Ad


ر.اعتمادی نویسنده خاطره ساز این روزها چه می کند؟

تریبون هنر: کتاب «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» منتشر می‌شود.

به گزارش تریبون هنر، به گفته هومن ظریف، این کتاب که حاصل گفت‌وگوهای پیوسته او با رجبعلی اعتمادی (ر. اعتمادی) درباره زندگی خصوصی، زندگی اجتماعی، دیدگاه‌های سیاسی و زندگی عاشقانه این نویسنده در بطن همه آثارش است، منتشر خواهد شد.

ظریف، نویسنده و مستندساز، می‌گوید پس از ساخت هر فیلم مستند، به فراخور هر فیلمی، برای یک یا دو کتاب درباره شخصیتی که جلو دوربین برده است، دست به قلم می‌برد.

او طی ۱۰ ماه هر روز دوشنبه به صورت متوسط هفته‌ای دو ساعت با ر.اعتمادی گفت‌وگوی تصویری کرده است که از خلال این گفت‌وگوهای دیداری، مستند بلند «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» را در سال ۱۳۹۸ آماده اکران کرده است.

ظریف می‌گوید ر. اعتمادی نویسنده کتاب‌های پرفروش عاشقانه‌ای است که پس از انقلاب اسلامی، مدتی برای ادامه فعالیت با نام «مهدی اعتمادی» مجبور شد به دنیای نشر برگردد اما هیچ‌گاه حاضر نشد از ایران دل بکند و مهاجرت کند. او در این زمینه گفته است: «ماهی خلیج فارس نمی‌تواند در آب اقیانوس اطلس زندگی کند!»

گفت‌وگوهای این مستندساز و پژوهشگر تاریخی ادبی با ر.اعتمادی، به گفته خودش، علاوه بر واکاوی جهان‌بینی ر.اعتمادی، نظریه‌های ادبی و رویکرد اجتماعی انتقادی و دیدگاه رمانتیک او، روابط انسان‌ها به موازات شش دهه نویسندگی و روزنامه‌نگاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. نقد جامعه‌شناختی و ادبی و زیباشناختی تک تک کتاب‌های ر.اعتمادی در این کتاب مورد توجه نویسنده است.

او می‌افزاید: کتاب‌شناسی و نقد یادداشت‌های او دو ویژگی مهم دارند؛ نخست این‌که وجه دیدگاه آرمانگرا و ملی و فلسفی ر.اعتمادی به عرفان مورد تایید شیخ خرقانی و بایزید بسطامی و نظامی گنجه‌ای، در رمان‌های پس از انقلاب او پررنگ‌تر می‌شود و یادداشت‌های اجتماعی و هنری او به ویژه در دفاع از موسیقی، در بازه بهمن ۱۳۵۷ تا خرداد ۱۳۵۹ بسیار به چشم می‌آید.

به گفته نویسنده، با توجه به این‌که ر.اعتمادی یکی از نخستین مجری‌های برنامه خبری تلویزیون در ماه‌های آغاز تاسیس تلویزیون در ایران توسط ثابت پاسال است و از سوی دیگر با سردبیری مجله جوانان امروز، سهم بزرگی در معرفی موسیقی جز، راک و پاپ ایرانی در دهه ۴۰ خورشیدی دارد، فصل‌های کتاب روایت‌های جذاب و درهم تنیده و گفته‌نشده و تازه‌ای را ارائه خواهد کرد.

 

ظریف امیدوار است که این کتاب در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با حضور ر.اعتمادی رونمایی شود و به این صورت به عنوان یک روزنامه‌نگار، دین خود را به تاریخچه روزنامه‌نگاری ادا کند.‌

کتاب «وفای عهد»، پس از کتاب‌های مرز پرگهر (درباره استاد حسین گل گلاب سراینده سرود ای ایران)، یمینی شریف آنچه بود آنچه هست (درباره کار و زندگی عباس یمینی شریف)، گل گفتگو (مصاحبه های هومن ظریف با هنرمندان موسیقی)، خاطرات ساکن خیابان آمل (نمایش‌پردازی یا دراماتورژی خاطرات ناصر جبلی) و ویرایش کتاب تاریخ معماری از هخامنشیان با ترجمه حسین گل گلاب، ششمین کتاب تاریخی هومن ظریف محسوب می‌شود که توسط نشر اندیشه عصر در دسترس قرار گرفته است.

فیلم‌های «مرز پرگهر» و «گل گلاب به روایت هما»، «فرخی یزدی، «یمینی شریف»، «شهیدی عود آواز» (درباره عبدالوهاب شهیدی)، «درجستجوی زمان از دست رفته»، « ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» (درباره سردبیر مجله جوانان امروز و نویسنده رمان‌های عاشقانه)، « روشنای خورشید» (درباره فرهنگ زرتشتی و زندگی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان)، «پیرنیا باغبان گلها»( درباره بنیانگذار برنامه پنجگانه گلها)، «آقا بیژن» (درباره نخستین گوینده تاریخچه رادیو در ایران و دنیا)، « بانوی آبان» (درباره شاعر آوانگارد و نخستین مترجم زن قرآن دکتر طاهره صفارزاده)، بارقه‌های باستانی (در دو نسخه سوگ وسور) و کجا جویمت؟( هرسه درباره دکتر باستانی پاریزی)، مستند« ویلن قجر» (با تهیه‌کنندگی پهلوان رسول خادم)، مستند «یک روز با هوشمند وزیری» و مجموعه برنامه‌های مستند هفتگی «گلهای ظریف» برخی از دیگر کارهای مستند ظریف در مقام تهیه‌کننده و کارگردان است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad