Ad


فرهاد آئیش: از این پس محتاط خواهم بود

تریبون هنر: فرهاد آئیش با بیان اینکه کار در همه ژانرها را دوست دارد، گفت: بازی در فیلم‌های کمدی را باز هم ادامه می‌دهم اما از این پس محتاط خواهم بود تا این روند به کلیشه تبدیل نشود.

 

فرهاد آئیش که این روزها کمدی «کوزوو» را روی پرده سینماها دارد، درباره تنوع نقشهایی که تا کنون بازی کرده و علاقه اش به ژانر کمدی گفت: هر بازیگری علاقه‌مند است و دوست دارد در ژانرهای مختلف بازی کند. من هم از این قاعده جدا نیستم ولی وقتی که به تاریخچه آثارم نگاه می‌کنم، بخصوص کارهایی که نوشتم یا کارگردانی کردم، می‌بینم گرایش من همیشه، بیشتر به طرف کمدی بوده است. اصولا خندیدن را دوست دارم و معتقدم که خندیدن موهبتی است که طبیعت می‌تواند به یک موجود بدهد. من همه ژانرها را می‌پسندم. معتقدم بهترین اتفاق برای یک بازیگر این است که مدام کارهای متفاوت در ژانرهای متفاوت به او پیشنهاد شود تا خودش را در ژانرهای مختلف تجربه کند و چالش داشته باشد.

 

او در پاسخ به اینکه در انتخاب فیلم‌هایی که جنبه سرگرمی برای مردم دارد، چه فاکتورهایی را لحاظ میکند؟ بیان کرد: برای من فرق نمی کند فیلم جنبه سرگرمی داشته باشد یا جنبه روشنفکری. مواردی که من در انتخاب نقش‌هایم لحاظ می‌کنم این است که ابتدا نقشم را دوست داشته باشم و ازآن دوره‌ای که باید نقش را درون خودم پرورش بدهم و با آن زندگی کنم لذت ببرم. اینکه فیلم با شخصیت باشد، شرف و صداقت داشته باشد و اینکه گروه خوبی دور هم جمع شده باشند برایم اهمیت زیادی دارد و درفیلم «کوزوو» همه این موارد لحاظ شده بود و خوشحالم دراین فیلم حضور داشتم.

 

بازیگر فیلمهای «خائن کشی»، «کاناپه» و «خوب، بد، جلف» درباره اینکه چه چیزهایی به شخصیتی که در فیلم«کوزوو» ایفا کرده، اضافه کرده است؟ گفت: معمولا اگر در یک فیلم یا در یک نمایش اجازه این کار را داشته باشم تا بتوانم چیزهایی را به نقش اضافه کنم، همیشه دوست دارم به یکسری شخصیت‌هایی که درون خودم هست نقش را نزدیک کنم و دوست دارم که آن شخصیت را به طرف سادگی ببرم و از کلیشه دورش کنم. مثلا در «کوزوو» نقش یک حاج آقا را بازی کردم که در یک دفتر ازدواج و طلاق کار می کند و یک خانم جوان و زیبا هم در آن دفتر همکارش است. در فیلمنامه مقداری المان‌های کلیشه ای وجود داشت که روابطه این دو را صمیمی‌تر و تمایل مرد به زن را بیشتر نمایش می داد. ترجیح دادم که یک رابطه سالم و انسانی بین این دو شخصیت وجود داشته باشد و سعی کردم به جای اینکه مرد شخصیتی از آن جنس داشته باشد، رابطه پدرانه او را با دختر ببینیم و در عین حال چون انسان بسیار ساده ای را دراین نقش ساختم، یک نوع خجالت و هول شدن را هم در برخورد با این خانم از او می‌بینیم و من دوست داشتم و فکر می‌کردم کمدی که از این بابت ایجاد می شود، کمدی خاص خودش را دارد وکلیشه ای نیست. زود باوری این نقش نکته ای بود که فکر کرم با کلیت فیلمنامه همخوانی بهتری دارد واین مرد حرف های آدم ها ها را زود باور می‌کند ودر ارتباط با آدم های دیگر بخصوص کوروش تهامی در فیلم، این سادگی بیشتر نمایان می شود. فکر می کنم این انتخاب، نقش را کامل تر و بامزه تر کرد.

 

او ادامه داد: فیلم هایی نظیر «کوزوو» نیاز به پرداخت خوبی دارند تا بتوانند لحظاتی به کمدی بیانجامد، زمانی که فیلمنامه را خواندم می خندیدم و به نظرم کمدی می آمد و نوشته خوبی برای یک فیلم کمدی بود. حتی خاطرم هست که نگرانی من این بود که میثم هاشمی طبا نویسنده و کارگردان فیلم درآینده می تواند طنزی که درنوشته ها موج می زند را دربیاورد؟ وخوشبختانه به نظر می رسد که نگرانی من بی‌جا بود و کار موفقی شد.

 

آئیش در این باره که آیا همچنان مسیر بازی در فیلم های کمدی را ادامه می‌دهد نیز گفت: ادامه می‌دهم اما محتاط خواهم بود. به هر حال سینما بی‌رحم است چرا که مخاطب، کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها این پتانسیل را دارند که یک بازیگر را در یک ژانر بصورت کلیشه ببینند و این موقعیت بسیار بدی برای یک بازیگر است که در یک ژانر خاص کلیشه شود. کارهای کمدی زیادی تا به امروز انجام دادم و نسبتا موفق بودند و همیشه این ترس را دارم که برای کارهای غیر کمدی و در ژانرهای دیگر سخت‌تر من را انتخاب کنند و این ترس من بیجا نیست. من به این احتیاط نیازمندم و در پایان خوشحالم که در فیلم «کوزوو» بازی کردم و امیدوارم مردم هم آن را دوست داشته باشند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲ شهریور ۱۴۰۱

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad