Ad


عبدالرضا اکبری: درباره نمایش چهره معصومین(ع) به اتفاق نظر برسیم

تریبون هنر:‌ عبدالرضا اکبری درباره نمایش چهره بزرگان دین در فیلم ها و سریال‌ها می‌گوید: «این مسئله‌ای است که بالاخره مدیران باید درباره‌اش به یک نتیجه برسند تا وقتی فیلم و سریالی تولید می‌شود و هزینه برایش صرف می‌شود، با مانع مواجه نشود و مجبور نشوند صحنه‌ها را حذف کنند.»

 

عبدالرضا اکبری درباره تأثیرگذاری کارهای نمایشی مذهبی در جهت آموزش ارزش‌های دینی به مخاطبان جوان تلویزیون، با تأکید بر اینکه هر اثر نمایشی در هر ژانری که ارائه شود، اگر با کیفیت مناسب تولید شود، اثرگذار است، افزود: در میان کارهای تاریخی یکسری از تولیدات خوب ساخته شدند و اجرای خوبی داشت و مسلما توانستند تاثیر خوبی هم بر روی مخاطب بگذارند. ولی برخی از آثار تاریخی ضعف کارگردانی، بازیگری و یا طراحی صحنه و لباس داشتند و اثر عکس و منفی بر مخاطب گذاشته‌اند. در همه ژانرها همین طور است. الان نمایش کمدی بد هم زیاد داریم که فقط کارشان لودگی، مسخره بازی و اشاعه بی فرهنگی و خراب کردن قومیت‌ها و لهجه‌هاست. برخی از کارهای نمایشی کمدی شخصیت مردم و مشاغل مختلف را تخریب می‌کنند، این کمدی نیست. آدم به هر بهایی نباید به سمت خنداندن و یا گریاندن مخاطب برود، باید منطق قضیه درست باشد. باید متن خوانده شده باشد. متون ادبی و نمایشی ما خیلی ضعف دارد.

 

این هنرمند که نقش امام خمینی (ره) را در فیلم «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی ایفا کرده است، در ادامه درباره نمایش چهره معصومین و بزرگان دین، در آثار نمایشی و تصویری عنوان کرد: فیلم‌ها یا سریال‌هایی با موضوعات تاریخی ـ مذهبی ساخته شده اند و به همین دلیل به آن‌ها اجازه پخش داده نشده است و یا با حذفیاتی مواجه شده‌اند. چراکه برخی اشخاص با دیدگاه مذهبی و دینی، اجازه پخش به این کارها را نداده اند. این مسئله‌ای است که بالاخره مدیران باید درباره‌اش به یک نتیجه برسند تا وقتی فیلم و سریالی تولید می‌شود و هزینه برایش صرف می‌شود، با مانع مواجه نشود و مجبور نشوند صحنه‌ها را حذف کنند.

 

به باور این بازیگر، نمایش چهره بزرگان دین در فیلم ها و سریال ها، مشکلی به لحاظ قداست زدایی ایجاد نمی‌کند بلکه برای مخاطب بسیار تاثیرگذار خواهد بود. او در توضیح حرفش، به نمونه هایی اشاره کرد که در داخل و خارج از کشور با نمایش چهره پیامبران توانستند کارهایی تاثیرگذار و ماندگار شوند.

عبدالرضا اکبری که هم اکنون تله تئاتر تاریخی ـ مذهبی« پیر وفا» با بازی او از شبکه دو در حال پخش است، درباره تله تئاترها توضیح داد: شروع کار ما در تلویزیون با تله تئاتر بود. تئاترهایی بود که کار کرده بودیم و بعد آمدیم آن‌ها را ضبط تلویزیونی کردیم. آن زمان خیلی با این واژه آشنا نبودیم؛ فکر می‌کردیم تئاتری است که در صحنه اجرا شده و حالا همان باید ضبط تلویزیونی شود. اما ما در تله تئاتر مجبور بودیم برای دوربین کار کنیم و این اولین برخورد ما با دوربین و برای دوربین کار کردن بود. جلوی دوربین بازی کردن، چهارچوب نمایش و تئاتر را برهم می‌زد. اما بعد چندین تله تئاتر را بازی کردیم. یکی از آنها تله تئاتر «پیر وفا» به کارگردانی آقای مجتبی یاسینی بود. در این تله تئاتر اجرای نقش هانی بن عروه بر عهده من بود. هم ایفای نقش هانی بن عروه که گریم سنگینی داشت و یک شخصیت مسن بود و هم جلوی دوربین کار کردن یک تئاتر، برایم تجربه خوبی را رقم زد.

او افزود: در آن دهه ها، تئاترهای تلویزیونی بسیاری ساخته می شد و من خودم خیلی بازی کردم. شاید همان‌ها سکوی پرشی بود برای رفتن من به سینما در دهه ۶۰. ولی با آمدن فیلم‌های مختلف در ژانرها و قالب‌های مختلف و باز بودن دست کارگردان در انتخاب لوکیشن‌های متفاوت، جاذبه‌های تله تئاتر کمی از بین رفت. از طرفی تئاتر در درجه اول با حضور تماشاچی معنا پیدا می‌کند و تماشاچی و بازیگر لحظه به لحظه با یکدیگر پیش می روند و اوج می‌گیرند و در هم ادغام می‌شوند اما در تلویزیون میان بازیگر و تماشاچی خیلی فاصله است. حتی خیلی وقت ها مخاطب تلویزیون در حین تماشا درگیر کار دیگر می‌شود. از این جهت تله تئاتر تاثیر آنچنانی ندارد چون از فرمول تئاتر استفاده می‌کند که با حضور تماشاچی مفهوم پیدا می کند.

 

عبدالرضا اکبری بیان کرد: در حال حاضر تأثیرگذاری تله تئاتر خیلی کم شده اما به این معنا نیست که تله تئاتر دیگر در تلویزیون جایی ندارد. تله تئاترها برای دوستداران نمایش می‌توانند آموزنده باشند. اغلب مخاطبان تله تئاتر هم بچه‌های دانشجوی تئاتر و بازیگری هستند. مخاطبان عام تلویزیون بیشتر با سریال ها ارتباط برقرار می‌کنند زیرا دست و بال کارگردان برای انتخاب بازیگر های متعدد و انتخاب لوکیشن باز است و راحت تر می‌توان تماشاگر را با خود همراه کرد.

 

او درعین حال با بیان اینکه جای ساختار تله تئاتر در تلویزیون خالی است، در توضیح آن گفت: به هر حال تله تئاتر برای بخشی از جامعه و مخاطبان خاص خودش خوب است. هر چند که تئاتر در حقیقت باید سر صحنه و با حضور تماشاچی اجرا شود و تلویزیون هم برای پخش فیلم و سریال‌ مناسب است اما چون تلویزیون سطح گسترده ای از جامعه را در برمی‌گیرد و مخاطبان زیادی دارد، تله تئاتر هم می‌تواند یکی از عناوینش باشد. کلا برنامه‌هایی که درباره تئاتر باشد، در تلویزیون خیلی کم است و این یک کمبود است که به چشم می‌آید. گروهی از مخاطبان تلویزیون به تئاتر علاقه‌مند هستند و برای آن‌ها باید چاره اندیشی شود. تئاترهایی که موقع اجرا با حضور تماشاچی ضبط شده و با یک مونتاژ خوب در بخش تله تئاتر پخش شود، می تواند مخاطب داشته باشد.

 

عبدالرضا اکبری در پایان آخرین کار تلویزیونی‌اش را سریال «آتش سرد» به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه‌کنندگی علی مهام عنوان کرد. او درباره این سریال گفت: «آتش سرد» را سال گذشته کار کردم. شش ماه درگیرش بودیم. از شبکه دو پخش می‌شود. خیلی از همکاران در این سریال هستند. کار خانوادگی و خوبی است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۶ مرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • انتقاد «هیات اسلامی هنرمندان» از سلبریتی ها و کانون های صنفی

    تریبون هنر: هیات اسلامی هنرمندان در بیانیه ای پیرامون واقعه اخیر، بر لزوم پیگیری ترک فعل متولیان فرهنگی تا انتقاد از سلبریتی ها و کانون های به اصطلاح صنفی را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد:انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا قدرتمندتر از همیشه است.   به گزارش تریبون […]

  • نگاهی به فیلم «تی تی»؛ شیفته جاده جادویی

    تریبون هنر _ امید بی نیاز: آیدا پناهنده (کارگردان تی تی) از یک کوتاه ساز خلاق؛ تا کارگردان فیلم بلند، راه خاص خودش را رفته است. راهی که گاهی متفاوت است. گاهی هم پُر از آزمون و خطاست. این رویکرد، او را در تیررسِ ستایش و نقدِ همزمان، می‌گذارد. «تی […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره یدالله رویایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: یدالله رویایی هم رفت تا دوباره یادمان بیاید نمادهای مدرنیته در شعر و هنر، کهنسال شده اند و دارند می میرند و جهان در حال پوست انداختن است. یدالله رویایی با وجود تاثیرگذاری اش بر شعر معاصر، از درک نشده ترین شاعران بزرگ در بین […]

  • مرگ ژان لوک گدار: یادآوری تمام شدن ارزش ها / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: چرا از مرگ ژان لوک گدار در نود و یک سالگی ناراحت می شویم؟ مگر قرار بود باز هم فیلم هایی مثل «از نفس افتاده» و «زیستن زندگی اش» و «آلفاویل» و «مذکر، مونث» بسازد؟ مگر قرار بود باز هم با چند نابغه دیگر در […]

  • پیام علی نصیریان برای روز ملی سینما

    تریبون هنر: علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به مناسبت ۲۱ شهریور روز ملی سینما دل نوشته ای را در اختیار موزه سینما قرار داد. به گزارش تریبون هنر، متن دل نوشته به شرح زیر است: «یادش بخیر سینما “نور” تو “امیریه”، “میهن” چهارراه “حسن آباد”، “رکس” و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad