Ad


جمال شورجه: به کارنامه سینمایی خود ۱۵ می‌دهم / گفتگو در تریبون هنر

تریبون هنر: جمال شورجه با بیان این‌که اگر انقلاب نمی‌شد وارد سینما نمی‌شد، گفت: به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ می‌دهم. از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می‌خواست، نرسیده‌ام و از نظر خودم کم گذاشته‌ام.

موزه سینمای ایران در ادامه سلسله گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی خود با جمال شورجه کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده سینما به گفت‌وگو نشسته است که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

جمال شورجه با بیان این‌که از کودکی به سینما علاقه‌مند بوده است، گفت: من و برادرم بزرگترم به سینما بسیار علاقه داشتیم‌. در سال ۱۳۴۰ در زنجان صاحب یک سینما آشنا بودیم و برخی فیلم‌ها را حتی ۱۰ بار می‌دیدم. البته برادر بزرگترم بیشتر علاقه‌مند به بازیگری بود و به واسطه او من به سینما علاقه‌مند و وارد این حوزه شدم.

شورجه خاطرنشان کرد: در دوران دبستان و دبیرستان زیاد نقاشی می‌کردم به همین دلیل در دانشگاه در رشته گرافیک قبول شدم و در همان زمان وارد انجمن اسلامی شدم. دوستان زیادی در آن‌جا پیدا کردم و زمانی‌که امام (ره) وارد ایران شدند اکثر نقاشی‌ها و پلاکاردهای ورود امام از فرودگاه تا بهشت زهرا را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم.

او درباره ورودش به حوزه فیلم‌سازی توضیح داد: از طرف مدرسه عالی شهید مطهری فراخوان داده بودند و در آن زمان امامی کاشانی سرپرست آن‌جا بود که تا زمانی که دانشگاه‌ها تعطیل هستند علاقه‌مندان سینما بتوانند فیلمسازی بخوانند. ما هم که رشته هنر می‌خواندیم بیشتر علاقه‌مند شدیم و برای آموزش فیلم‌سازی به این دوره‌ها رفتیم. حدود ۱۰۰ نفر از انجمن‌های اسلامی بودیم که در این کلاس‌ها که تحت عنوان مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی در باغ فردوس بود شرکت کردیم.

شورجه درباه اولین کار تصویری‌اش گفت: یادم می‌آید روزی به دفتر محسن علی‌اکبری رفتم که می‌خواست فیلمی به‌نام «روزنه» بسازد. فیلم‌نامه را خواندم و پذیرفتم و من را به واحد جنگ شبکه یک سیما معرفی کردند. «روزنه» را در منطقه جنگی ساختیم که کار سختی بود اما از تلویزیون پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

او ادامه داد: در همان سال‌ها با علیرضا داوودنژاد از طریق زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور آشنا شدم که من را به خانه‌شان برای خواندن فیلمنامه دعوت کردند تا درباره فیلمنامه بحث و نواقص را برطرف کنیم.

جمال شورجه در پاسخ به سوال محمود گبرلو (منتقد- کارشناس سینما) مبنی بر این‌که چطور به این نتیجه رسیدید که می‌توانید تاریخ عاشورا را در سینما به نمایش درآورید؟ پاسخ داد: من معتقدم تمام تاریخ عاشورا را نمی‌توان به تصویر کشید بلکه می‌توان نقبی به این رویداد مهم زد. ضمن این‌که من بر اساس دیدگاه اعتقادی خودم فیلم می‌سازم.

شورجه در ادامه یادآور شد: سینما قرن‌ها است که در همه دنیا جایگاه خود را باز کرده است و علاقه‌مندان زیادی دارد. در دوران دانشگاه بر سر این موضوع که فرم و تکنیک می‌تواند در خدمت محتوا باشد، تحقیقات زیادی انجام دادیم.

وی با بیان این‌که به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ می‌دهد، گفت: از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می‌خواست، نرسیده‌ام و از نظر خودم کم گذاشته‌ام.

شورجه با بیان این‌که سعی کرده دیدگاه‌ها و عقاید اسلامی خود را به مردم منتقل کند، گفت: اگر انقلاب نمی‌شد وارد سینما نمی‌شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می‌کردم زیرا من با دیدگاه امام (ره) وارد سینما شدم. ایشان از همان اولین روزی که وارد ایران شدند و به بهشت زهرا رفتند درباره سینما گفتند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم» چیزی که امام فرمودند درواقع محتوای سینما بود که ایشان را برآشفته بودند و این جمله را گفتند.

او درباره دیدار خود با مقام معظم رهبری نیز گفت: رهبری اعتقادشان بر این است که باید سینما را گسترش دهیم تا بتوانیم طیف بیشتری را مخصوصا در جهان اسلام جذب کنیم زیرا آن‌ها سینما ندارند و ما باید به آن‌ها در این زمینه کمک کنیم.

جمال شورجه متولد ۱۳۳۳ در زنجان است و فیلم‌هایی همچون «سی و سه روز»، «وعده دیدار»، «باشگاه سری»، «خلبان»، «دایره سرخ»، «عبور از خط سرخ»، «حماسه مجنون»، «لبه تیغ»، «عملیات کرکوک»، «شب دهم» و «روزنه» را در کارنامه هنری خود دارد.

تاریخ انتشار :۲۷ خرداد ۱۴۰۰

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مهران احمدی

    تریبون هنر: بابک صحرایی در نقدی بر سریال «می خواهم زنده بمانم» که در شماره جدید مجله فیلم امروز منتشر شده، به بازی مهران احمدی در این سریال پرداخته است. بابک صحرایی درباره مهران احمدی نوشته: مهران احمدی برگ برنده دیگر این سریال است. بهمن دشتی یک شخصیت فرعی است […]

  • نقد سریال می خواهم زنده بمانم

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «می خواهم زنده بمانم» (شهرام شاه حسینی) با استقبال خوبی مواجه شده. دارای مولفه های جذب مخاطب است. قصه ای پرکشش دارد با شخصیت هایی که همذات پنداری ایجاد می کنند و بازیگرهای توانایی که به خوبی از پس ایفای نقش ها برآمده اند. […]

  • امیر جدیدی
    به بهانه تولّدش
    امیر جدیدی؛ یک سر و گردن بالاتر
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر: امیر جدیدی یکی از بی سر و صدا ترین سوپر استارهای سینمای ایران است. او تمام تمرکزش را روی مسیری گذاشته که مقصد آن برای خیلی ها آرزوست. فیلم به فیلم بهتر می شود و به قول معروف “گاف” هم نمی دهد! نیازی به تلاش برای اثبات این […]

  • تک خال در حفره

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: تک خال در حفره به کارگردانی بیلی وایلدر فیلمی نوآر با بازی کرک داگلاس در نقش یک خبرنگار فرصت طلب است که طمعش او را در مسیر تلخ بی بازگشتی قرار می دهد. تک خال در حفره از یک منظر، فیلمی درباره فریب جامعه توسط […]

  • دکتر ژیواگو

    تریبون هنر: فیلم دکتر ژیواگو شکوه خیانت و اندوه است. خیانت مردم به همدیگر، حاکمیت به مردم و عاشق و معشوق به هم که همگی با شکوه درخشانی به نمایش درآمده اند. در حقیقت هم همین است. خیانت هم به اندازه عشق می تواند باشکوه باشد. منتها شکوه عشق منجر به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

پربازدید ترین ها