Ad


یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم.

به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت:

جای همه شما خوبان خالی بود ،
دیشب به دعوت برادرم بابک جان با خانواده به تماشای نمایش «نسکافه با طعم مرگ» نشستیم ،
لطفا برای تماشای عکسهای یادگاری امشب ورق بزنید .

پ . ن :
به طوفان رفته می‌داند
مصیبتهای طوفان را…

این مقدمه را نوشتم تا از دلیل نافذ بودن متون این نمایشنامه بگم .
با اینکه این نمایش از چند بخش (اپیزود/پرده) متفاوت و ظاهرا جدا از هم تشکیل شده بود اما در اساس یک خط مشترک درونی داشت
و از «درد از دست دادن» می‌گفت …

از زجری که نویسنده متون آن با پوست و استخوان لمس کرده و با ید بیضائی که از قبل در نگارش داشت ،در قالب تک تک کلمات سعی کرده بود به واسطه بازیگرانش به مخاطب منتقل کند و منی که در سالن نشستم دیدم و شنیدم که حضار چطور تحت تاثیر قرار گرفته و در لحظاتی که قرار بود فقط تماشاگر باشند ، ناخودآگاه خودشان را جای هنرپیشه‌ها گذاشتند به واقع هم‌ذات پنداری کردند .

با اینکه هنرنمایی بازیگران تاثیرگذار و دیدنی بود (بخصوص هنر بازیگری نیکی مظفری و گل‌ناز عباسی درخشان بود)
و با اینکه بخشهای موزیکال این نمایش که با اجرای خوب و یکدست محمد رضا عیوضی و گروه حرکات موزون و البته اجرای واقعا زنده موسیقی گوشنواز بود ، و همچنین اجرای بی نقص و بی نظیر مانی رهنما که انصافا آموزش خوانندگی و پرفورمنس و ژوست خوانی بود (بی میکروفون و بدون ادوات مدرن متداول برای فریب شنونده) ، و البته تلاش سایر اعضا گروه بزرگ نمایش و زحمات مدیر اجرائی که کاملا مشهود و قابل قدردانی بود
اما
برای من
و بسیاری از مخاطبین حاضر در سالن ، میخکوب کننده‌ترین لحظه مونولوگ {تک‌گوئی} کوتاه و چند دقیقه ای خود بابک صحرایی بود ( که جدا از نویسندگی و کارگردانی و سرودن ترانه های اجرا شده ) حالا در مقام یک مرد ۴۵ ساله و دنیا دیده و صاحب اندیشه ،
صورت به صورت
با متنی که با قلبش نوشته ،
دور‌ از هر تظاهر، صمیمانه تعریفش را
از « زجر از دست دادن »
به زبان می آورد .
و من و اکثریت قریب به اتفاق حضار
بی اختیار اشک می‌ریختیم .

شاید هر کسی در این سالن تاریک در خلوت شخصی، عزیزی که از دست داده بود را به یاد می‌آورد و همپای این تک‌گوئی پر غصه ،درد را رج میزد ،
من هم معتقدم فاجعه مرگ عزیز تلخ ترین لحظه زندگی هر انسانی بوده و هست . و این نمایش این نکته که “باید قدردان باشیم برای لحظات شیرین اما زودگذری که کنار عزیزانمان هستیم” را در ذهن همه بیننده هایش به خوبی حک کرد .

خدا قوت باید گفت به گروهی که ماهاست تمرین کرده و حالا بی ادعا و پرتلاش هر شب در عمارت نوفل نوشاتو اجرا دارند و در این روزگار تکرار مکرر طنزهای سطحی و فارغ از اندیشه
(که متاسفانه مدام فراگیر‌تر می‌شوند)
تصمیم دارند دقایقی مخاطب را به فکر کردن دعوت کنند.

 

یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۹ تیر ۱۴۰۳

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • واکنش محسن یگانه به توقیف اموالش: دار و ندارم فدای یک تار موی ایران

    تریبون هنر: محسن یگانه به صدور حکم توقیف اموال خود واکنش نشان داد. به گزارش تریبون هنر، پس از انتشار یک مطلب جنجالی از سوی محسن یگانه در دوران جنگ، قوه قضاییه حکمی مبنی بر توقیف اموال این هنرمند صادر کرد و دلیل صدور این حکم طبق اعلام قوه قضاییه، […]

  • پیام متفاوت علی رفیعی به صدرعاملی

    تریبون هنر: علی‌رفیعی، در پی درگذشت مادر رسول صدرعاملی، در پیامی نوشت: «خبر فقدان ایشان چون فقدان مادرم مرا اندوهگین کرد. چاره‌ای جز لذت بردن از خیال‌های خوشی که برایمان ساخته نیست.» به گزارش تریبون هنر، علی‌رفیعی -کارگردان تئاتر- که در حال حاضر در پاریس حضور دارد در پیامی درگذشت […]

  • سیدضیا هاشمی

    تریبون هنر: سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به شکل‌گیری نوعی انحصار سازمان‌یافته و مهندسی بازار در سینما بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، سینمای ایران نیازمند شفافیت، رقابت سالم، عدالت صنفی و جلوگیری از تبدیل شدن نهادهای فرهنگی و صنفی به حیاط خلوت جریان‌های انحصارطلب است. به […]

  • ماجرای شایعات مدام برای معین؛ از آهنگ تیم ملی تا کنسرت در ایران

    تریبون هنر: خواندن قطعه ای برای تیم ملی در جام جهانی، تازه ترین شایعه ای است که درباره معین منتشر شده که البته توسط این هنرمند، تکذیب شد. معین را می توان بی حاشیه ترین خواننده برجسته موسیقی ایران دانست. خواننده ای اخلاق گرا که در طی ۴۵ سالی که […]

  • اصغر فرهادی و کاترین دنو در جشنواره کن و تحلیل روزنامه گاردین

    ترییون هنر: اصغر فرهادی به همراه کاترین دنو و ونسان کسل در اولین اکران فیلم تازه اش در جشنواره کن، در مراسم فرش قرمز این فیلم حضور پیدا کرد. به گزارش تربون هنر، شب گذشته فیلم «داستان های موازی» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره کن به نمایش درآمد و […]

Ad