رئیس سازمان اوج: هیچ محدودیتی نداریم، با ملگیبسون هم کار میکنیم
تریبون هنر: رئیس سازمان اوج در نشستی رسانه ای به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
نشست رسانهای احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانهای «اوج» صبح روز یکشنبه ۲۵ مهرماه، با تشریح فعالیتهای ده ساله این سازمان درکافه نخلستان اوج برگزار شد.
محمدحسنی در ابتدای این نشست با تبریک اعیاد پیشرو، از همه دوستانی که ظرف مدت ده سال خیمه اوج را برپا نگه داشتند تشکر و با قدردانی از همراه اصحاب رسانه در این سال ها اظهار داشت: قدردان محبت و لطف بیاندازه شما هستم. در این ده سالگی باید از کسانی که به مجموعه اعتماد کردند و این میدان را در اختیار این تیم قرار دادند هم تشکر کنم، فرماندهان عالی بودند که در راس آن رهبر انقلاب بود که ما را دلگرم کردند.
* اجازه فربه شدن را به «اوج» نمیدهیم
وی همچنین با ذکر پیشنیه شکلگیری سازمان اوج ادامه داد: ابتدا باید بگویم که اوج چیست و چه ویژگیهایی دارد؟.اوج در سال نود بعد از نزدیک به دو سال بررسی و مطالعه تاسیس شد. ما دو سال تمام عملکرد دستگاههای رسمی فرهنگی کشور را به دقت بررسی کردیم و به طراحی رسیدیم که مجموعهای خارج از دستگاههای رسمی نیاز به تأسیس است شاید برای اولین بار است که عرض میکنم هیچکدام از بچههای اوج کارمند رسمی هیچکدام از نهادهای خاص نیستند و نیروهای آزاد هستند.
محمدحسنی گفت: اوج چند ویژگی دارد؛ ویژگی اول این است که ستاد کم عده و چابک دارد. بلایی که سر سازمانهای رسمی مثل صداوسیما و ارشاد آمده این است که حجم نیروی انسانی و هزینههای جاری آنقدر زیاد است که امکان تولید و نفس کشیدن ندارند. چشم بر هم میزنند باید حقوق چند میلیاردی پرسنل را فراهم کنند. اوج در طول این ده سال با یک ستاد کم عده که نزدیک به ۱۱۰ نفر است، فعالیت میکند و سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم.
درآمد ۱۰۰ هزار دلاری «به وقت شام» از نمایش در کره
رئیس سازمان هنری رسانهای «اوج» خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۸ میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از ۹۰ میلیارد درآمد داشته ایم که بخشی از فروش آثار بوده و بخشی از آن مشارکت ها بوده است.مثلا سریال «آقازاده» را به یک پلتفرم فروختیم، «به وقت شام» در کره ۱۰۰ هزار دلار و در تایوان هفتاد هزار دلار فروختیم که تنفسی برای ما ایجاد کرد. من شفاف عدد و ارقام را میگویم. در کنار ستاد کم عده و چابک، همه پول صرف تولید میشود.
بخشی از فعالیت اوج دیده بانی آن است
محمدحسنی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش دیدهبانی اوج در تحولات کشور ادامه داد: بخشی از فعالیت اوج دیده بانی است. زمانی که ما «بادیگارد» را ساختیم و در آن گفتیم بترسید از روزی که این کشتی سوارخ بشه، هنوز نه دی ۹۶ رخ داده بود نه آبان ۹۸٫ ما در این فیلم تذکر دادیم که شخصیت نظام را از افراد تکفیک کنید.
وی افزود: اوج دیده بان نظام است و در کنار آن مطالبهگر دغدغههای مردم جامعه است. زمانی که بحث مطالبات مردم مطرح شد اوج فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا را ساختیم و حتی زمانی که کشور درگیر موضوع مهم تهدید داعش بود و داعش تا ۴۰ کیلومتری ایران آمده بودند با سفارش شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی «به وقت شام» و سریال «پایتخت ۵» را ساختیم و نزدیک به ۲۰۰ اثر مستند با موضوع داعش و محور مقامت در سوریه و عراق ساخته شد.
ورود به مسایل اقتصادی خط قرمز اوج است
رئیس سازمان اوج با تاکید برعدم ورود این مجموعه به مباحث اقتصادی بیان داشت: ما سعی کرده ایم ببیینم دستگاههای دیگر چه خطاهای داشته اند تا از آن دوری کنیم و یکی از آن خطاها ورود به مسایل اقتصادی است که جزو خطوط قرمز ما بوده است و تا زمانی هم که این تیم مسئولیت سازمان را برعهده دارد، وارد این حوزه ها نخواهیم شد.
روزی که حاج قاسم مانع شهادت باباپنجعلی «پایتخت» شد
رئیس سازمان هنری رسانهای«اوج» در ادامه نشست رسانهای خود با اصاحب رسانه، با ذکر خاطرهای از تولید مجموعه «پایتخت ۵» گفت: خاطرهای از روزهای سخت پایتخت پنج بگویم که بد نیست. زمان گذشته و میشود برخی حرفها را گفت. خیلی از دوستان اثر را پیش از اتمام قضاوت کردند. یادم میآید که جلسهای در جایی بود که خیلی از مسئولان عالی بودند. عزیز عالی رتبهای که همه میشناسید در آن زمان که قسمت بالنسواری پایتخت پخش شده بود، به سریال حمله کرد و گفت فساد را در این سریال ترویج کردید و اگر یک روز به فعالیتم مانده باشد بچههای اوج را پایین میکشم. گفتم مصداق تان چیست؟ گفت مشروب خوری را در بالن مطرح کردید، گفتم در بالن تعارف میکنند اما اولین بار است که در رسانه ملی چنین جملهای میشنویم که خانواده معمولی میگویند این نجسی است و ما مسلمان هستیم و مشروب نمیخوریم و همان فرد که تعارف میکند، خودش میمیرد. این تبلیغ مشروب خواری است؟ به ما میگفتند تبلیغ گردشگری ترکیه را میکنید، اما ما نشان دادیم که فرودگاه، کوچههای آنجا ناامن است، یعنی پشت ظاهر بزک کرده آنجا خطراتی وجود دارد.
وی ادامه داد: گفتیم چرا یک اثری را که برایش زحمت کشیده شده را اینچنین میزنید، یادم نمیرود که سازندگان به دیدار حاج قاسم رفتند، اما توصیه حاج قاسم این بود که هیچکدام از این خانواده نباید شهید شوند. مگر ما مردیم؟ آنها باید سالم به ایران برسند. ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود و حاج قاسم مانع این موضوع شد و قصه تغییر کرد.
محمدحسنی ادامه داد: ما میگفتیم صبر کنید سریال تمام شود بعد قضاوت کنید. درباره «آقازاده» هم همین بود. هر هفته منتظر حملات جدید بودیم و با این خاطره خواستم بگویم که در جلسات آن چنانی هم امنیت نداشتیم و نقد میشدیم.
وی افزود: امروز بعد از چند سال این حرفها را راحت میگوییم، اما آن زمان غصه داشتیم. برخی گمان میکنند چون اوج جزو حاکمیت است، با دردهای مردم بیگانه است. اما مسایل مردم دغدغه اول ماست. ما ده سال را پشت سر گذاشتیم و در این ده سال تلاش کردیم موضوع امید و ایران اسلامی پیشرفته، محوریت باشد.
کار ناامیدکننده خط قرمز ما بوده است
محمدحسنی ادامه داد: «اوج» هیچ وقت در ستادهای انتخاباتی حضور نداشت. معنی آن این نیست که در انتخابات کاری نکردیم بلکه برای بالا بردن مشارکت فعالیت فراوانی کردیم اما مراقبت کردیم تا به هیچ وجه وارد ستاد انتخابات کسی نشویم. البته برخی معتقدند که اوج چون متعلق به حاکمیت است پس از دغدغههای مردم فاصله دارد، در حالیکه تلاش کردیم در تمام این ده سال امید را ترویج بدهیم و کار ناامیدکننده خط قرمز ما بوده است.
رئیس سازمان هنری رسانهای اوج همچنین با اشاره به آماری از هنرمندان همراه سازمان اوج در طی ده سال فعالیت افزود: نزدیک به ۵ هزارهنرمند و ۱۳۰ موسسه با حمایت اوج به صورت تخصصی را اندازی شده و ۲۳ هزار محصول سازمان اوج را آنها تولید کرده اند. در سینما با «به وقت شام» جزو پر فروشها و در تلویزیون با سریال «پایتخت» جزو پرمخاطب ترین وهمچنین در وی او دی با سریال «آقازاده» پرمخاطب ترین بودیم و در حوزه نمایش میدانی در ۲۰ استان نمایشهای وسیع و اثربخش اجرا کردیم و در بخش مستند نیز آثار اوج جزو پر مخاطب ترین آثار فرهنگی بودهاند.
وی افزود: یکی از سرفصلهای فعالیت ما بها دادن به کار اولیها به ویژه جوانان بود. برای ما افتخار است نزدیک پنجاه هنرمند را به سوریه و دویست هنرمند را به عراق برای آشنایی با حوزه مقاومت اعزام کردیم که در ذهن آنها مفاهیمی را روشن کرد که شاید در تهران نمیتوانستند به آن برسند.
از ساخت سریال حضرت خدیجه تا سریال عمار یاسر
محمدحسنی در بخش بعدی سخنان با اشاره به تولیدات جاری سازمان «اوج» اظهار داشت: «قصههای خوب برای بچههای خوب» به صورت سریالی در حال تولید است، در مأوا تولید نزدیک ۱۲۰ اثر در سال داشتیم، اجراهای وسیع در طول مناسبتهای مختلف داشتیم. آثار هنرمندان ایرانی باید از بنبست در بیاید و به کشورهای همسایه و حتی اروپا برود و بازار آن را باز کنیم.
مجموعه اوج بخش اعظمی از درآمدها را مرهون همین فروشهای خارجی است. اگر مشکلی پیش نیاید و سینماها دوباره رونق بگیرد و فضای کار در ایران و خارج باز شود، میتوانیم به درآمد هزار میلیاردی برسیم.
وی افزود: اوج تا امروز حدود ۱۹ فیلم سینمایی و انیمیشن تولید کرده است. در کنار استفاده از بچههای نامی تلاش داشته با بچهای تازه کار کند که ده اثر را آنها تولید کردهاند. که بخشی امسال به نمایش درمیآید. هفت اثر هنوز پخش نشده داریم، سه اثر از تاریخ انقلاب، یک اثر در حوزه مرگ آگاهی، دو فیلم انیمیشن داریم، فیلم سینمایی حضرت خدیجه (س) به نویسندگی داوود میرباقری را امسال میخواهیم به تولید برسانیم که کار بزرگی است و ممکن است به جشنواره فجر نرسد، اما روند را متوقف نمیکنیم. مذاکرات اولیه برای کارگردان هم انجام شده است و بزودی رسانهای خواهد شد.
ما ۲۵ سریال را در دستور ساخت داریم
رئیس سازمان اوج همچنین با اشاره به اکران دو فیلم سینمایی «روز بلوا» و «منصور» در هفتههای آینده تصریح کرد: در سالهای گذشته با اینکه اولویت ما تولید سریال نبود، هفت سریال تولید کردیم، هشت سریال هم در حال تولید است. کلاً ۲۵ سریال را در دستور ساخت داریم. سریال «نجیب زادگان» را میخواهیم شروع کنیم که مربوط به دوره صفوی است و نزدیک به ۶۰ قسمت است. در تاریخ اسلام سریال «نائله» را داریم که مربوط به وقایع بعد از عاشورا است. سریال «عمار» را داریم که متن آن در حال نگارش است در حوزه پهلوانان و عیاری ریل جدیدی را داریم، سریالهای سیاسی را هم داریم که یکی از آن آثار «باستیهیلز» است. در حوزه تاریخ انقلاب سریال «نغمه» را داریم. در حوزه دفاع مقدس تلاش میکنیم هر سال یکی از شهدا را کار کنیم و امسال شهید بروجردی را داریم که امسال تا زمستان آماده است. سریال «گلستان یازدهم» را هم داریم. یک ریل جدید ایجاد کردیم که مثل «ایستاده در غبار» و «تنگه ابوقریب» است و سعی میکنیم که اقتباسهای خوب کنیم.
بابت کم کاری در حوه زنان عذرخواهی میکنیم
محمدحسنی در ادامه گفت: دو عذرخواهی هم دارم. عذرخواهی اول از خانمهای این سرزمین است که انصافاً کمکاری داشتیم. شاید نزدیک به ۲۰۰ قسمت «نیمه پنهان ماه» تولید شده مجموعه «پا به ماه» هم جزو تولیدات خوب است که با محوریت و ساخته خانمهاست. ما کلیپ و دیوارنگاره درباره خانمها داشتیم ولی از دید خودمان کافی نیست. شاید اگر بخواهیم ایدهآل نگاه کنیم نیاز است یک سازمان اوج با حضور خانمها و همین تولیدات داشته باشیم. حلالیت دوم از خانواده شهداست. آنها صاحبان انقلاب هستند. خون دادهاند جوان دادهاند، آثار زیادی تولید کردهایم اما حتماً میوه کرم خورده هم در میان آنهاست و ممکن است یک جاهایی ته دل آنها را خالی کرده باشیم. برای تک تک آثاری که آنها را رنجاندهایم، عذرخواهی میکنم. در حوزه جنگ و مقاومت آنچه توقع میرود را انجام ندادهایم و هنوز حق مطلب را ادا نکردهایم.
هیچ محدودیتی نداریم، با ملگیبسون هم کار میکنیم
براساس این گزارش، بخش دوم نشست خبری ده سالگی فعالیت سازمان هنری رسانهای اوج اختصاص به پرسش و پاسخ اصحاب رسانه و احسان محمدحسنی داشت که وی در پاسخ به سوالی درباره کار با جریانهای فکری مختلف، بیان کرد: هرکس بخواهد در حوزه انقلاب و دغدغههای انقلاب کار کند اوج هیچ محدودیتی ندارد چه فیلمساز آمریکایی باشد که خواهش کنیم و بخواهیم بیاید مثل مل گیبسون. چه فیلمسازان دیگر، تا آنجا پیش میرویم که اگر کسی بتواند حرفی را برای مردم و انقلاب داشته باشد دستمان باز است اگر اثری در خدمت محتوا باشد کار میکنیم به هر حال محتواهایی مد نظر ماست.
حقالزحمه هنرمندان را با ادب و تواضع و به موقع پرداخت میکنیم
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شایعه پرداختهای نجومی اوج به هنرمندان گفت: ما تلاش میکنیم بر خلاف دستگاههای دیگر با ادب و تواضع و به موقع پرداخت کنیم. هیچ پروژهای نباید تمام شود مگر اینکه تسویه حسابها انجام شده باشد باید درست عمل کنیم چرا که هنرمندان هم بالاخره معیشتی دارند و به جرات میتوانم بگویم همین موضوع باعث شده خیلی از آثار ما ارزانتر از دستگاههای دیگر تمام شود و خیلی از هنرمندان قرارداد سفید امضا میکنند و میگویند میدانیم حقوق را به موقع پرداخت میکنید و ما از این بابت خوشحالیم.
تلاش برای رفع توقیف دو فیلم «مصلحت» و «لباس شخصی»
در حال حاضر دو فیلم «مصلحت» و «لباس شخصی» توقیف است و تلاش میکنیم در گفتوگو با قوه قضائیه سوء تفاهم را حل کنیم.
رئیس سازمان اوج همچنین درپاسخ به سوالی مبنی بر علاقه این سازمان به تولید آثار با مضامین ملی اظهار داشت: در کنار موضوعات مذهبی به موضوعات ملی هم علقه داریم و برای ساخت شاهنامه هم آمادگی داریم. حالا که در محاصره فیلمهای کرهای درآمدهایم، میتوانیم به موضوع شاهنامه بپردازیم. در واقع منتظر یک فرصت خوب هستیم و مطمئن باشید در سالهای آینده موازنه تغییر میکند.
عقل سلیم حکم میکند از روی میراث تاریخی و تصویری جنگ ما تکثیر شود
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره حواشی بهوجود آمده برای مستند «آقامرتضی» گفت: کار ما تولید اثر است و با هیچکس دعوا نداریم. مجموعه مستند «آقا مرتضی» هم جزو آثار ما بود. نمیدانم چرا هر اثری ما تولید میکنیم بی خود و بی جهت سر و صدا میکند.
وی افزود: درباره «آقا مرتضی» باید بگویم چه چیزی ایشان را برای نسل امروز دلچسب میکند؛ اینکه او میگوید از انتهای یک مسیر طی شده با شما صحبت میکنم، درباره او آثار متعددی ساخته شده. دلخوری من از آنجا بود که یک موسسه رسمی یک ادعایی را مطرح میکند که این ادعا منصفانه نبود. من آن موقع مسئول بنیاد روایت و اوج بودم. قرار بر هم افزایی برای ارتقای سینمای انقلاب و جلوگیری از قراردادها و کارهای موازی بود. در آن دوره همزمان پنج شش کار در شهرک سینمایی تولید میکردیم، قرار بود یک همافزایی رخ دهد.
من از فرمانده کل سپاه و فرمانده بسیج حکم داشتم. درباره آرشیو هم ادعایی مطرح شد که درست نبود. عقل سلیم حکم میکند از روی میراث تاریخی و تصویری جنگ ما تکثیر شود، اگر بمبی خورد و اتفاقی افتاد، نابود نشود. این اتفاق برای شبکه المنار افتاد. چرا باید این آرشیو را با بدویترین شکل ممکن نگهداری کنیم؟ ما کار بهسازی آن آرشیو را داشتیم انجام میدادیم، ضمن اینکه تیم مستند «آقا مرتضی» بارها گفتند که ما از آن آرشیو استفاده نکردیم اگر این آرشیو هم نبود، باز آن مستند با آن کیفیت ساخته میشد دلخوری من این بود که باعث میشد اثر آن فیلم در دید مخاطب کم شود، آن کار از طرف یک مجموعه رسمی اشتباه بود و من دلخور بودم.
نمیتوان مستقیم به زندگی پیامبر و اهل بیت (ع) پرداخت
محمدحسنی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر علاقه مندی به تولید اثری درباره زندگی حضرت رسول (ص) و یا شخصیتهای تاریخی مثل رستم و سهراب بیان کرد: ما برنامه برای ساخت زندگی حضرت رسول (ص) داریم اما تجربه نشان داده پرداخت مستقیم به زندگی شخصیتهای بزرگ مثل پیامبر و اهل بیت (ع) به مشکل میخورند. اتفاقی که برای «رستاخیز» هم پیش آمده است. ما بنا داریم برای امام حسین (ع) اثری تولید کنیم اما به صورت مستقیم نمیپردازیم. سریال «مختارنامه» به این دلیل ماندگار شد که به صورت مستقیم به موضوع نپرداخته است و از حاشیه کربلا و فیلم مختار به امام حسین پرداخت.
وی تصریح کرد:برای پرداختن به حضرت پیامبر (ص) هم زندگی عاشقانه ایشان با همسرشان در فیلم «خدیجه» در دستور کار ماست. یا با سریال «عمار» میتوانیم به پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین نزدیک شویم. برای فیلم امام حسین (ع) هم به صورت مستقیم به داستان نمیپردازیم. به زندگی یکی از شهدای کربلا که با ایشان بودند، میپردازیم. درباره شهدای شاخص دفاع مقدس هم همین گرفتاریها وجود دارد. ما علاقههای میهنی هم داریم مثل «مستوران»، «عیاران» و…. ما برای ساخت شاهنامه هم آمادگی داریم. حالا که در محاصره فیلمهای کرهای درآمدهایم، میتوانیم به موضوع شاهنامه بپردازیم. درواقع منتظر یک فرصت خوب هستیم مطمئن باشید در سالهای آینده موازنه تغییر میکند. به جای پرداختن به مسایل سیاه اجتماعی سرمان را بالا بیاوریم و بینیم در دنیا چه اتفاقی رخ میدهد، تا بتوانیم مخاطبان جهانی داشته باشیم.
به هیچ عنوان پلتفرمی مستقل برای پخش آثارمان تاسیس نمیکنیم
رئیس سازمان هنری رسانهای اوج درباره ورود به حوزه ویاودی ها و تأسیس سامانه هم بیان کرد: نه. ما در حوزه پخش نگاهمان پخش موثر است. این موضوع مربوط به همه بسترهای پخش است و به هیچ عنوان پلتفرمی مستقل برای پخش آثارمان تاسیس نمیکنیم. محدودیتی در استفاده از پلتفرمها نداریم هرکسی پیشنهاد خوبی داشته باشد با آن کار میکنیم. الان هم چندین قرارداد برای چند سریال داریم که کارش پر قدرت پیش میرود اینکه پلتفرم جدید راه بندازیم به معنای این است که وقتمان تلف میشود.
وی ادامه داد: سود خوبی روی «آقازاده» داشتیم. عددی که گذاشتیم و برداشتیم نفس خوبی به ما داد. سود ما از آقازاده خالص هشت میلیارد تومان بود. یکی از سریالهایی که در یک پلتفرم نمایش داده میشود نزدیک به صد میلیارد تومان هزینه ساختش بوده در حالی که کل تولیدات اوج این مقدار هزینه را داشته است.
برنامه ریزی جدی سازمان اوج برای برگزاری کنسرت
محمدحسنی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برگزاری کنسرت توسط سازمان اوج بیان کرد: حتماً به کنسرت و برگزاری کنسرت جدی فکر و برای آن برنامه ریزی میکنیم. در کرونا سینما آنلاین را داشتیم، بچههای ماوا هم در همان ایام کاروان امید راه انداختند و گروههای سرود را به کوچهها کشاندند. برگزاری کنسرت اولویت جدی ماست و محدودیتی در این حوزه نداریم. اثر خوبی حتی اگر خارجی باشد و با اولویتهای ما سازگاری داشته باشد حتماً به آن ورود میکنیم.
تقریظ رهبر انقلاب برای سازمان اوج
رئیس سازمان هنری رسانهای اوج همچنین با تائید ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: اصل این نامه درست است چندی قبل گزارش ده ساله را خدمت رهبری دادیم و ایشان منت گذاشتند و با یک تقریظ ما را مورد محبت قرار دادند که چون محتوای این تقریظ برای بچههای اوج است از رسانهای کردن آن پرهیز داریم.
آماده همکاری با صدا و سیما برای سریال سلمان و حضرت موسی هستیم
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری مجموعه اوج در ساخت سریال موسی (ع) گفت: در بدو آغاز کار صحبتهای رد و بدل شد ولی جدی نشد اما اگر صدا و سیما و خود آقای حاتمیکیا ارادهای برای این موضوع داشته باشند و به ما اعلام کنند، در خدمت ایشان هستیم. هم برای این سریال و هم برای «سلمان» از همه ظرفیتها استفاده میکنیم و در کنار آنها خواهیم بود. ما این سریالها را سریال خودمان میدانیم، ولی فعلاً درخواستی نبوده است.
محمدحسنی همچنین درباره تولید آثار با محوریت شهید سلیمانی نیز اظهار داشت: در حال حاضر بنیادی به نام «مکتب حاج قاسم» راهاندازی شده و اگر تقاضای کمک از ما داشته باشند با تمام وجود کمک میکنیم؛ چون حاج قاسم متعلق به همه است.
رئیس سازمان اوج همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتصاب مدیران فرهنگی و رسانهای جدید و تعامل با آنها گفت: درباره آقای جبلی، آقای خزاعی و هرآنکه روی کار آمده باید بگویم ما همیشه رفاقت کردیم رقابت نکردیم، همیشه دوست داشتیم یارشان باشیم هیچوقت رقابت نکردیم. سعی نکردیم به دست و پای آنها بپیچیم و اگر کمکی بخواهند در خدمت آنها هستیم.
درد کلوخهای داخلی بیش از سنگهای خارجی است
محمدحسنی همچنین در خصوص منتقدان داخلی و ماندگاریاش در سازمان اوج نیز خاطرنشان کرد: من دشمن ندارم، همه دوست هستند. در این ده سال پنج وزیر و روسای مختلف عوض شدهاند. برای بچههای ما هم عجیب است که چرا رییس اوج ده سال ماندگار شده است، اما بخشی از این موضوع به خاطر ثبات بچههای اوج است و بخشی به خاطر حمایتها بوده است. ما سنگهای زیادی از رسانههای خارجی میخوریم، ولی درد کلوخهای داخلی بیشتراست وسط جشنواره فجر روزنامه داخلی که دوست ماست، نوشت ما ۱۵ میلیارد به جشنواره کمک کردیم که ما سوختیم. بیانیه نویسی که کار ما نیست!
رئیس سازمان «اوج» در ادامه گفت: تلاش ما این است که درآمد ما به هزار میلیارد برسد و حتی همان ۱۸ میلیارد تومان سال گذشته را هم دیگر نگیریم.
دلیل عدم توافق برای ساخت پایتخت ۶
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره همکاری نکردن در تولید «پایتخت ۶» گفت: بخشی از این حرفها حواشی و نادرست است. قرارداد ما در «پایتخت پنج» با الهام غفوری تهیه کننده این سریال ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. درآمد این سریال به گفته مدیران تلویزیون از آگهیها ۱۸۳ میلیارد بوده است. ما پول خودمان را بعد از دوسال گرفتیم. بعد از «پایتخت پنج» بلافاصله با بچههای پایتخت وارد گفتگو شدیم، قصه هم داشتیم. عدد ما هم بیست درصد بیشتر از پایتخت پنج بود. در همین حین متوجه شدیم مدیران صدا و سیما گفتهاند خودمان میتوانیم این کار را کنیم. البته بعید میدانم برای فصل هفت این سریال هم در خدمت دوستان باشیم، اما با سیروس مقدم حتما آثار دیگری را میسازیم. عددی که صداوسیما با پایتختیها به نتیجه رسیدند، دو برابر هزینه پایتخت پنج بود. این در حالی بود که بچههای پایتخت با ما خیلی همراه بودند. آقای مقدم با ما خیلی هم کاری کردند. به هر حال وقتی چند مشتری پیدا میشود قیمت بالا میرود.
قرار نیست اوج در همه حوزهها ورود کند
محمدحسنی همچنین درباره برنامههای سازمان اوج در حوزه تجسمی هم بیان کرد: در حوزه تجسمی چند زیرشاخه داریم. یکی از آنها عکس است. ما هیچ تشکلی برای آن ایجاد نکردهایم چون خانه عکاسان و انجمن عکاسان وجود دارد و لزومی نداشت ما مجموعه سومی را برای رقابت ایجاد کنیم. اما در حوزه گرافیک «خانه طراحان» خودش به تنهایی چند آتلیه و موسسه جدید ایجاد کرده است. در مجسمهسازی و نقاشی هم احساس میکردیم تشکلهای حمایتکننده زیاد وجود دارد. ضمن اینکه آنقدری اثربخشی در این حوزهها نمیدیدم، اما ممکن است در آینده وارد این حوزه شویم. قرارهم نیست اوج در همه حوزهها ورود کند. خودمان را در همه بخشها پخش نمیکنیم. این هدر دادن بودجه است.
به دنبال بازار خارجی هستیم نه حضور جشنوارهای
رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج همچنین درباره سیاست حضور در جشنوارههای خارجی هم گفت: ما زمانی سعی میکردیم آثارمان را به جشنوارههای خارجی ارسال کنیم با اینکه میدانستیم سیاستها به آنها دیکته میشود و سعی میکنند به فیلمسازان ایرانی خط بدهند. در حال حاضر ما به آن معنا آثاری برای آن جشنوارهها ارسال نمیکنیم اما بازار فیلم آن کشورها برای ما مهم بوده و هست. در بازار کن و… حضور داشتیم منتها نه با اسم اوج بلکه با اسم فیلم. به قردادهای خوبی هم رسیدهایم اما هنوز خیلی کار داریم تا بتوانیم بگوییم فروش خوبی کردهایم. حضور در جشنوارههای خارجی به ویژه جشنوارههایی که چهره سیاسی دارند، مد نظر ما نیست، اما بهدست آوردن بازار آن کشورها هدف ماست.
وی همچنین درباره تولیدات موسیقایی ماندگار در مجموعه اوج مطرح کرد: ما حجم زیادی از آثار از خوانندههای خوب مثل چاوشی و... داشتهایم. هرکسی یک بخش از کار ما را دوست داشته است. ما ادعا نداریم که توانستهایم سقف سلیقه مخاطب را زده باشیم. حتماً در تجربیات خودمان هم اشتباه داشتهایم. باید سعی کنیم به ذائقه مخاطب نزدیک شویم و آثاری تولید کنیم که ماندگارتر باشد. ما اثری را خوب میدانیم که در کنار محتوای خوب مردم در تنهایی خود، پشت فرمان و … با خود زمزمه کنند. ما هنوز در حال تجربه کردن هستیم.
محمدحسنی درباره کمرنگ شدن تولیدات انیمیشنی برای شبکه پویا نیز بیان کرد: ما حاشیهای در همکاری با این شبکه نداشتیم بلکه زیاد سنگباران شدیم به همین دلیل گفتیم آرم اوج را از تیتراژ بردارند بلکه فضا آرام تر شود. از روسیه و خیلی از کشورها به استودیوهای انیمیشن پیشنهاد داشتیم این قراردادها باعث شد درآمد خوبی داشته باشیم، چون تفاوت قیمت دلار و ریال زیاد است برای آنها خیلی به صرفه است و برای بچه های ما هم راهی برای ادامه تنفس و حیات است.
سریال «صدام» حتماً ساخته خواهد شد
محمدحسنی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام پروژه «صدام» هم گفت: چند بار خیز برداشتیم این کار را بسازیم ولی هر بار در عراق اتفاقی پیش میآمد و ما را به تردید انداخت. سریال غول پیکر و پرهزینه است به اندرونی زندگی صدام میپردازد. این کار چهل قسمت است که منتظر یک فرصت به لحاظ بودجه و وضعیت عراق هستیم. روزهایی این سریال نوشته میشد که دائم در بغداد بمباران میشد و برای تولید موانع این چنینی زیاد داشتیم، ولی جزو اولویتهای ماست چرا که کار بزرگی است. روایت ایرانیها از صدام باید به تصویر کشیده شود، ما با صدام جنگیدهایم. چرا ما نباید بسازیم. حتماً این سریال ساخته میشود.
ساخت ۲۵ سریال در دستور کار «اوج»
رئیس سازمان هنری رسانهای اوج همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تغییر اولویت از ساخت سینمایی به سریال نیز ادامه داد: ما هفت سریال در این سالها ساختهایم ولی هیچوقت به این موضوع فکر نمیکردیم. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا و وضعیت سینماها، سریالسازی در دستور کار ماست. اوج در همین دوره ۲۵ سریال را در دستور کار قرار داد. آقای حاتمیکیا هم به این دلیل به سمت سریال سازی رفت که فیلم سینمایی این روزها مخاطبی ندارد، پس برای چه کسی فیلم بسازد؟
ترجیح میدهیم پول برگزاری جشنواره را صرف تولید کنیم
محمدحسنی همچنین درباره برگزاری مسابقات و امکان راهاندازی جشنواره از سوی سازمان اوج گفت: برنامهای برای این کار نداریم. فضای هنری کشور به اندازه کافی جشنواره زده است. یک بار از یکی از مسئولان سازمان سینمایی شنیدم که نزدیک به ۱۲۰ جشنواره فیلم برگزار میشود. این لیست بلندبالایی بود. آن موقع با خودم فکر کردم آفتابه لگن هفت دست! مگر در سال چند فیلم تولید میشود که ۱۲۰ جشنواره برگزار شود، ما قید این موضوع را زدیم تا پولش را به تولید اختصاص بدهیم.
در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید
تاریخ انتشار :۲۶ مهر ۱۴۰۰