Ad

فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر

نگاهی به برف آخر با بازی امین حیایی و مجید صالحی / نقد بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسگری فیلمی است که برای تماشا  روی پرده سینما ساخته شده است. فیلمی که طبیعت یکی از پرسوناژهای اصلی اش است و کارگردان به خوبی از فضای سرد و برفی طبیعت در پیشبرد روایت و شخصیت پردازی ها استفاده کرده است.

 

فیلمنامه برف آخر با اقتباسی آزاد از داستان کوتاه «جلال آباد» نوشته محمد صالح علاء نوشته شده است. فیلم ریتم کندی دارد اما دارای گره گشایی های لایه به لایه مناسبی است. خشونت و زیبایی ظبیعت با خشم و آرامش شخصیت های قصه پیوند خوبی دارد و منطق روایی درستی در فیلم دیده می شود.

 

امین حیایی، بازیگر اصلی فیلم، سال هاست در سطحی از بازیگری قرار دارد که هر شخصیتی را با عبور دادن از صافی ذهن و بدن خود، تبدیل به شخصیتی کاریزماتیک می کند. همان مبحثی که مرلوپونتی در فلسفه حضور بیان می کند که ادراک وابسته به جسم است و رسیدن بازیگر به مرحله حضور، نیازمند ادراکی است که باید به صورت توامان در ذهن و جسم بازیگر ایجاد شود. امین حیایی سال هاست که نمونه ای درخشان از این نظریه است. او با میمیک چهره و لحن و زبان بدن خود، هر نقشی را جوری در انحصار خودش قرار می دهد که انگار زیستی هم زمان با آن پرسوناژ داشته است. در برف آخر هم همین طور است. خشم و کینه پنهانش از طبیعت با آرامش و مهربانی درونی و شکست عشقی اش گره خورده و در جای جای بازی اش نمایان شده است. کارگردان نیز با میزانسن های درست و فکر شده و قاب بندی های خوب پا به پای امین حیایی و تمام بازیگرانش قدم برداشته است.

 

مجید صالحی که مدت هاست در حال ایفای نقش های متفاوت است در برف آخر بار دیگر ثابت کرده توانایی های ویژه ای در ایفای نقش هایی دارد که شخصیتی چند وجهی دارند. بعد از بازی های متفاوتش در آثاری مثل سریال سیاوش و فیلم های استراحت مطلق و صحنه زنی، در برف آخر این روند را ادامه داده و بازی خوبش یکی از وجوه مثبت فیلم است. احتمال دارد که اکران برف آخر با نمایش فصل جدید سریال «ساخت ایران» هم زمان شود و دیدن زوج امین حیایی و مجید صالحی در برف آخر و ساخت ایران و تفاوت های بازی آن ها در دو اثر جدی و طنز، به خوبی نمایانگر توانمندی های ویژه مجید صالحی و امین حیایی خواهد بود.

 

لادن مستوفی، بازیگر اصلی زن فیلم، بعد مدتی کم کاری، در برف آخر حضور خوبی دارد. بازی به اندازه و خوب او تاثیر مهمی در پردازش قصه و هم چنین شخصیت اصلی فیلم با بازی امین حیایی دارد.

برف آخر برای مخاطب عام ساخته نشده اما می تواند برای مخاطب بی توجه به ارزش های سینمایی نیز جداب و به یاد ماندنی باشد. امیر حسین عسگری با پیشینه فعالیت در تئاتر و تحصیلات آکادمیکش در رشته بازیگری و تجربه دستیاری در فیلم های و سریال های متعدد، فیلمی ساخته که برآمده از دانش و توانایی هایش در حوزه سینماست. فیلم سختی که قطعا نقظه روشنی در کارنامه هنری خودش و دیگر عوامل فیلم خواهد بود.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

این مطلب را می توانید در عکس های زیر نیز بخوانید

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

تاریخ انتشار :۱۴ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ملکه اشکها؛ سریالی که این روزها در کره طوفان به پا کرده است

    تریبون هنر: قسمت پایانی سریال «ملکه اشکها» که حدود ۱۰ روز قبل پخش شد، با ۲۴.۸ درصد بیننده در سراسر کره و ۲۸.۳ درصد بیننده در سئول، یک رکورد فوق‌العاده از خود به جا گذاشت. این سریال با روایت خلاقانه، بازی‌های نیرومند و ترکیب دلپذیری که از انواع ژانرها و […]

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

Ad
Ad
Ad
Ad