Ad


یزدان عشیری: برای صیانت از حقوق مادی و معنوی فیلم‌ها، کنار صاحبان آثار هستیم

تریبون هنر: یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر در برنامه «پرانتز باز» عنوان کرد: یکی از مصوبات قطعی و ابلاغ شده از سوی رئیس سازمان سینمایی به موسسه‌ی سینما شهر این ماموریت است که این موسسه در اسرع وقت کار مقدماتی و مطالعاتی احداث یک مرکز مستقل همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی را شروع کند.

به گزارش تریبون هنر به نقل از مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر،«یزدان عشیری» مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر شامگاه جمعه اول بهمن ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری «مارال دوستی» بود و صحبت‌هایی را در رابطه با شایعاتی که پیرامون جشنواره در فضای مجازی وجود دارد، بیان کرد. عشیری درباره شایعات انتخاب فیلم توسط هیات انتخاب گفت: همیشه در ایام جشنواره فجر اینطور گمانه زنی‌ها، شبهه‌افکنی‌ها و جریان‌سازی‌های رسانه‌ایی و از این قبیل اتفاقات زیاد می‌افتد. اکنون با رونق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی قطعا این موضوع گسترده‌تر هم شده است و برخی به آن دامن می‌زنند. علی الیحال در هیات انتخاب جشنواره چهلم چهره‌های موجه صاحب نام و شناخته شده‌ای هستند که هر کدام در حوزه‌ی خودشان سرآمد بودند و به اذعان بسیاری از اهل فن این دوره‌ یکی از وجوه متفاوت جشنواره ترکیب هیات انتخاب آن بوده که کسانی مثل آقای «اسماعیل بنی‌اردلان»، «اسفندیار شهیدی»، «حسین زندباف»، «پوران درخشنده»،«محمدرضا نیرومند «و«مجید شاه‌حسینی» در آن بودند که این لیست از وزن و اعتباری برخورداراند که نمی‌توانند اجازه بدهند که دیگران بخواهند در آرا و تشخیص آن‌ها اثرگذاری داشته باشند.
او ادامه داد: منتقد نام آشنایی ادعا کرده که چند فیلم را در فضای خارج از جشنواره دیده است برای این ادعاها متاسفانه، مستنداتی وجود نداشت. همان زمان هم از طرف اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر پاسخ رسمی داده شد در این چند روز هم باتوجه به شبه افکنی‌هایی که در برخی از صفحات اجتماعی اتفاق افتاد؛ دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر «مسعود نقاش‌زاده» برای صیانت از حقوق مادی و معنوی صاحبان آثار در دایره‌ی حقوقی و اداره کل حراست سازمان سینمایی به صورت رسمی درخواست دادند که این موضوع پیگیری و ریشه‌یابی شود که شبه‌افکنی‌ها از کجا نشات گرفته و با چه انگیزه‌های صورت گرفته و قطعا دوستان ما در اداره کل امور حقوقی سازمان، موضوع را از مجرای قانونی پیگیری می‌کنند تا این شبهات رفع و رجوع شود. صاحبان آثار اگر مستندات، مصادیق و شواهدی دارند که ثابت می‌کند که این فیلم‌ها چگونه و کجا دیده شده تا وصول به حصول نتیجه و احقاق حقوق مادی و معنویشان در کنارشان خواهیم ایستاد.
مشاور رئیس سازمان عشیری توضیح داد:این‌ها گمانه‌زنی‌هایی است که در فضای رسانه‌های غیررسمی بیشتر دیده شده که صحت ندارد، کارشناسان کمیته‌ نمایش، سالن را به لحاظ فنی-تخصصی بررسی کردند و پیش از اینکه سینما چارسو انتخاب شود شاخص‌ها را مطرح کردند. ما به دوستانمان در شهرداری هم اعلام کردیم و آن‌ها در آن لحظه سریع استقبال کردند و حس کردند که این سالن آماده است ولی خوشبختانه با جلسات و تبادل نظری که صورت گرفته، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در کنار موسسه سینما شهر متعهد شدند که شرایط را برای بهره‌برداری آماده کنند، امکان استفاده از برج میلاد فراهم شد و خانه‌ی جشنواره به برج میلاد برگشت
عشیری درباره مسئله فرش قرمز و فرش فیروزه‌ای که در رسانه ها مطرح شده بود، توضیح داد: اساسا بحث فرش قرمز و آبی نیست، مهم این است که ما به ساختار و آیین تکریمی برسیم که ایرانی باشد. خوشبختانه ما ایرانی‌ها به مهمان‌نوازی و آیین‌های متنوع و زیبا در تمام اقوام و مناطق‌مان شهره هستیم. نقدی که در آنجا مطرح شد بر اساس بازخورد و تحلیلی است که بسیاری از اهالی سینما و حتی دوستان منتقد از اجرای کاریکاتورگونه و سیرک‌واری که اتفاق می افتاده، داشتند و نشان داده بود که بحث فرش قرمز آن کارکرد فرهنگی خود را نداشته است. مهم رنگ‌ فرش نیست، مهم این است که ما به استانداردهای فرهنگی برسیم که وجهه‌ی یک رویداد فرهنگی-سینمایی مورد تاثیر حواشی غیرواقعی قرار نگیرد. نکته‌ی دیگر بحث فقدان مرکز برگزاری جشنواره‌های سینمایی در کشور است که علیرغم احداث ده‌ها مجتمع در طول سال در مناطق مختلف کشور، متأسفانه در تهران این کاستی و چالش را حس می‌کنیم. همچنین جابه‌جایی جشنواره و بحث‌هایی که هر سال این روزها در آستانه‌ی جشنواره مطرح می‌شود و نگرانی‌هایی است که اهالی رسانه و اصحاب سینما دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه در جلسه‌ی اخیر شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی کشور، یکی از مصوبات قطعی و ابلاغ شده از سوی رئیس سازمان سینمایی به موسسه‌ی سینما شهر این ماموریت است که این موسسه در اسرع وقت کار مقدماتی و مطالعاتی احداث یک مرکز مستقل همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی را شروع کند و این کار هم قطعا از سوی «هاشم میرزاخانی»، مدیر این مرکز است که ما می‌توانیم در آینده شاهد میزبانی همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی در مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های کشور باشیم.
«پرانتز باز» که در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید می‌شود، به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ پخش می‌شود. این برنامه از محل بنیاد سینمایی فارابی پخش شد.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۳ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tribune/domains/tribunehonar.com/public_html/wp-content/themes/v1/comments.php on line 92

نام




یادداشت آرشیو

  • فیوریوسا

    تریبون هنر: سال ۲۰۲۴ برای صنعت سینما با ناامیدی‌هایی در گیشه نیز همراه بود، با فیلم‌هایی که باوجود بودجه‌های کلان و انتظارهای بالا، در جذب مخاطبان ناکام ماندند و برخی از آثار بزرگ سال نه‌تنها نتوانستند هزینه‌های خود را جبران کنند، بلکه نقدهای منفی گسترده‌ای را نیز به همراه داشتند. […]

  • یک هیأت انتخاب پربحث برای فیلم فجر با نگاهی به رکورداران ۴۳ دوره

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: معرفی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر در حالی با واکنش‌های مثبت و منفی همراه بوده که هنوز مشخص نیست چه فیلم‌هایی متقاضی حضور در این رویداد شده‌اند و اگر اسامی این متقاضیان هم اعلام شود، شاید بتوان در آینده قضاوت منطقی‌تری درباره عملکرد هیأت انتخاب […]

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

Ad
Ad
Ad
Ad

پربازدید ترین ها