Ad


خبر بد مدیر تماشاخانه ایرانشهر برای گروه‌های نمایشی

تریبون هنر:‌ مجید رجبی معمار، مدیر خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر که در دو سال اخیر از تنگناهای اقتصادی این دو مکان خبر داده بوده، حالا باز هم بر وجود این مشکلات تاکید دارد و خبر می‌دهد که به ناچار باید مبالغ بیشتری به عنوان کف فروش از گروه‌های نمایش دریافت کند.

 

خانه هنرمندان ایران سال گذشته تا مرز تعطیلی رفت. توقف فعالیت‌های فرهنگی هنری در دوران کرونا و تعطیلی کافه‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های این مکان که منبع درآمد اصلی آن بود، این مجموعه فرهنگی هنری را تا آستانه تعطیلی کشاند. در همان مقطع هم رجبی معمار از بی توجهی بخش دولتی و بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از این مجموعه گله‌مند بود. با این حال دیدار هیات امنای خانه هنرمندان با اسحاق جهانگیری، معاون اول وقت رییس جمهوری، این امیدواری را ایجاد کرد که مشکلات اقتصادی اهالی فرهنگ تا حدودی برطرف خواهد شد.

 

در این مدت دیگر صحبتی از بن بست‌های مالی نشد اما حالا رجبی معماری بار دیگر از وجود مشکلات مالی جدی در تماشاخانه ایرانشهر خبر داده و ابراز ناخوشنودی کرده که به دلیل همین تنگناها ناچار است کف فروشی بیش از مبالغ قبلی را از گروه‌های نمایش دریافت کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی این تماشاخانه، رجبی معمار با اشاره به بحران شدید مالی که گریبان گیر این مجموعه هنری شده است، گفت: ما نزدیک به دو سال گذشته در تمامی بازه‌های زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه می‌داد تلاش کردیم چراغ تئاتر را به هر نحوی که شده روشن نگه‌داریم. از یک‌سو نصف شدن ظرفیت مخاطبان، تعطیلات مکرر و به صورت ناگهانی و طولانی‌مدت، تعهد در قبال اجراها و نمایش‌های از پیش تعیین‌شده، رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و عدم‌حمایت‌های مالی از طرف مرکز هنرهای نمایشی و از سوی دیگر تست‌های مکرر کرونا و کنترل سلامت بهداشتی همکاران، اهتمام بر تب‌سنجی مخاطبان به‌ منظور فراهم کردن محیطی امن برای مراجعه‌کنندگان و گروه‌های نمایشی ما را با هزینه‌های سنگینی مواجه ساخت و شرایط را روزبه‌روز سخت‌تر کرد و این در حالی بود که راحت‌ترین و عقلانی‌ترین کار ممکن، تعطیل کردن فعالیت‌های تماشاخانه تا رسیدن به وضع پایدار و مناسب بود، کاری که بسیاری از سالن‌های تئاتری کردند اما هدف ‌ما روشن نگه‌داشتن چراغ تئاتر بود.

 

او ادامه داد: ولی اکنون و با گذشت ماه‌ها بدون یک ریال کمک مالی و همچنین افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جاری مجموعه همچون حقوق و دستمزد، ادامه این روند را برای‌مان به‌شدت سخت کرده و مجموعه را با بحران شدید مالی روبه‌رو کرده است.

رجبی معمار درباره روند افزایشی دستمزدها و هزینه‌های جاری و انشعابات دولتی و هزینه‌های سنگین برق در تماشاخانه ایرانشهر نیز گفت: سال ۹۵ و با توجه به حمایت‌هایی که در آن سال صورت گرفت، این امکان برایمان به وجود آمد تا ۲۰ درصد حق‌السهم تماشاخانه را در راستای حمایت از تولید و اجرای گروه‌های نمایشی حذف کنیم اما اکنون و با توجه به شرایط خاصی که پیش‌آمده و برای تأمین هزینه‌ها وتلاش برای گذر از بحران مالی ناچاریم علی‌رغم میل باطنی، تغییراتی را در رویه‌های جاری انجام دهیم.

این مدیر هنری یادآوری کرد: پیش‌تر مبلغ ناچیزی تحت عنوان کف فروش دریافت می‌کردیم و اکنون با توجه به شرایط پیش‌آمده، ناچار هستیم مبلغ کف فروش را به دو میلیون تومان برای هربار اجرا افزایش دهیم.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت: جالب توجه است که مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در سال گذشته برای سالن‌های نمایشی زیر مجموعه خود مانند تئاتر شهر و بنیاد رودکی بودجه‌های کمکی اختصاص داده است اما هیچ گاه کمکی به تماشاخانه ایرانشهر صورت نگرفته است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۹ دی ۱۴۰۰

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad