Ad


رکوردشکنی شاهرخ خان با فیلم جاسوسی پاتان

تریبون هنر: شاهرخ خان با فیلم تازه اش «پاتان» به رکورد تازه ای دست پیدا کرد.

به گزارش تریبون هنر، شاهرخ خان بازیگر ۵۷ ساله هندوستانی، به تازگی با فیلم جاسوسی «پاتان» بر پرده سینماها ظاهر شده و موفقیت تازه ای را به کارنامه هنری اش افزوده است.

«پاتان» با فروش فوق‌العاده ۱۳۰ میلیون دلار در سطح جهان، دهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۳ سینماهای جهان و پرفروش‌ترین فیلم هندی امسال تا امروز لقب گرفته است. «پاتان» بخشی از یک جهان سینمایی بزرگ‌تر است که در سال‌های اخیر حسابی مورد توجه سینمادوستان در سراسر دنیا قرار گرفته است.

 

جهان سینمایی یاش راج فیلمز یا وای.آر.اف (YRF Spy Universe) یک جهان مشترک هندی است که روی مجموعه‌ای از فیلم‌های جاسوسیِ اکشن-هیجانی متمرکز شده است. این فیلم‌ها با محوریت شخصیت‌هایی خیالی از میان ماموران RAW (شاخه تحقیقات و تحلیل که اصلی‌ترین سازمان اطلاعات خارجی هند محسوب می‌شود) ساخته می‌شوند. همان‌طور که نام این مجموعه نشان می‌دهد، تمام این فیلم‌ها توسط کمپانی یاش راج فیلمز تولید و توزیع شده‌اند. شاهرخ خان، سلمان خان و هریتیک روشن از جمله فوق‌ستارگانی هستند که نقش ماموران هندی را در فیلم‌های این جهان سینمایی بازی کرده‌اند.

 

«پاتان» (۲۰۲۳) با بازی شاهرخ خان، چهارمین فیلم از جهان جاسوسی یاش راج فیلمز است که داستان یکی دیگر از ماموران شاخه تحقیقات و تحلیل را به تصویر کشیده است. این اولین فیلم مجموعه است که در آن شخصیت‌هایی از هر دو جهان «تایگر» و «جنگ» حضور دارند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، از این به بعد قرار است شاهد فیلم‌هایی باشیم که در آن سلمان خان، شاهرخ خان و هریتیک روشن را در کنار یا روبه‌روی هم خواهیم دید.

 

مجموعه دنباله‌دار یاش راج فیلمز با مجموعه بودجه ۶۰۰ کرور روپیه، تاکنون بیش از ۲ هزار و ۴۳۰ کرور روپیه فروش داشته و به دومین مجموعه دنباله‌دار پردرآمد تاریخ سینمای هند تبدیل شده است.

 

این جهان مشترک ابتدا با یک مجموعه فیلم منفرد با یک قهرمان واحد شروع شد. اما در ادامه با اضافه شدن شخصیت‌های جدید و ساخته‌شدن فیلم‌هایی که این شخصیت‌ها را در کنار هم قرار می‌دادند، به یک جهان مشترک تبدیل شد.

 

دو فیلم اول این مجموعه به نام‌های «زمانی تایگر وجود داشت» (Ek Tha Tiger) (۲۰۱۲) و «تایگر زنده است» (Tiger Zinda Hai) (۲۰۱۷) روی یکی از ماموران شاخه تحقیقات و تحلیل تمرکز داشتند که توسط سلمان خان بازی شده بود. فیلم «جنگ» (War) (۲۰۱۹) داستان یک مامور دیگر شاخه تحقیقات و تحلیل را با بازی هریتیک روشن روایت می‌کند.

 

پیش از ساختن «جنگ»، آدیتیا چوپرا (تهیه‌کننده) و سیدهارت آناند (کارگردان) این ایده را پیش کشیدند که این فیلم‌ها را با هم ترکیب کرده و یک جهان مشترک ایجاد کنند که تمام این شخصیت‌ها دارند در آن زندگی و کار می‌کنند. با این وجود، فیلم «جنگ» هنوز یک فیلم مجزا محسوب می‌شود چون به‌طور مستقیم به دو قسمت اول مجموعه فیلم‌های «تایگر» متصل نمی‌شود.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۶ فروردین ۱۴۰۲

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad