Ad


ابوالحسن داوودی و شرح جلسه سینماگران با رئیس جدید صدا و سیما

تریبون هنر: ابوالحسن داوودی از انتشار اطلاعات ناقص و اشتباه در مورد دیدار با رئیس جدید صدا و سیما انتقاد کرد.
پیرو انتشار خبری تحت عنوان “اولین دیدار رسمی رئیس جدید رسانه ملی باسینماگران”، ابوالحسن داوودی که در این دیدار حضور داشت، ضمن اعلام استقبال از امکان همکاریِ با احترام و شایسته حرفه‌ای این دو نهاد فرهنگی و تولید محتوا، با انتقاد از خبری شدن این دیدار و انتشار اطلاعات ناقص و اشتباه گفت: یکی از مهمترین خواسته‌های سینماگران حاضر در این دیدار، بازگشت مسئولیت صدور مجوز و نظارت در شبکه نمایش خانگی از ساترا و به طور کلی هر سامانه زیر نظر صدا و سیما که خود یکی از رقبای این عرصه تولید شمرده می‌شود، به وزارت ارشاد بود.

 

ابوالحسن داوودی درباره این جلسه و اظهار نظر دبیر شورای تولید حرفه‌ای تلویزیون، در تشریح این دیدار و چگونگی برگزاری آن توضیح داد: آنچه من درباره این دیدار می‌دانستم این بود که یک دعوت ازنمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان انجام شده و من با همین فرض رفتم. در آنجا مباحث مختلفی مطرح و بر این نکته تاکید شد که تلویزیون سیستم خود و نیز رابطه بعضا ناعادلانه قبلی خود را با سینما باید به شکلی اصلاح کند که آشتی و همکاری این دو نهاد رسانه‌ای و فرهنگی به شایستگی صورت پذیرد. در همین زمینه مسائل دیگری هم مطرح شد مثل رعایت حق عادلانه رایت آثار سینمایی و همکاری منصفانه در تبلیغات و قرار بر پیگیری آن‌ها شد، اما مهمترین موضوعی که در این دیدار درباره آن بحث شد واگذاری صدور مجوزها در شبکه نمایش خانگی از ساترا و یا هر نهاد دیگری با قیمومیت تلویزیون به وزارت ارشاد بود.

 

او ادامه داد: موضع ما این بود که این واگذاری به تلویزیون و تحت انقیاد قرار گرفتن شبکه نمایش خانگی توسط تلویزیون روشی ناعادلانه است که اتفاق افتاده، بویژه آنکه در دو سال اخیر پلتفرم‌ها – که در بین تولیدات آن‌ها ممکن است کارهای خوب و بد با هم وجود داشته باشد و طبعا نیاز به بررسی دارد – بخش عمده تغذیه کاری و حرفه‌ای خانواده سینما و نیز پر کردن اوقات فراغت مردم را در فضای مجازی و در دوران کرونا بر عهده داشتند به گونه‌ای که تأثیر فاحشی در کم کردن مراجعین شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران داشته‌اند و الان عملاً با حضور تلویزیون به عنوان یک رقیب بزرگ برنامه‌ساز که خودش یک تصمیم‌گیرنده است و اتفاقا به دلیل همین رقابت، تصمیم گیرنده عادلی هم نمی‌تواند باشد، دچار مشکلاتی شده‌اند، چرا که این تلویزیون است که باید سطح کیفی کارش را بالا ببرد اما عملاً با سانسور و ممیزی شدید شبکه نمایش خانگی این عرصه رقابت سازنده را از حیظ انتفاع ساقط خواهد کرد. به نظر نمی‌رسد این چیزی باشد که خواست تلویزیون باشد و یا با حذف رقیب براعتبار و آبرویش بیافزاید.

 

این کارگردان و تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: چنانچه تاریخ نشان می‌دهد از آغاز انقلاب، تلویزیون و یا رسانه ملی در شکل دهی مثبت سینمای نوین ایران نقشی اساسی داشته که به مرور زمان کم رنگ شده، بسیاری از نیروهای شاخصِ عرصه تولید سینما که تولیدات و افتخارات مهمی در عرصه هویت ملی و فرهنگی داشته‌اند، خاستگاه اولیه‌شان همین رسانه ملی بوده، اما مدیریت‌های گذشته تلویزیون متاسفانه همه این توان حرفه‌ای و فرهنگی را نه تنها از دست داده‌اند بلکه اقدام چندانی هم برای رفع شائبه‌های این دو نهاد تولید محتوا صورت نگرفته است. یکی از خواسته‌های اصلی جمع ما در جلسه با رییس سازمان صدا و سیما این بود که مسئولیت ساترا به جایگاه اصلی خود یعنی وزارت ارشاد بازگردد و در آنجا هم به دلیل آن که تغییر و تفاوتی که بحث پلتفرم‌ها با شیوه‌های مدیریتی دولتی سینما و تلویزیون دارد، یک نهاد مستقل متخصصان با رعایت همه جوانب قانونی مسئولیت این بخش را بر عهده بگیرد.

 

داودی با ابراز امیدواری بابت احتمال تغییر رویکرد اساسی تلویزیون برای نزدیک شدن به مردم اضافه کرد: همه قراین نشان می‌دهد تلویزیون با وجود چند ده برابر شدن هزینه‌ها و صرف پول از بیت‌المال و افزایش چند صد هزار نفری کارکنانش و نیز افزودگی غول‌آسای تشکیلات و تجهیزات، به شکل کاملاً آشکاری بخش عمده‌ای از مخاطبین خود را از دست داده و این مسئله در آن جلسه مطرح شد که تلویزیون در طول این سال‌ها از ضعف تصمیمات مدیریتی رنج برده و شرایط طوری بوده که با وجود ظرفیت و توانایی لجستیکی، هیچ وقت نتوانسته آن معیار لازم را برای کسب مخاطب بالا به دست آورد. ضمن اینکه تاکنون چشم انداز روشنی حداقل تا به الان برای گرم شدن عرصه همکاری این دونهاد عرضه نشده ولی امیدوار بودیم که این شرایط فراهم شود و طبعاً در این وضعیت و با رعایت خواسته‌های این عرصه، سینما هم می‌تواند نقش کافی را بنا به خواست و نیاز مردم ارتباط نزدیک تری با تلویزیون داشته باشد، ولی در غیر این صورت و با تأکید بر خواسته‌های یکجانبه، باز هم مشکلات فی‌مابین می‌تواند ادامه داشته باشد.

تاریخ انتشار :۱۰ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad