Ad


ر.اعتمادی نویسنده خاطره ساز این روزها چه می کند؟

تریبون هنر: کتاب «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» منتشر می‌شود.

به گزارش تریبون هنر، به گفته هومن ظریف، این کتاب که حاصل گفت‌وگوهای پیوسته او با رجبعلی اعتمادی (ر. اعتمادی) درباره زندگی خصوصی، زندگی اجتماعی، دیدگاه‌های سیاسی و زندگی عاشقانه این نویسنده در بطن همه آثارش است، منتشر خواهد شد.

ظریف، نویسنده و مستندساز، می‌گوید پس از ساخت هر فیلم مستند، به فراخور هر فیلمی، برای یک یا دو کتاب درباره شخصیتی که جلو دوربین برده است، دست به قلم می‌برد.

او طی ۱۰ ماه هر روز دوشنبه به صورت متوسط هفته‌ای دو ساعت با ر.اعتمادی گفت‌وگوی تصویری کرده است که از خلال این گفت‌وگوهای دیداری، مستند بلند «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» را در سال ۱۳۹۸ آماده اکران کرده است.

ظریف می‌گوید ر. اعتمادی نویسنده کتاب‌های پرفروش عاشقانه‌ای است که پس از انقلاب اسلامی، مدتی برای ادامه فعالیت با نام «مهدی اعتمادی» مجبور شد به دنیای نشر برگردد اما هیچ‌گاه حاضر نشد از ایران دل بکند و مهاجرت کند. او در این زمینه گفته است: «ماهی خلیج فارس نمی‌تواند در آب اقیانوس اطلس زندگی کند!»

گفت‌وگوهای این مستندساز و پژوهشگر تاریخی ادبی با ر.اعتمادی، به گفته خودش، علاوه بر واکاوی جهان‌بینی ر.اعتمادی، نظریه‌های ادبی و رویکرد اجتماعی انتقادی و دیدگاه رمانتیک او، روابط انسان‌ها به موازات شش دهه نویسندگی و روزنامه‌نگاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. نقد جامعه‌شناختی و ادبی و زیباشناختی تک تک کتاب‌های ر.اعتمادی در این کتاب مورد توجه نویسنده است.

او می‌افزاید: کتاب‌شناسی و نقد یادداشت‌های او دو ویژگی مهم دارند؛ نخست این‌که وجه دیدگاه آرمانگرا و ملی و فلسفی ر.اعتمادی به عرفان مورد تایید شیخ خرقانی و بایزید بسطامی و نظامی گنجه‌ای، در رمان‌های پس از انقلاب او پررنگ‌تر می‌شود و یادداشت‌های اجتماعی و هنری او به ویژه در دفاع از موسیقی، در بازه بهمن ۱۳۵۷ تا خرداد ۱۳۵۹ بسیار به چشم می‌آید.

به گفته نویسنده، با توجه به این‌که ر.اعتمادی یکی از نخستین مجری‌های برنامه خبری تلویزیون در ماه‌های آغاز تاسیس تلویزیون در ایران توسط ثابت پاسال است و از سوی دیگر با سردبیری مجله جوانان امروز، سهم بزرگی در معرفی موسیقی جز، راک و پاپ ایرانی در دهه ۴۰ خورشیدی دارد، فصل‌های کتاب روایت‌های جذاب و درهم تنیده و گفته‌نشده و تازه‌ای را ارائه خواهد کرد.

 

ظریف امیدوار است که این کتاب در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با حضور ر.اعتمادی رونمایی شود و به این صورت به عنوان یک روزنامه‌نگار، دین خود را به تاریخچه روزنامه‌نگاری ادا کند.‌

کتاب «وفای عهد»، پس از کتاب‌های مرز پرگهر (درباره استاد حسین گل گلاب سراینده سرود ای ایران)، یمینی شریف آنچه بود آنچه هست (درباره کار و زندگی عباس یمینی شریف)، گل گفتگو (مصاحبه های هومن ظریف با هنرمندان موسیقی)، خاطرات ساکن خیابان آمل (نمایش‌پردازی یا دراماتورژی خاطرات ناصر جبلی) و ویرایش کتاب تاریخ معماری از هخامنشیان با ترجمه حسین گل گلاب، ششمین کتاب تاریخی هومن ظریف محسوب می‌شود که توسط نشر اندیشه عصر در دسترس قرار گرفته است.

فیلم‌های «مرز پرگهر» و «گل گلاب به روایت هما»، «فرخی یزدی، «یمینی شریف»، «شهیدی عود آواز» (درباره عبدالوهاب شهیدی)، «درجستجوی زمان از دست رفته»، « ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» (درباره سردبیر مجله جوانان امروز و نویسنده رمان‌های عاشقانه)، « روشنای خورشید» (درباره فرهنگ زرتشتی و زندگی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان)، «پیرنیا باغبان گلها»( درباره بنیانگذار برنامه پنجگانه گلها)، «آقا بیژن» (درباره نخستین گوینده تاریخچه رادیو در ایران و دنیا)، « بانوی آبان» (درباره شاعر آوانگارد و نخستین مترجم زن قرآن دکتر طاهره صفارزاده)، بارقه‌های باستانی (در دو نسخه سوگ وسور) و کجا جویمت؟( هرسه درباره دکتر باستانی پاریزی)، مستند« ویلن قجر» (با تهیه‌کنندگی پهلوان رسول خادم)، مستند «یک روز با هوشمند وزیری» و مجموعه برنامه‌های مستند هفتگی «گلهای ظریف» برخی از دیگر کارهای مستند ظریف در مقام تهیه‌کننده و کارگردان است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

  • روایت «بابک صحرایی» از «مرگ با طعم نسکافه»

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: بابک صحرایی، کارگردان نمایش «مرگ با طعم نسکافه» نوشت: «این نمایش در ذهن من ترانه بلندی است که در عجیب‌ترین جای زندگی ام نوشته ام و کارگردانی کرده‌ام. قدم زدنی از گذشته تا امروز که مرور گریه‌هایی عمیق و خنده‌هایی از ته دل است. در بستر […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad