Ad


فرامرز صدیقی؛ آیا خودش انزوا را انتخاب کرده؟

تریبون هنر: در تمام یک سال گذشته به رسم همه احوالپرسی‌هایمان از هنرمندان قدیمی، دنبال باریگری بودیم که با وجود پیدا کردن شماره تلفنش، هیچ گاه موفق به صحبت با او نشدیم و حتی پیگیری از برخی همکارانش در خانه سینما نشان می‌داد آن‌ها هم به دنبال رد و نشانی از او هستند. حالا وایرال شدن یک عکس از این هنرمند، او را در هیأتی نشان می‌دهد که پر از حدس و گمان است.

شامگاه هشتم آذرماه، پرویز پرستویی عکسی را از فرامرز صدیقی – بازیگر و کارگردان قدیمی سینما – منتشر کرد که به سرعت در فضای مجازی پخش شد و همه برایش آه و افسوس سردادند و از نامهربانی و بی‌رحمی سینما و بی‌معرفتی اهالی سینما گله کردند.

بیشتر از یک دهه است که فرامرز صدیقی در هیچ فیلم و سریالی بازی نکرده و خبری از او در دست نیست. همکارانش او را هنوز با آن صدای خاص و بیان گیرا و قد و قامتی برافراشته و چهارشانه به یاد دارند ولی عکس منتشر شده چنان تصویر شکسته‌ای از او نشان می‌دهد که در نگاه اول به سختی می‌توان متوجه شد او همان بازیگر فیلم‌های «آخرین پرواز» احمدرضا درویش و «دندان مار» مسعود کیمیایی است.

 

در میان سوال‌هایی که با دیدن این عکس مطرح می‌شود و بیشتر هم حول چرایی نحیف شدن او می‌چرخد، یکی از مهم‌ترین‌ها سوال‌ها این است که عکاس و همچنین اولین نشر دهنده این عکس کیست؟ چون جواب این سوال شاید به برخی ابهام‌ها و پرسش‌های دیگر درباره این هنرمند با سابقه و اوضاع زندگی‌اش پاسخ بدهد.

آن‌هایی که تا حدودی از فرامرز صدیقی شناخت دارند می‌گویند او آدم بسیار توداری است و درباره بعضی موضوع‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهد صحبت کند تا جایی که شاید به کل، منکر یک اتفاق یا ماجرا شود؛ مثل یکی از اولین فیلم‌های او که شنیده شده چند سال قبل خودش زیر بار صحبت درباره آن نرفته و گفته که اصلا در آن فیلم بازی نکرده؛ این در حالی است که چند عکس به نام این فیلم وجود دارد ولی هیچ نسخه‌ای از خود فیلم باقی نمانده است.

 

فرامرز صدیقی

 

برخی همکاران قدیمی صدیقی می‌گویند او روحیه‌ای داشته که به نظر می‌رسد نوعی عزلت‌گزینی را انتخاب کرده و به همین دلیل خیلی از کسانی که در سال‌های قبل در پی او بودند موفق به دیدار یا صحبت با او نشده‌اند. پرویز پرستویی هم در دل نوشته خود اشاره کرده است که در فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی به دنبالش رفتند ولی او حتی حاضر نشد درب خانه را به روی عوامل تولید باز کند!

بنابراین در کنار گمانه‌زنی‌های دیگر، گفته می‌شود آنچه ما از این بازیگر در عکس جدیدش دیدیم شاید نتیجه یک تصمیم خودخواسته باشد که ممکن است به دلیل اعتراض به شرایط موجود و سیاست‌های بی‌رحم سینما باشد. گویی یک نوع مبارزه است که به گوشه‌نشینی ختم شده؛ مبارزه‌ای که خیلی‌های دیگر هم در سینما سراغش رفتند و در مقاطعی از این هنر خداحافظی کردند اما وسوسه شدند و برگشتند.

با این وجود به نظر نمی‌رسد فردی که چند سال است خود را از دسترس همکارانش دور نگه داشته، دست به انتشار این عکس زده باشد هرچند با فیگوری که دارد، مشخص است که از برداشتن عکس کاملا آگاه بوده ولی این احتمال هم می‌رود که قرار نبوده عمومی شود یا شاید هم اتفاقا در راستای همان اعتراض احتمالی باشد.

طبق اطلاعات دانشنامه سینمای ایران نوشته عباس بهارلو، فرامرز صدیقی متولد سقز در سال ۱۳۲۸ و فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرد.

 

شروع فعالیت او در سینما با بازی در فیلم «چشمه» به کارگردانی آربی آوانسیان بوده و از جمله نمایش‌هایی که بازی کرده به «ویس و رامین»، «بازرس»، «ارزش»، «پالتو» می‌توان اشاره کرد.

فرامرز صدیقی پس از انقلاب در فیلم‌های «تیغ و ابریشم» مسعود کیمیایی، «سایه‌های غم» شاپور قریب، «روزنه» جمال شورجه، «آخرین پرواز» احمدرضا درویش، « دندان مار» مسعود کیمیایی، «زمان از دست رفته» پوران درخشنده، «دادستان» بزرگمهر رفیعا، «دلشدگان» علی حاتمی، «اسکادران عشق» سعید حاجی میری، «عشق کافی نیست» و «مارال» مهدی صباغ‌زاده، «قدمگاه» محمدمهدی عسگرپور و «هزاران زن مثل من» رضا کریمی بازی کرده است. او همچنین فیلم «طعمه را در سال ۷۱ کارگردانی کرد.

«داستان یک شهر»، «گمگشته»، «کلانتر»، «دایره تردید» و «روزی عقابی» از جمله سریال‌های معروف این بازیگر هستند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۹ آذر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad