Ad

بی رویا؛ بدون رویا

فیلم بی رویا؛ جسارتی اندازه، نگاهی امیدوار کننده

یادداشت سید محمد کاظمی

تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: خطر لو رفتن سوژه، اگر “بی رویا” را ندیده اید این یادداشت را نخوانید.

بعضی ها سینما را دوست دارند تا قصّه بشنوند و داستان ببینند. آن هایی که سینمای “قصه گو” را می پسندند و دلشان می خواهد با روایتِ سَرراست مواجه شوند آدم های ساده نگری نیستند. لطفاً به این دسته آدم ها نگوییم “مخاطب عام” چرا که خوب می دانیم استفاده از این صفت یعنی چه!

بعضی ها تجربه های جدید را نیاز اساسی سینما می دانند و معتقدند هر چه عجیب تر به قصّه ها پرداخته شود اتّفاقات بهتری رقم می خورد. این نوع نگاه تنها مختص هنر هفتم نیست. لطفاً به این دسته آدم ها نگوییم “روشن فکر نما” چرا که خوب می دانیم روشن فکر نما یعنی چه!

بعضی ها اصغر فرهادی می پسندند و بعضی ها شهرام مکری. امّا تکلیف آن هایی که هر دو فضا را در حد و اندازه ای کافی می خواهند چیست؟ بی رویا!

فیلم سینمایی “بی رویا” پاسخی مناسب برای عشق سینماهای انعطاف پذیر است! با تماشای این فیلم حسّ متفاوتی به مخاطب انتقال داده می شود که انصافاً جای آن در سینما خالی به نظر می رسد. به هومن سیدی ، آرین وزیر دفتری و سعید سعدی تبریک می گوییم که جسارت به خرج داده اند ، به رویا فکر نکرده اند و “بی رویا” را ساخته اند.

طنّاز طباطبایی یکی از پر چالش ترین نقش های تاریخ سینمای ایران را بازی کرده. صابر ابر از یک حضور نه چندان پررنگ استفاده ی خوبی کرده و شادی کرم رودی نشان داده که می تواند چه استعداد درخشانی در سینما باشد. نام آرین وزیر دفتری را هم اضافه کنید به کارگردان های آینده دار.

در انتهای فیلم توضیحی چند خطی از بیماری اسکیزوفرنی ارائه می شود. نظر شخصی من این است که ای کاش برای توجیه ماجرای یک جسارت ، توضیحی داده نمی شد. اگر از سر اجبار بوده که هیچ! ولی اگر این بخش از ماجرا از روی ترس اتّفاق افتاده باشد ، لطمه ای جدّی به فیلم وارد کرده است. این “فعلاً” نظر شخصی من است!

 

نویسنده: سید محمد کاظمی

منبع: تریبون هنر

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۳ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad