Ad


آذرپندار: زیر بار تعطیلی جشنواره فیلم کوتاه تهران نمی‌رویم

تریبون هنر: دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران را به احترام تمام کسانی که انصراف نداده‌اند و خواهان انجام آن هستند، برگزار می‌کنیم؛ تعطیلی جشنواره در این دوران ننگ بزرگی است که من به عنوان دبیر زیر بار آن نمی‌روم.

به گزارش تریبون هنر نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صبح یکشنبه ۲۴مهرماه در باغ زیبا برگزار شد.

 

مهدی آذرپندار در ابتدای این نشست بیان کرد: در این دوره وعده جشنواره‌ای با گستردگی و تنوع ژانر را دادیم‌؛ تلاش کردیم آنچه هیئت انتخاب، انتخاب کرد وارد شوند و با یکی کردن بخش داوری و انتخاب در سه بخش تجربی، پویانمایی و مستند گامی حرفه‌ای تر برداریم.

وی ادامه داد: در بخش داستانی خوشحالیم که اعلام کنیم چیزی بیش از آنچه گفته بودیم محقق شد؛ این دوره ۱۰ فیلم کمدی داریم که عدد بی‌سابقه‌ای است، همچنان که ۹ فیلم فانتزی داریم و خواهش می کنم بیایید و این آثار را ببینید که تا چه اندازه با کیفیت هستند.

 

دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: از شروع اقدام برای مقدمات برگزاری جشنواره با نظم و ترتیب خوبی پیش آمده بودیم تا این مسائل اخیر پیش آمد. اتفاقات اخیر برخی را به این نتیجه رساند که شاید برگزاری جشنواره زمان مناسبی نباشد. داستان از آنجا شروع شد که عده‌ای تبلیغات ما برای برگزاری جشنواره را تلاش برای عادی سازی امور دانستند و حواشی شکل گرفت.

 

وی افزود: شرایط امروز عادی نیست و شرایط برای فیلم دیدن غیرعادی است اما مسئله اصلی این است که اگر امروز درباره چه تاریخی صحبت می‌کنیم؟

 

آذرپندار گفت: به همین دلیل تعطیلی این جشنواره در این دوران ننگ بزرگی است که من به عنوان دبیر زیر بار آن نمی‌روم. ضمن اینکه معتقدم فیلم‌سازان این ممکلت زحمت کشیده‌اند تا بخشی از شرایط اجتماعی این مملکت را به تصویر بکشند، پس باید آثارشان به نمایش دربیاید. تعویق برای برخی پیشنهاد است اما برای ما به دلیل برنامه ریزی‌های فشرده کوهی از کارهای اجرایی است، ضمن اینکه نباید یادمان برود چندی بعد جام‌جهانی فوتبال، جشنواره سینما حقیقت و فجر را داریم پس عملا زمانی برای عدم برگزاری نیست و تعویق را بسیار پیچیده می‌سازد.

 

وی افزود: همه تلاشمان این بوده که به اجماعی بر سر زمان مناسب برسیم؛ به همین دلیل گفت‌وگوی من با دوستان فیلم‌ساز متداوم برقرار بوده و خواهد بود. از دوستانی که تقاضای انصراف داشتند، خواستم بصورت مکتوب این خواسته را مطرح کنند و تا به امروز دو فیلم این خواسته را مکتوب داشته‌اند. ۹۹ فیلم به صورت قاطع در این دوره حضور دارند (البته اعلام ما ۱۰۰ فیلم بود که یک فیلم به دلیل نقص فنی کنار رفت) و ۸۶ مرد و ۱۸ خانم سازنده آثار هستند (برخی آثار بیش از یک سازنده داشته‌اند).

 

دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: هر یک فیلمی که کنار بکشد برای ما غم‌انگیز است؛ به خصوص وقتی سازندگان آن و احساساتشان برای تولید آثارشان را بشناسید. فشار روی این بچه‌های فیلم‌ساز زیاد است. برخی از آنها تهدید شده‌اند و حرفه فیلمسازی خود را تحت‌الشعاع دیده‌اند؛ البته که کسانی هم مستقل تصمیم گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: شرمنده‌ام که فیلم‌سازان به دلیل اتفاقات اخیر زیر فشار قرار گرفته‌اند و خواسته‌ام این است که به آنان خرده نگیرید.

آذرپندار اضافه کرد: تعویق این جشنواره به صلاح نیست و به جهت حال و هوایی که وجود دارد اجماعی بر سر زمان مناسب دیگر نبوده است. زمان ما برای دریافت درخواست‌های مکتوب انصراف زیاد نیست و تقابلی بین ما و فیلم‌سازان وجود ندارد.

وی یادآور شد: همه فیلمسازان را درک می‌کنم و دغدغه‌ها و فشارهایی که روی این بچه‌ها وارد شده است را می‌فهمم.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران را به احترام تمام کسانی انصراف نداده‌اند و خواهان انجام هستند، برگزار می‌کنیم. تا روز آخر تلاش می‌کنیم که همه آنهایی که تحت فشار انصراف دادند را در کنار خودمان داشته باشیم.

آذرپندار بیان کرد: ما با قشر فرهیخته ای روبرو هستیم که نه حضور که عدم حضورشان ترسناک است. می‌توانیم قول بدهم که فضای جشنواره قرار نیست امنیتی باشد. باید اجازه داد که کلیت جشنواره‌ای با این عظمت برگزار شود.

وی در مورد بودجه جشنواره سی و نهم گفت: سازمان سینمایی مساعدت لازم را داشته است. البته کمی هزینه‌های این دوره افزایش یافته است به دلایلی مثلا دعوت از فیلم‌سازان شهرستانی.

آذرپندار گفت: همه کسانی که به ما نامه نوشتند تصمیم به انصراف نداشتند؛ بیشترشان صرفا می‌خواستند در جشنواره حاضر نشوند و نه این که فیلمشان نباشد و یا انصراف از داوری داشته باشند. گله مند از کسانی که در این دوران تحت فشار بودند و بر این اساس حرفی زدند نیستم.

وی یادآور شد: امسال افتتاحیه جشنواره را به جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها به آن صورت نداریم؛ اما یکی دو اتفاق جنبی داریم که برای اولین بار برگزار می‌شود و یکی از آنها برگزاری همایشی برای کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان در روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه است. دورهمی جذابی از آدم‌هایی که روزی از اینجا کار خود را شروع کرده‌اند و امروز در جغرافیای جهان پراکنده هستند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

دویست هنرمند و هنرجو در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۵ مهر ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad