Ad


فرامرز صدیقی؛ آیا خودش انزوا را انتخاب کرده؟

تریبون هنر: در تمام یک سال گذشته به رسم همه احوالپرسی‌هایمان از هنرمندان قدیمی، دنبال باریگری بودیم که با وجود پیدا کردن شماره تلفنش، هیچ گاه موفق به صحبت با او نشدیم و حتی پیگیری از برخی همکارانش در خانه سینما نشان می‌داد آن‌ها هم به دنبال رد و نشانی از او هستند. حالا وایرال شدن یک عکس از این هنرمند، او را در هیأتی نشان می‌دهد که پر از حدس و گمان است.

شامگاه هشتم آذرماه، پرویز پرستویی عکسی را از فرامرز صدیقی – بازیگر و کارگردان قدیمی سینما – منتشر کرد که به سرعت در فضای مجازی پخش شد و همه برایش آه و افسوس سردادند و از نامهربانی و بی‌رحمی سینما و بی‌معرفتی اهالی سینما گله کردند.

بیشتر از یک دهه است که فرامرز صدیقی در هیچ فیلم و سریالی بازی نکرده و خبری از او در دست نیست. همکارانش او را هنوز با آن صدای خاص و بیان گیرا و قد و قامتی برافراشته و چهارشانه به یاد دارند ولی عکس منتشر شده چنان تصویر شکسته‌ای از او نشان می‌دهد که در نگاه اول به سختی می‌توان متوجه شد او همان بازیگر فیلم‌های «آخرین پرواز» احمدرضا درویش و «دندان مار» مسعود کیمیایی است.

 

در میان سوال‌هایی که با دیدن این عکس مطرح می‌شود و بیشتر هم حول چرایی نحیف شدن او می‌چرخد، یکی از مهم‌ترین‌ها سوال‌ها این است که عکاس و همچنین اولین نشر دهنده این عکس کیست؟ چون جواب این سوال شاید به برخی ابهام‌ها و پرسش‌های دیگر درباره این هنرمند با سابقه و اوضاع زندگی‌اش پاسخ بدهد.

آن‌هایی که تا حدودی از فرامرز صدیقی شناخت دارند می‌گویند او آدم بسیار توداری است و درباره بعضی موضوع‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهد صحبت کند تا جایی که شاید به کل، منکر یک اتفاق یا ماجرا شود؛ مثل یکی از اولین فیلم‌های او که شنیده شده چند سال قبل خودش زیر بار صحبت درباره آن نرفته و گفته که اصلا در آن فیلم بازی نکرده؛ این در حالی است که چند عکس به نام این فیلم وجود دارد ولی هیچ نسخه‌ای از خود فیلم باقی نمانده است.

 

فرامرز صدیقی

 

برخی همکاران قدیمی صدیقی می‌گویند او روحیه‌ای داشته که به نظر می‌رسد نوعی عزلت‌گزینی را انتخاب کرده و به همین دلیل خیلی از کسانی که در سال‌های قبل در پی او بودند موفق به دیدار یا صحبت با او نشده‌اند. پرویز پرستویی هم در دل نوشته خود اشاره کرده است که در فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی به دنبالش رفتند ولی او حتی حاضر نشد درب خانه را به روی عوامل تولید باز کند!

بنابراین در کنار گمانه‌زنی‌های دیگر، گفته می‌شود آنچه ما از این بازیگر در عکس جدیدش دیدیم شاید نتیجه یک تصمیم خودخواسته باشد که ممکن است به دلیل اعتراض به شرایط موجود و سیاست‌های بی‌رحم سینما باشد. گویی یک نوع مبارزه است که به گوشه‌نشینی ختم شده؛ مبارزه‌ای که خیلی‌های دیگر هم در سینما سراغش رفتند و در مقاطعی از این هنر خداحافظی کردند اما وسوسه شدند و برگشتند.

با این وجود به نظر نمی‌رسد فردی که چند سال است خود را از دسترس همکارانش دور نگه داشته، دست به انتشار این عکس زده باشد هرچند با فیگوری که دارد، مشخص است که از برداشتن عکس کاملا آگاه بوده ولی این احتمال هم می‌رود که قرار نبوده عمومی شود یا شاید هم اتفاقا در راستای همان اعتراض احتمالی باشد.

طبق اطلاعات دانشنامه سینمای ایران نوشته عباس بهارلو، فرامرز صدیقی متولد سقز در سال ۱۳۲۸ و فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرد.

 

شروع فعالیت او در سینما با بازی در فیلم «چشمه» به کارگردانی آربی آوانسیان بوده و از جمله نمایش‌هایی که بازی کرده به «ویس و رامین»، «بازرس»، «ارزش»، «پالتو» می‌توان اشاره کرد.

فرامرز صدیقی پس از انقلاب در فیلم‌های «تیغ و ابریشم» مسعود کیمیایی، «سایه‌های غم» شاپور قریب، «روزنه» جمال شورجه، «آخرین پرواز» احمدرضا درویش، « دندان مار» مسعود کیمیایی، «زمان از دست رفته» پوران درخشنده، «دادستان» بزرگمهر رفیعا، «دلشدگان» علی حاتمی، «اسکادران عشق» سعید حاجی میری، «عشق کافی نیست» و «مارال» مهدی صباغ‌زاده، «قدمگاه» محمدمهدی عسگرپور و «هزاران زن مثل من» رضا کریمی بازی کرده است. او همچنین فیلم «طعمه را در سال ۷۱ کارگردانی کرد.

«داستان یک شهر»، «گمگشته»، «کلانتر»، «دایره تردید» و «روزی عقابی» از جمله سریال‌های معروف این بازیگر هستند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۹ آذر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad