Ad


جمشید هاشم پور: مردم نیاز به آرامش دارند

تریبون هنر: جمشید هاشم پور یکی از ستاره های همیشگی سینمای ایران است. او اوایل دهه شصت با فیلم تاراج تبدیل به یکی از ستاره های سینمای ایران شد و حالا در ابتدای قرن جدید، هنوز ردای ستاره بودن را بر تن دارد.

او در ۷۸ سالگی همچنان فعال و مورد توجه است. بازی در سریال های آقازاده و نیسان آبی و موفقیت این دو سریال، از فعالیت های اخیر این بازیگر ارزشمند بوده است.

 

جمشید هاشم پور درباره بازی کردن در یک نقش و پذیرفتن آن گفت: در پذیرفتن یک نقش ابتدا باید فیلمنامه را بخوانم و خودم را راضی کنم؛ عوامل و تهیه کننده یک پروژه اگر درست باشند کار خوب خواهد شد اما ضعف عوامل و موضوعات مالی به تبع باعث ضعف کار می‌شود و این ضعف به بازیگران هم سرایت خواهد کرد و خروجی، کار ضعیفی خواهد بود.

او افزود: به همین دلیل عمدتا تلاش می‌کنم پروژه‌های خوب و به اصطلاح رو به بالا را قبول و کار کنم.

 

آخرین کارم «مسخ نرگس» بوده

جمشید هاشم پوربازیگر فیلم سینمایی مادر (علی حاتمی ۱۳۶۸) در مورد تازه‌ترین نقش‌آفرینی خود، اظهار داشت: در آخرین کارم حدود سه ماه در بوشهر بر سر پروژه مسخ نرگس بودم؛ فیلمی به نویسندگی و کارگردانی حامد علیزاده و با تهیه‌کنندگی سعید شرفی کیا. تجربه حضور در این کار بسیار خوب و دلنشین بود.

هاشم‌پور گفت: در مسخ نرگس یکی از نقش‌های اصلی را کار کردم؛ نقش یک ناخدا به اسم «ناخدا شیراز».

 

او در مورد عوامل تولید این فیلم یادآور شد: کار ارزنده و باارزشی بود و به علاوه تهیه کننده، عوامل درستی بر سر این پروژه بودند. در حقیقت باید گفت که همه نیروهایی که بر سر این کار بودند آدم‌‍هایی باتجربه و کسانی بودند که فعالیت‌های سینمایی متعددی داشتند.

وی افزود: به نظرم مسخ نرگس کاملا توان این را دارد که در جشنواره فیلم فجر امسال کاندید شود و شاید هم جوایزی بگیرد چرا که کار سخت و سنگینی بود و قطعا این موضوع برای مخاطبانی که آن را ببینند قابل دریافت است. بر اساس آنچه در تولید این فیلم دیدم معتقدم مسئولانی که آن را می‌بینند و هیئت داوران قطعا نمره خوبی به آن می‌دهند.

 

نسل امروز بازیگران سینمای ایران پتانسیل بسیاری دارند

این هنرمند گفت: پیشتر سالی ۵ یا ۶ پروژه کار می کردم اما در سالهای اخیر تنها یک فیلم و شاید نهایت دو کار را در طول سال قبول کرده ام.

هاشم‌پور در پاسخ به این پرسش که وضعیت نسل جدید بازیگران سینما را چگونه ارزیابی می‌کند؟ بیان کرد: سینما هم مانند هر صنف و یا حرفه‌ای نیاز به ورود تازه نفس‌ها و جوانان دارد و خوشبختانه جوانان مستعدی نیز وارد این کار شده‌اند که بسیار خوب و تازه نفس هستند. به علاوه این که عوامل پیشین از نظر سن و سال دیگر توان بسیاری از نقش‌ها را ندارند.

او خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز نسل جدیدی از بازیگران را داریم که پتانسیل زیادی برای درخشش در سینمای ایران و جهان را دارند.

 

 

نمایش خانگی در ایران گه گاه کارهای خوبی تولید می‌کند

جمشید هاشم پور با اشاره به فعالیت‌های خود در شبکه نمایش خانگی، تصریح کرد: سال گذشته در سریال آقازاده حضور داشتم که نسبتا کار موفقی بود و پس از آن در نیسان آبی به ایفای نقش پرداختم. نیسان آبی تجربه‌ای خوب و به خصوص برای جوانان شادی آفرین بود که برای قصه آن ذوق داشتند؛ کشش خوب مخاطبان در سنین مختلف با سریال نیسان آبی را در برخوردهایی که مردم با من داشتم، دریافتم.

وی در پاسخ به این پرسش که شبکه نمایش خانگی و جایگاه آن را در تولید و نمایش آثار سینمایی چگونه می‌بیند؟ گفت: سینمای خانگی در همه دنیا فعالیت و مقررات خاص خودش را دارد همچنان که نظارت خاصی روی آن است و این رسانه در ایران هم متداول شده که در این مدت دو سال کرونا و تعطیلی سینماها روند رشد آن تسریع شده است.

 

او تاکید کرد: نمایش خانگی در ایران گه گاه کارهای خوبی تولید می‌کنند که باعث اظهار رضایت مردم بوده است.

 

هاشم‌پور با بیان این موضوع که لزوما همه تولیدات شبکه نمایش خانگی یکدست نیست، بیان کرد: روند کیفی تولیدات نمایش خانگی تا به امروز به این شکل بوده که گه گاه کارهای خوبی ارائه و متاسفانه گاهی هم کارهای ضعیفی ساخته شده چرا که برخی از تولیدکنندگان نمایش خانگی صرفا می خواهند کاری انجام دهند که درآمد مالی داشته باشد اما در مجموع این فضا بد نبوده است.

 

تولید فیلم‌های اکشن بودجه‌های بزرگی را می‌طلبد

جمشید هاشم‌ پور در پاسخ به این پرسش که چرا تولید فیلم‌های اکشن در مقایسه با دو دهه پیش متوقف شده است، گفت: دلیل این موضوع را در سیاست‌های مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانم که انگار خیلی موافق با کارهای اکشن نیست.

وی افزود: در زمان جنگ این شکل کارها باید ساخته می‌شد اما بعد از پایان جنگ مردم نیاز به یک آرامشی دارند و تلاش شده که بیشتر به این جنبه آرامش پرداخته شود و کارهایی تولید شود که روحیه بخش باشد، البته تمامی آثار ساخته شده هم این گونه نبوده است.

 

این هنرمند یادآور شد: در شرایط کنونی عوامل اکشن ساز روی دور نیستند چرا که این فیلم ها نیاز به تولیدگران خاصی دارند؛ کارهای اکشن کارهای سنگینی هستند که بودجه های زیادی را می طلبد.

هاشم‌پور ادامه داد: عوامل تولید در کارهای اکشن بسیار مهم هستند اما این عوامل در دوران ما یا دیگر بازنشسته شده‌اند و نیستند یا دیگر علاقه‌‎‎ای به ساخت آن جنس از فیلم‌ها ندارند؛ ضمن این که همان گونه که بیان شد خود وزارت فرهنگ و ارشاد هم ترغیب و تشویقی بر ساخت این فیلم‌ها ندارد.

 

او گفت: گه گاه فیلم های جنگی ساخته می شود و این که تا چه حد موفق می شوند را نمی دانم.

 

سینمای ایران در جهان درخشیده است

جمشید هاشم‌ پور اظهار داشت: خوشبختانه سینمای امروز ایران در بازارهای جهانی و جشنواره های مهم دنیا همچون اسکار و کن شرکت می کند و جایزه می گیرد و این موضوع بسیار باعث خوشوقتی من و همکارانم است که در این راه قدم گذاشته ایم.

جمشید هاشم پور تاکید کرد: امیدوارم همه ما (مسئولان و سایر عوامل) باهم باشیم و به هم کمک کنیم که سینمای جامع تر و کامل تری را تجربه کنیم

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۳ خرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

  • فیلم «تاپ گان: ماوریک» و زمینه سازی امریکا برای حمله هسته ای به ایران

    تریبون هنر: محمدعلی آهنگران درباره فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در استوری ایسناگرامش نوشت: «این فیلم خوش ساخت با بازی تام کروز ماجرای حمله موفقیت آمیز نیروی هوایی امریکا به تاسیسات هسته ای یک کشوری است. این تاسیسات در منطقه ای دقیقا شبیه منطقه فردو قرار دارد. به گمان من این […]

  • زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن

    تریبون هنر: رضا صائمی، نویسنده و منتقد، امروز بعد از حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن نوشت: این حضور باشکوه جلوه می کند وقتی از گذر آن خاطرات و مخاطرات، اشک ها به لبخندها بدل می شود … جضورش بر فرش قرمز کن، بازگشت به عرش دوباره است … به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad