Ad


خبر بد مدیر تماشاخانه ایرانشهر برای گروه‌های نمایشی

تریبون هنر:‌ مجید رجبی معمار، مدیر خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر که در دو سال اخیر از تنگناهای اقتصادی این دو مکان خبر داده بوده، حالا باز هم بر وجود این مشکلات تاکید دارد و خبر می‌دهد که به ناچار باید مبالغ بیشتری به عنوان کف فروش از گروه‌های نمایش دریافت کند.

 

خانه هنرمندان ایران سال گذشته تا مرز تعطیلی رفت. توقف فعالیت‌های فرهنگی هنری در دوران کرونا و تعطیلی کافه‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های این مکان که منبع درآمد اصلی آن بود، این مجموعه فرهنگی هنری را تا آستانه تعطیلی کشاند. در همان مقطع هم رجبی معمار از بی توجهی بخش دولتی و بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از این مجموعه گله‌مند بود. با این حال دیدار هیات امنای خانه هنرمندان با اسحاق جهانگیری، معاون اول وقت رییس جمهوری، این امیدواری را ایجاد کرد که مشکلات اقتصادی اهالی فرهنگ تا حدودی برطرف خواهد شد.

 

در این مدت دیگر صحبتی از بن بست‌های مالی نشد اما حالا رجبی معماری بار دیگر از وجود مشکلات مالی جدی در تماشاخانه ایرانشهر خبر داده و ابراز ناخوشنودی کرده که به دلیل همین تنگناها ناچار است کف فروشی بیش از مبالغ قبلی را از گروه‌های نمایش دریافت کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی این تماشاخانه، رجبی معمار با اشاره به بحران شدید مالی که گریبان گیر این مجموعه هنری شده است، گفت: ما نزدیک به دو سال گذشته در تمامی بازه‌های زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه می‌داد تلاش کردیم چراغ تئاتر را به هر نحوی که شده روشن نگه‌داریم. از یک‌سو نصف شدن ظرفیت مخاطبان، تعطیلات مکرر و به صورت ناگهانی و طولانی‌مدت، تعهد در قبال اجراها و نمایش‌های از پیش تعیین‌شده، رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و عدم‌حمایت‌های مالی از طرف مرکز هنرهای نمایشی و از سوی دیگر تست‌های مکرر کرونا و کنترل سلامت بهداشتی همکاران، اهتمام بر تب‌سنجی مخاطبان به‌ منظور فراهم کردن محیطی امن برای مراجعه‌کنندگان و گروه‌های نمایشی ما را با هزینه‌های سنگینی مواجه ساخت و شرایط را روزبه‌روز سخت‌تر کرد و این در حالی بود که راحت‌ترین و عقلانی‌ترین کار ممکن، تعطیل کردن فعالیت‌های تماشاخانه تا رسیدن به وضع پایدار و مناسب بود، کاری که بسیاری از سالن‌های تئاتری کردند اما هدف ‌ما روشن نگه‌داشتن چراغ تئاتر بود.

 

او ادامه داد: ولی اکنون و با گذشت ماه‌ها بدون یک ریال کمک مالی و همچنین افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جاری مجموعه همچون حقوق و دستمزد، ادامه این روند را برای‌مان به‌شدت سخت کرده و مجموعه را با بحران شدید مالی روبه‌رو کرده است.

رجبی معمار درباره روند افزایشی دستمزدها و هزینه‌های جاری و انشعابات دولتی و هزینه‌های سنگین برق در تماشاخانه ایرانشهر نیز گفت: سال ۹۵ و با توجه به حمایت‌هایی که در آن سال صورت گرفت، این امکان برایمان به وجود آمد تا ۲۰ درصد حق‌السهم تماشاخانه را در راستای حمایت از تولید و اجرای گروه‌های نمایشی حذف کنیم اما اکنون و با توجه به شرایط خاصی که پیش‌آمده و برای تأمین هزینه‌ها وتلاش برای گذر از بحران مالی ناچاریم علی‌رغم میل باطنی، تغییراتی را در رویه‌های جاری انجام دهیم.

این مدیر هنری یادآوری کرد: پیش‌تر مبلغ ناچیزی تحت عنوان کف فروش دریافت می‌کردیم و اکنون با توجه به شرایط پیش‌آمده، ناچار هستیم مبلغ کف فروش را به دو میلیون تومان برای هربار اجرا افزایش دهیم.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت: جالب توجه است که مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در سال گذشته برای سالن‌های نمایشی زیر مجموعه خود مانند تئاتر شهر و بنیاد رودکی بودجه‌های کمکی اختصاص داده است اما هیچ گاه کمکی به تماشاخانه ایرانشهر صورت نگرفته است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۹ دی ۱۴۰۰

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad