Ad


گزارش نشست رسانه‌ای فیلم «ضد» در جشنواره فجر

با حضور لیلا زارع، لیندا کیانی و نادر سلیمانی

تریبون هنر: نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ضد» با حضور عوامل فیلم در خانه جشنواره برگزار شد.

محمدرضا شفیعی (تهیه کننده)، امیرعباس ربیعی (کارگردان)، مهدی نصرتی (بازیگر)، هاشم مرادی مدیر فیلمبرداری، حسین تراب‌نژاد ، لیلا زارع (بازیگر)، مهدی سعدی (تدوینگر)، نادر سلیمانی (بازیگر)، محمدرضا شجاعی (طراح صحنه و لباس)، علی عدالت دوست (صدابردار)، لیندا کیانی (بازیگر)، مرتضی کوهزادی (طراح گریم) و مهشید جوادی (بازیگر) در این نشست حضور داشتند.
در ابتدای این نشست محمدرضا شفیعی گفت: خوشحالم در این جمع هستم و امیدوارم مخاطبان با فیلم ارتباط برقرار کنند.
او ادامه داد: این فیلم در سال ۹۵ کلید خورد. فکر می‌کنم به واقعه هفتم تیرماه آن‌چنان که باید بها ندادند چرا که مهم‌ترین فرصت انقلاب بودند و به صورت جهانی اهمیت داشت. در این واقعه ۷۰ و چند نفر را به شهادت رساندند و سازمان منافقین تا امروز به‌صورت رسمی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است و دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایلی که این گروهک منافقین ترور را برعهده نگرفت، در واقع علت تروریستی شدن نام سازمانشان شود. حقیقت‌هایی برای ساخت فیلم لازم بود و پرونده‌های مفتوح در دستگاه های امنیتی لازم بود تا بررسی شوند و قصه این فیلم رخ دهد. در نهایت تصمیم گرفتیم این اثر را تولید کنیم و اواخر سال ۱۳۹۹ تولید شد و ۱۴۰۰ به پیش‌تولید رسید.
در ادامه این نشست لیلا زارع گفت: اینکه تا چه میزان از خروجی کار راضی هستم را مخاطب باید بگوید اما این اثر را عاشقانه کار کردم. وجه انسانیت و عاشقانه این نقش را دوست داشتم گرچه فرجام سختی داشت اما سختی را به جان خریدم و امیدوارم نتیجه رضایت‌بخش باشد. من نقش‌های زیادی را بازی کردم که به شخصیت اصلی‌ام نزدیک بود.
زارع درباره گریم خود بیان کرد: اگر بشاش‌تر در فیلم نمایش داده شدم‌، خوشحالم. به هر حال من بازیگر هستم و داخل و خارج فیلم چهره مجزا دارم.
همچنین در ادامه مرتضی کهزادی طراح گریم گفت: سعی کردیم گریم لیلا زارع را بشاش نشان دهیم.
پس از آن لیندا کیانی، بازیگر این فیلم گفت: با توجه به سختی کار امیدوارم بتوانم نامزد نقش مکمل شوم. طبق صحبت‌هایی که با امیرعباس ربیعی داشتم تمام تلاشمان را کردیم تا با نقش زن‌های منافق در تلویزیون و سینما متفاوت باشد. ربیعی نگاه متفاوتی داشت و حتی تصویری که رقم خورد از تصور من دور بود و تلاشم بر این بود به ذهنیت او نزدیک شوم.
امیرعباس ربیعی، کارگردان فیلم نیز عنوان کرد: هر فیلمی مضمون خود را می‌طلبد وقتی فیلم «لباس شخصی» که فیلم اولم بود را کار کردم، درام جای داشت اما این کار درباره انفجار حزب بود و چنین پایان‌بندی انتخاب شد تا به اینجا برسیم.
او درباره سکانس‌های شهید بهشتی نیز عنوان کرد: این سکانس شاید بازخورد نماهنگ برای مخاطب داشته باشد اما باید روی شخصیت دکتر بهشتی بیشتر متمرکز باشیم. اسلوموشن منطقی سینمایی داشت و با احساس خاص نظاره‌گر دکتر بهشتی بودیم.
ربیعی یادآوری شد: به‌نظرم تعلیق درباره ماجرا رخ داد و پایان برای تماشاگر آشکار است و همه می‌دانند شهید بهشتی ترور می‌شود بنابراین ماجرای داستان برای ما در اولویت بود تا تعلیق را برای شخصیت‌های دیگر داستان مانند شخصیت سعید به وجود بیاوریم.
شفیعی درباره اثرپذیری پایین نقش‌ها در فیلم «ضد» گفت: شخصیت‌هایی که در داستان طراحی شده است و به‌غیر از شخصیت دکتر بهشتی و کلاهی، شخصیت واقعی و مابه‌ازای تاریخی در سکانس‌ها ندارند. شخصیت‌هایی که تخیل کرده‌ایم در حد تخیل باقی مانده‌اند و تنها دو مورد که ذکر شد، طراحی شد.
او ادامه داد: می‌خواستیم شخصیت نفوذی در حزب را به تصویر بکشیم و فرد موردنظر حاضر نشده است ترور شهید بهشتی را در واقعیت انجام دهد و سایر اتفاقات تخیل و طرح داستان ما است.
در ادامه کهزادی، طراح گریم این فیلم گفت: از کلاهی تنها یک فریم عکس در دسترس بود و با همان یک فریم عکس که نامفهوم است، شبیه‌سازی کردیم و گریم انجام شد. به جز کلاهی و شهید بهشتی شخصیت واقعی دیگری نبود و تمام تلاشمان را کردیم شخصیت‌های دیگر داستان به‌درستی گریم شوند.
شفیعی درباره قابل‌پیش‌بینی بودن نماها گفت: چیزی که قابل پیش‌بینی نیست سرانجام شخصیت‌های داستانی بود و باید دید با حدس مخاطب مطابقت دارد یا خیر.
ربیعی در بخش دیگری از این نشست گفت: ما درباره ایدئولوژی سازمان منافقین فیلم نمی‌سازیم. در فیلم «لباس شخصی» هم درباره حزب توده و چیستی این حزب از ما سوال می‌کردند. بیشتر درام قصه برای ما مهم است، قصه و داستان باید به قدری جذاب باشد تا مخاطب را به خود جلب کند. بررسی ایدئولوژی جذابیت کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
او درباره شخصیت بیتا در فیلم افزود: قطعا شخصیت بیتا هم تخیلی است و واقعیت ندارد.
شفیعی در ادامه این بحث گفت: دلیل کشته شدن بیتا استناد تاریخی ندارد و باید البته برای هر کدام از این شخصیت‌ها به تاریخ رجوع کنیم و لزومی ندارد برای همه شخصیت‌ها به سمت تاریخ برویم.

نادر سلیمانی، بازیگر این فیلم درباره حضور در “ضد” گفت: وقتی وارد این کار شدم اولین سوالی که برایم مطرح شد این بود که چرا من را انتخاب کردند. منش محمدرضا شفیعی و امیرعباس ربیعی بسیار بالا بود و جواب من را نسبت به اینکه ذهنیت مخاطب از من به‌عنوان بازیگر طنز است، شکستند. بازیگر طنز می‌تواند اثر جدی کار کند و گویا اثر طنز مانند مهر روی پیشانی ما داغ شده است. آقای شفیعی به من گفت پتانسیل حضور در این کار را دارم و امیدوارم لطف او را جبران کنم. امیدوارم مخاطبان این کار را دوست داشته باشند. حضور در فیلم ضد برای من سخت بود اما همکاری با بازیگران خوب ما را به اینجا کشاند.

ربیعی کارگردان فیلم درباره علت انتخاب شغل شخصیت بیتا به عنوان پزشک عمومی به جای پزشک زنان و زایمان بیان کرد: پزشکان سال‌های گذشته و بیشتر در دهه شصت، اکثریت پزشک عمومی بوده‌اند. بنابراین شغل شخصیت بیتا پزشک عمومی بود که در بخش زنان ورود کرد. با یکی از مشاورین نزدیکمان که پزشک عمومی است در این باره صحبت کردیم و به دلیل تعداد کم پزشک زنان، او را پزشک عمومی معرفی کردیم.
شفیعی درباره به تصویر کشیدن ترور شهید بهشتی گفت: در دوران پژوهش من فایل صوتی از رجوی شنیدم که پس از تخلیه پادگان اشرف در شورای مرکزی خودشان درباره واقعه هفتم تیر صحبت می‌کرد. در آن صوت گفته بود ما با بهشتی نمی‌توانستیم‌ کنار بیاییم‌ چون‌ با آخوندی که کیف‌سامسونت دست می‌گیرد، ایرانی و فرانسوی می‌داند و رمان می‌خواند نمی‌توانیم‌ کنار بیایم. در فیلمی نود دقیقه‌ای یا صد دقیقه‌ای نمی‌توان به همه وجوه زندگی یک شهید پرداخت و تنها باید بخشی از آن را روایت کرد.

او ادامه داد: تا جایی که در توان فیلم‌بود آن‌چه که نیاز بود از شهید بهشتی بدانیم را روایت کردیم.
مرتضی کهزادی طراح گریم در ادامه این بحث بیان کرد: ما در تحقیقاتمان به موضوع هفتم تیر به تفصیل پرداختیم و تاریخچه تمام وقایع را جمع‌آوری کرده‌ایم. نقش ناصر شخصیت مهدی افتخاری است که از نفوذی‌های سازمان منافقین است و مسئول عملیات فرار برخی چهره‌ها است که در پادگان اشرف در نهایت فوت می‌کند. باید بگویم چیزی که در فیلم می‌بینید براساس واقعیت است.
او ادامه داد: ما به پشت‌پرده‌های انفجار طبیعتا از هر حیثی‌ نمی‌توانستیم بپردازیم اما تا جایی که امکانش وجود داشت برای بررسی آن تلاش کردیم. این حرکت تروریستی در دنیا به شدت محکوم شد و‌ به همین دلیل در آن وقت سازمان منافقین هیچ‌ بیانیه‌ای نداد.
شفیعی درباره ریتم فیلم سینمایی ضد اظهار کرد: بعد از آماده شدن راف‌کات اولیه فیلم در پرداخت صحنه اتفاقاتی افتاد که زمان فیلم را زیاد کرده بود و ما برای رسیدن به ریتم قابل قبول مجبور به حذف برخی پلان‌ها شدیم و این ماجرا از نقش برخی بازیگران مانند مهشید جوادی را کم کرد.
مهدی نصرتی درباره نقش خود گفت: تک‌تک عوامل و بازیگران فیلم در به ثمر رساندن این اثر نقش تلاش بی‌بدیلی داشتند. من در ابتدا سعی کردم با کمک تهیه‌کننده و کارگردان به شمایلی از نقش برسم تا بعد چیزی که در ذهنم است را ترسیم کنم.
مهشید جوادی درباره نقش خود در این فیلم بیان کرد: هر چیزی بهایی دارد و بهای من برای ورود به سینما شروع کردن با نقشی کوتاه بود.

 

تاریخ انتشار :۲۱ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad