Ad


فواد حجازی: تغییراتی که محسن نامجو ایجاد کرد به جنس موسیقی امیر تتلو منتهی شد

تریبون هنر: فواد حجازی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران، گفت: تغییراتی که محسن نامجو در موسیقی ایجاد کرد در نهایت به جنس موسیقی امیر تتلو منتهی شد.

به گزارش تریبون هنر، فواد حجازی در تازه ترین گفت گویش درباره علت کناره گیری اش از موسیقی، به تغییر فضای موسیقی در اواخر دهه هشتاد و آمدن خواننده هایی مثل محسن نامجو و امیر تتلو اشاره کرد.

فواد حجازی در تشریح این وضعیت اظهار داشت:

از سال ۱۳۸۷ و به‌ویژه پس از تغییرات اجتماعی، جریانی شکل گرفت که احساس کردم دوره کارهای من تمام شده است. ما از مولانا و حافظ و پروین اعتصامی متن می‌آوردیم، از آن تاریخ این شکل ترانه‌ها دیگر مشتری نداشت و به نظرم هنوز هم ندارد. محسن نامجو مثل شهاب سنگ نازل شد، سقف را شکافت و همه چیز را زیر و رو کرد. به نظرم فضای موسیقی پاپ از زمان محسن نامجو تغییر بنیادین کرد؛ او نوعی موسیقی اعتراضی آوانگارد بدون ساختار ارائه داد و مخاطبین زیادی به ‎دست آورد.

این آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده برجسته در ادامه گفت:

این‎که کسی چنین کاری کرده و هواداران زیادی هم دارد، در جای خودش خوب است، اما من این شکل زیر میز زدن را دوست ندارم و با خلقیاتم جور در نمی‌آید و از آن مهم‏تر این‎که به نظرم این روند در نهایت به جنس موسیقی تتلو منتهی شد؛ شکلی از بی‌ادبی و بی‌تربیتی روی صحنه که بازگشت افکتیو آن در خیابان دیده می‌شود. در سالن و روی سن فحاشی می‌کنند، این جریانی است که از سال ۱۳۸۷ شروع شد و ادامه‌دار است. البته این موضوع مختص فضای موسیقی ایران نیست و همه‎جای دنیا شبیه این اتفاقات افتاده که احتمالا دوره‌ای و گذراست. به نظرم موسیقی، اسب وحشی افسارگسیخته‌ای شده که شیهه‌کشان می‌دود و بی‌فرهنگی را شیهه می‌کشد، معلوم نیست به کجا می‌رود، انتهای این شکل موسیقی معلوم نیست.

او تصریح کرد:

البته باید تأکید کرد تغییر ذائقه‌ای که اتفاق افتاد، صرفا به دلیل کار هنری نیست، خود وزارت ارشاد نیز در این زمینه نقش داشت. به هر شکل، حالا کسی مولانا یا حافظ گوش نمی‌دهد، سلیقه‌ها رقیق شده است و در این شرایط جایی برای کار من نیست.

فواد حجازی اظهار داشت:

فن‌ها (طرفدارها) وفادار نیستند. این‎گونه نیست که یک خواننده یا آهنگساز بتواند روی فن‌های خود حساب باز کند، ذائقه‌ها روز به‌روز تغییر می‌کند. در مجموع باید بگویم ایرانی‌ها خیلی وفادار نیستند، این را می‌توان در حمایت از جریان‌های سیاسی و بعد خالی کردن پشت همان جریان دید، منظورم اتفاقات یکی دو دهه اخیر نیست، شما از قرن‌ها پیش این روند را مرور کنید. ایرانی‌ها به چیزی وفادار نیستند، حالا موسیقی که جای خود را دارد.

آرتیست نباید دل به فن‌ها و هواداران خود ببندد، لااقل در فضایی که من می‌بینم این‎جوری است. نمونه‌های زیادی داریم از هنرمندانی که دل به طرفداری هواداران خود بستند و بعدتر از این‎که پشتشان خالی است متعجب شدند.

 

گفت و گو از احمد غلامی

منبع: روزنامه اطلاعات

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۶ اسفند ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad