Ad


آینده کارگاه بازیگری امین تارخ چه می‌شود؟

تریبون هنر: ۲۸ سال از تاسیس «کارگاه آزاد بازیگری» توسط امین تارخ می‌گذرد؛ کارگاهی که دست‌پرورده‌هایش در طول این سال‌ها نام‌هایی مشهور در عرصه بازیگری شدند و حالا اگرچه تارخ دیگر در این دنیا نیست، اما قرار است همان شیوه و متد او برای فعالیت این آموزشگاه بازیگری ادامه یابد.

 

امین تارخ سال ۱۳۷۳ یک کلاس بازیگری راه‌اندازی کرد که در آن زمان یکی از اولین آموزشگاه‌های بازیگری در ایران محصوب می‌شد. او این موسسه‌ را «یک اتفاق جدید در سیستم آموزشی خارج از دانشگاه، بعد از انقلاب می‌دانست که آغازی شد برای راه‌اندازی و گسترش کلاس‌های آزاد» و هدفش از تاسیس آن را آموزش سیستماتیک در زمینه بازیگری عنوان کرده بود.

 

به نظر می‌رسد این هدف با توجه به پیشینه‌ای پایه‌گذاری شد که خود امین تارخ در زمینه بازیگری تجربه کرده بود. او یک بار در جمعی از خبرنگاران در شیراز، همزمان با روز ملی سینما درباره خودش گفته بود:‌ «من در دوره نوجوانی و برحسب اتفاق وارد عرصه بازیگری شدم، آن زمان انجمن‌های فعال زیادی بود و جذب انجمن تئاتر شدم. تئاتری را دیدم و آنقدر شیفته آن شدم که با خودم گفتم، چرا من نباید جای آن‌ها باشم؟ همیشه همین قیاس‌هاست که باعث می‌شود، آدم وارد کاری شود. بعدها، از ۱۸ سالگی بود که تصمیم گرفتم به‌شکل آکادمیک این کار را دنبال کنم و دقیقا در شکل آکادمیکِ هر کاری‌ است که زوایای پنهان و تاریک آن مشخص می‌شود؛ به همین خاطر توصیه‌ام این است که جوان‌ها تنها از روی علاقه و احساسات‌شان دنبال سینما نروند، بلکه از طریق آکادمیک و دانشگاهی این کار را پیگیری کنند.»

 

تارخ در جایی دیگر یادآوری کرده بود، «من سینما را با بهرام بیضایی و «مرگ یزدگرد» شروع کردم، کار کردن با بیضایی خیلی جذاب است، به جهت اینکه استاد بلامنازع تصویر و دیالوگ است و من چیزهای زیادی از کار با او یاد گرفتم. «مرگ یزدگرد» بخاطر کلام وزین و کلاسیکی که داشت و موزون و باوقار بودنش برای من خیلی آموزنده بود. همکاری با کارگردان‌هایی مثل علی حاتمی، مهرجویی، کیمیایی و بیضایی درک درست تصویر را برای بازیگر به همراه دارد.» و این تجربه‌ها سبب شدند او در موسسه خود مدرس واحدی با نام بازیگری مقابل دوربین باشد.

 

او سال ۱۳۹۸ در نشستی آسیب‌شناسانه درباره بازیگری بر توجه به آموزش سیستماتیک تاکید کرده و از توجه به جایگاه دانشگاه در بحث آموزش سخن گفته بود. تارخ به ضعف‌های سیستم آموزش دانشگاهی اشاره کرده بود و درباره اهمیت مراکزی مثل کانون پرورش فکری در عرصه بازیگری گفته بود، «کانون پرورش فکری در دوره‌ای سهم بسزایی در آموزش تئاتر داشت و افراد بسیاری را وارد عرصه حرفه‌ای کرد ولی متاسفانه دیگر آن مسیر دنبال نشد.»

 

البته این موضوع، از سوی بسیاری از هنرمندان سینما و تئاتر نقد می‌شود بویژه در چند وقت اخیر که واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری مطرح شده بود، نسبت به اینکه چرا کانون در سینما و تئاتر جایگاه و نقش خود را از دست داده است ؟ انتقادهایی را بیان کرده بودند.

 

با این وجود کارگاه آموزشی امین تارخ که برخلاف دیگر موسسه‌های هنری صرفا بر بازیگری متمرکز است، در این سال‌ها جایگاه قابل توجهی داشته و بازیگرانی همچون ترانه علیدوستی، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری و رامین راستاد را به عنوان تعدادی از فارغ‌التحصیلان این مجموعه می‌توان نام برد.

 

نیما تارخ – فرزند زنده‌یاد امین تارخ – درباره نحوه فعالیت «کارگاه آزاد بازیگری» پس از درگذشت امین تارخ گفت:‌ کارگاه به حیات حرفه‌ای خود به همان سیاق ادامه می‌دهد چون در این کارگاه از همان بدو تاسیس یک متد آموزشی برنامه‌ریزی شده بود. کلاس‌های کارگاه هم با حضور اساتید مختلف در حوزه‌های گوناگونِ مرتبط با بازیگری مثل فن بیان یا بداهه براساس برنامه‌ریزی آقای تارخ برگزار خواهد شد با این تفاوت که دیگر خودشان برای واحد «بازیگری مقابل دوربین» که تنها واحدی بود که تدریس می‌کردند، نیستند و بنده به این دلیل که خودم تجربه این کلاس را با آقای تارخ داشتم فعلا تدریس آن را برعهده خواهم داشت.

امین تارخ دوم مهرماه بر اثر سکته قلبی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان از دنیا رفت و دو روز بعد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندانش در خانه ابدی خود آرام گرفت.

 

بیشتر بخوانید:

مراسم ترحیم امین تارخ با حضور فرهاد اصلانی، سعید پورصمیمی، فاطمه معتمدآریا و جمشید هاشم پور

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۴ مهر ۱۴۰۱

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • داریوش رفیعی؛ 64 سال پس از مرگ در اوج جوانی

    تریبون هنر: ۶۴ سال از درگذشت داریوش رفیعی، خواننده جوانمرگ موسیقی ایران گذشت. او در اوج شهرت به دلیل اعتیاد و تزریق آمپول کزار درگذشت. داریوش رفیعی در روز ۴ دی ۱۳۰۶، در بم به دنیا آمد. وی فرزند لطفعلی رفیعی، نماینده مردم بم در مجلس شورای ملی بود. پس […]

  • مشخصات کامل ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» در جشنواره فیلم فجر

    تریبون هنر: ۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر چهل‌ویکم در حالی اعلام شدند که برخلاف سال‌های قبل تاکنون خبرهای چندانی از آن‌ها منتشر نشده است. به گزارش تریبون هنر،در چند وقت اخیر پیش‌بینی‌هایی درباره فیلم‌ها و کارگردان‌هایی که ممکن است در جشنواره امسال حضور داشته باشند منتشر می‌شد اما […]

  • یادداشت «بابک صحرایی» به بهانه تولد فروغ فرخزاد
    جامعه ای که به صورت تاریخی زن را نمی شناسد
    یادداشت «بابک صحرایی» به بهانه تولد فروغ فرخزاد

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شعر فروغ فرخزاد، «فریاد تنهایی» برای رسیدن به «رهایی» است. با پشتوانه ای غنی از اندیشمندی. او از محدودیت، چه در خانه و چه در جامعه، منزجر است و همین انزجار، بال پروازش می شود. او از استبداد خانه پدری، روزمره گی کنار همسری که […]

  • خبرگزاری ایرنا: دفتر موسیقی و ارشاد می خواهند که کنسرت ها شروع بشوند

    تریبون هنر: خبرگزاری ایرنا نوشت: خوانندگان پاپ درحالی این روزها برای اجرای کنسرت، دچار یک تحریم ناخواسته شده‌اند که در این سکون، هیچ عایدی نصیب آنها و مردمی که به شادی نیاز دارند، نمی‌شود. ایران، هم‌اکنون ۱۰۰ روز است که از برگزاری کنسرت موسیقی بی‌بهره است. ۲ ماه از این […]

  • پاسخ وکیل اصغر فرهادی به اتهامات ایندی‌وایر

    تریبون هنر: وکیل اصغر فرهادی با اشاره به مطالب اخیری که درباره این فیلم‌ساز در «نیویورکر» مطرح شده، گفت: ریچل اویو تقریباً تمام توضیحات و اسنادی را که اصغر فرهادی و افرادی دیگر پیرامون ادعاهای مطرح شده در مقاله به او داده شده را نادیده گرفته و حذف کرده است. […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad