش با فیلم عمو یادگار به عنوان بازیگر و کارگردان در سال ۱۳۵۰ آغاز می‌کند. فیلم مراد برقی و هفت دخترون براساس سریال خانه بدوش را در سال ۱۳۵۳ می‌سازد. پس از انقلاب و مهاجرت به لس‌آنجلس فعالیت سینمایی او به‌ناچار متوقف می‌شود ولی کماکان در عرصهٔ تئاتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پرویز کاردان امروز در ۸۴ سالگی درگذشت.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۱ خرداد ۱۴۰۰

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad