Ad


مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. سریال شکل گیری این رابطه و عواقبش را به شکل جذاب و هیجان انگیزی روایت می کند و در لایه های درونی تر داستان، تحلیل روانشناختی خود را انجام می دهد. سادومازوخیسم به اشکال مختلفی در بسیاری از روابط میان زن و مرد وجود دارد و شاید به همین خاطر است که این سریال مورد توجه جهانی قرار گرفته است.

 

فروید معتقد بود در برخی افراد، توانایی یا لذت جنسی وابسته به آزارخواهی است. در تعمیم این نظریه گاهی به افرادی برخورد می کنیم که کاملا عادی و دارای رفتار معمولی اند اما از منظر جنسی، وابستگی روانی به تنبیه خواهی دارد. در برخی نیز به صورت آزارگری دیده می شود. این آزارخواهی یا آزارگری لزوما جسمی نیست و در بسیاری از موارد فقط جنبه روانی دارد.

از این منظر، ژان پل سارتر معتقد بود سادیسم یعنی یک فرد با تمام توان تلاش می کند تا آزادی یک فرد را بگیرد و او را به اسارت بکشد و مازوخیسم یک تلاش خستگی ناپذیر برای قرارگرفتن در حقارت آمیزترین وضعیت و در ادامه لذت بردن از این وضعیت است.

 

سریال بچه گوزن در روایت بسیار خوبی که دارد به شکلی هوشمندانه ابعاد روانشناختی رابطه ریچارد و مارتا را نشان می دهد و مخاطب را به تحلیل ذهنی می رساند و مخاطب حتی بدون داشتن دانش روانشناسی، به نتایجی می رسد که پیش از این فروید و ژان پل سارتر و حتی روانشناسان به اصطلاح «نو فرویدی» بیان کرده اند. مباحثی مثل تجاوز (متجاوز بودن یا تمایل به تحت تجاوز قرار گرفتن) یا پیدایش تمایلات هم جنسگرایانه در افرادی که چنین تمایلاتی نداشته اند، بخش دیگری از تحلیل فروید در مبحث سادومازوخیسم است که در این سریال نیز به خوبی نشان داده می شود. نقطه عطف برملا شدن آشفتگی های روانی مارتا و ریچارد، یک پیشنهاد جنسی کمی نامتعارف است که تبدیل به معضل زندگی ریچارد و بهانه آزارگری های خشونت آمیز مارتا می شود که این اتفاق هم مبتنی بر پیش بینی و تحلیل فروید و روانشناسان نو فرویدی از مبحث سادومازوخیسم است.

 

بچه گوزن سرگذشت واقعی ریچارد گاد، بازیگر مرد سریال است و اخیرا، مارتای واقعی نیز توسط علاقه مندان این سریال پیدا شده و البته از طرف بخشی از علاقه مندان، مورد تهدید و آزار بسیاری هم قرار گرفته. این زن که اسمش فیونا است اعلام کرده مردم در اینترنت او را پیدا کرده اند و حتی برخی او را به قتل تهدید کرده اند. البته فیونا داستان روایت شده توسط ریچارد گاد را تخیلی دانسته و اعلام کرده قصد شکایت از او و نتفلیکس را دارد اما شواهد بیانگر این است که ریچارد گاد روایتی حقیقی از رابطه اش با فیونا داشته و فقط در برخی جاها، برای دراماتیزه کرده اتفاقات، جرح و تعدیل هایی انجام داده است.

 

در کل سریال بچه گوزن یکی از بهترین سریال روانشناختی و هیجان انگیز سال های اخیر است که مورد توجه بسیاری هم قرار گرفته است

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

روایت «بابک صحرایی» از «مرگ با طعم نسکافه» / یادداشت کارگردان

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۴ مرداد ۱۴۰۳

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tribune/domains/tribunehonar.com/public_html/wp-content/themes/v1/comments.php on line 92

نام




یادداشت آرشیو

  • فیوریوسا

    تریبون هنر: سال ۲۰۲۴ برای صنعت سینما با ناامیدی‌هایی در گیشه نیز همراه بود، با فیلم‌هایی که باوجود بودجه‌های کلان و انتظارهای بالا، در جذب مخاطبان ناکام ماندند و برخی از آثار بزرگ سال نه‌تنها نتوانستند هزینه‌های خود را جبران کنند، بلکه نقدهای منفی گسترده‌ای را نیز به همراه داشتند. […]

  • یک هیأت انتخاب پربحث برای فیلم فجر با نگاهی به رکورداران ۴۳ دوره

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: معرفی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر در حالی با واکنش‌های مثبت و منفی همراه بوده که هنوز مشخص نیست چه فیلم‌هایی متقاضی حضور در این رویداد شده‌اند و اگر اسامی این متقاضیان هم اعلام شود، شاید بتوان در آینده قضاوت منطقی‌تری درباره عملکرد هیأت انتخاب […]

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

Ad
Ad
Ad
Ad