Ad

جامعه ای که به صورت تاریخی زن را نمی شناسد

یادداشت «بابک صحرایی» به بهانه تولد فروغ فرخزاد

تریبون هنر _ بابک صحرایی: شعر فروغ فرخزاد، «فریاد تنهایی» برای رسیدن به «رهایی» است. با پشتوانه ای غنی از اندیشمندی. او از محدودیت، چه در خانه و چه در جامعه، منزجر است و همین انزجار، بال پروازش می شود. او از استبداد خانه پدری، روزمره گی کنار همسری که عاشقش بوده (پرویز شاپور)، فهمیده نشدن در اجتماع به آن اندازه که توقع داشته و حتی سپری کردن روزگاری به ظاهر خوش و عاشقانه در کنار ابراهیم گلستان، مدام به طغیان ها و گریزهای پی در پی پناه می رسد و شعرش، تنها جان پناهش برای روایت اندیشمندانه ای از این تنهایی همیشگی است. تنهایی ای که اولین دلیلش، زن بودن در جامعه ای است که به صورت تاریخی، زن را نمی شناسد و اصرار بر نشناختنش دارد.

 

در شعر و اندیشه و حتی رفتار و گفتار عادی فروغ، بلوغی فراتر از زمانه اش جاری است. رابطه رها از قید و بند، چه در خلوت و چه در اجتماع، مهم ترین دغدغه اش و مفهوم برآمده از شعرش است. اندیشه تازه و بلوغ فکری او نیز در همین جاست که خود را نشان می دهد و دارای ارزش تاریخی می شود. کج‌ فهمی و سوء تفاهم ها نسبت به شعر او نیز از همین نقطه آغاز می شود. او جهان و انسان را با زنانگی اش درک می کند و به بلوغ می رسد و از تن و جسمیت عبور می کند. او به شکلی اندیشمندانه، زن است و همین هم آغوشی اندیشه و زن بودن در شعرش جاری شده و به اوج زیبایی رسیده

 

خود او گفته است:

«نمی‌گویم باید شعر متفکرانه باشد… می‌گویم شعر هم مانند هر کار هنری دیگر باید حاصل حس‌ها و دریافت‌هایی باشد که به وسیله‌ی تفکر، تربیت و رهبری شده‌اند. وقتی شاعر شاعر باشد یعنی آگاه، آن وقت می‌دانید فکرهایش به چه صورتی وارد شعرش می‌شوند؟ به صورت «یک شب‌پره که می‌آید پشت پنجره»، به صورت یک «کاکلی که روی سنگ مرده»، به صورت یک «لاک‌پشت که در آفتاب خوابیده». به همین سادگی و بی‌ادعایی و زیبایی.»

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

بیشتر بخوانید:

جزئیات مرگ فروغ فرخزاد در پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشتش

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۸ دی ۱۴۰۱

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad