بهروز شعیبی: «بدون قرار قبلی» خیلی فیلم سختی بود l تریبون هنر
تریبون هنر: بهروز شعیبی، کارگردان فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، پیرامون جدیدترین ساخته خود گفت: معمولاً فیلمها در یک شهر متمرکز هستند ولی ما در برلین، تهران و مشهد فیلمبرداری داشتیم، و تا تایباد یعنی تا سرزمین زیبای خواف و نشتیفان فیلمبرداری داشتیم.
بهروز شعیبی: قصههایی را دوست دارم که محوریتش خانمها باشند/ همهچیز درباره «بدون قرار قبلی»
به گزارش تریبون هنر، بهروز شعیبی بازیگر و کارگردان سینمای ایران، شامگاه جمعه اول بهمن ماه مهمان برنامه رادیویی «پرانتز باز» و پیرامون جدیدترین ساختهاش با نام «بدون قرار قبلی» صحبت کرد.
شعیبی پیرامون بازیگران اصلی فیلمش پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کُردا گفت: «بدون قرار قبلی» یک فیلم شخصیتمحور است و اتفاقاً شخصیتهای ما در این قصه به لحاظ درام شخصیتهای خوبی هستند و این دغدغهای که من همیشه داشتهام، تلاش برای بروز توانایی بازیگرهای خوبمان است که در فیلم هم سعی کردهایم این را انجام دهیم. هم خانم آهنگرانی نقش بسیار متفاوتی دارند و هم خانم کردا اینطور هستند و در واقع دو خانمی هستند که نقش متفاوتی دارند. صابر ابر و مصطفی زمانی هم به نظرم متفاوت هستند، هر چند شخصیتهایی که بازیگران آقای ما در سینما بازی میکنند، معمولا آنقدر در فیلمها و سریالهای مختلف تنوع دارد که شاید نمونهای مثل رضا عطاران را کمتر پیش میآید که آدم بتواند خیلی متفاوتشان کند ولی فکر میکنم که تلاشمان را کردیم.
شعیبی درباره فیلمنامه و اینکه آیا بر اساس یکی از داستانهای مصطفی مستور نوشته شده است، توضیح داد: قصه «بدون قرار قبلی» از فروردین ۱۳۹۹ برای ما شروع شد. جلسات مختلف زیادی حتی با فیلمنامهنویسها و اساتید مختلف داشتیم و روی قصه حرف زدیم. قصههایی که یک مقدار درونگرا است و با جریانی که متداول شده متفاوت است؛ ما این سالها خیلی فیلمهای برونگرا و ماجرا محور داریم ولی فیلمهایی که یک مقدار درونیتر میشوند، سهل ممتنع میشوند، یعنی در پرداخت یک ذره سختتر میشود و زمان نزدیک به یک سال را از ما گرفت، با این تفاوت که معمولاً وقتی این زمان را برای یک طرح میگذاری زودتر به نتیجه میرسی ولی ما به سراغ طرحهای مختلف رفتیم و لطف خدا به یکی از داستانهای استاد مصطفی مستور رسیدیم و این ایده جالبی شد که با خط اولیه ایده و تمی که ما در ذهنمان بود پیوند میخورد.
وی افزود: ما از آقای مستور اجازه گرفتیم و به عنوان مشاور فیلمنامه در کنار ما بودند. آقای فرهاد توحیدی که از اول همراه بودند و یک نویسنده جوانی به نام آقای مهدی تراب بیگی مشغول نگارش شدند. راجع به شخصیتها باید بگویم که من یک علاقهای دارم و نمیدانم که این علاقه ناخودآگاه بنا به فضای پیرامونمان است و یا بنا به سینمایی است که من خیلی دوستش دارم، آن هم سینمایی است که آقای مهرجویی خیلی جدی در آن کار کردهاند. یعنی قصههایی که محوریتش خانمها باشند. من خیلی این نوع قصهها را دوست دارم و فکر میکنم که خیلی از قصههایی که اینطور هستند و خانمها نقش اصلی آن هستند هنوز مغفول واقع شدهاند. به همین دلیل این قصه هم همانطور است. در میان آثار قبلی من شاید فقط «روز بلوا» از این قاعده مستثنی بود. یعنی قصهی برونگراتری بود و یک مقدار ماجرای روز بود.
این بازیگر و کارگردان سینما اظهار داشت: چون دغدغه بازی هم دارم، این بخش برایم خیلی جدی است. هم استفاده از بازیگرهایی که توانمند هستند و بخشی از تواناییشان دیده نشده و هم اصولا بعد از آن و در جریان پرداخت نقش و اجرای آن، بخش عمدهای از انرژی من در ارتباط با همکاران بازیگر شکل میگیرد. اگر بخواهم در کنار این موضوع، راجع به بازیگری بگویم؛ ما در فیلمهای قبلی این رویه را داشتیم که همیشه بازیگران خوب که من برای بازیگرانی که سابقه تئاتری دارند و توانمند هستند و میتوانند پرسوناژهایی را بازی کنند، خیلی احترام قائل هستم و در اینجا هم همین همراهی را در کنار پرسوناژهای اصلی داریم که بازیگران خیلی خوبی هستند. مخصوصاً اینکه بخش عمدهای از فیلمبرداریمان در شهر مشهد بود و من خیلی خوشحال هستم که دو ـ سه نفر از بازیگران خیلی خوب و قدیمی مشهد هم در این فیلم بازی کردند از جمله استاد رضا صابری که همه مشهدیها و بچههای تئاتر با ایشان آشنا هستند. مجموعه همکاری در تیم بازیگرها، در حال حاضر که برای من خیلی جای خوشحالی دارد و باعث افتخار است.
بهروز شعیبی درباره روند تولید و طولانی شدن آن توضیح داد: «بدون قرار قبلی» به نسبت خیلی از کارها، خیلی فیلم سختی بود. معمولاً فیلمها در یک شهر متمرکز هستند ولی ما در برلین، تهران و مشهد فیلمبرداری داشتیم، و تا تایباد یعنی تا سرزمین زیبای خواف و نشتیفان فیلمبرداری داشتیم. همانطور که این کار در فیلمنامهاش به ظاهر ساده بود ولی در اجرا و پرداخت سخت بود، فیلم هم همینطور است. انشاءالله فیلم را ببینید و در بروز بیرونی آن هم همینطور باشد ولی فیلمی بود که سعی کردیم تا به لحاظ بصری حداقل فیلم ناقصی نباشد و فیلم کاملی باشد. به همین دلیل تمام تلاش تهیهکننده محترمان آقای بابایی و همه بچهها این بود که همان تصویر واقعی برلین را فیلمبرداری کنیم و خیلی خودمان را محدود به فضاهای داخلی نکنیم. درواقع همه جا را به طور کامل بیرونی میبینیم و به همین دلیل کار را یک مقدار سختتر میکرد. این فیلم در دو مرحله و با یک وقفههایی فیلمبرداری شد ولی این فیلمبرداری به دلیل مسائل و مشکلات تولیدی نبود. یعنی بیشتر هماهنگیهای ما بود برای اینکه سعی ما بر این بود که همه چیز به بهترین شکل اتفاق بیفتد.
در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید
تاریخ انتشار :۳ بهمن ۱۴۰۰