Ad


ستاره اسکندری: اگر بازیگر نمی‌شدم خبرنگار می‌شدم

تریبون هنر: ستاره اسکندری، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون می‌گوید: اگر بازیگر نمی‌شدم شاید شغل خبرنگاری را انتخاب می‌کردم چون همیشه روحیات این حرفه برایم جذاب است. این بازیگر و کارگردان این روز را به تمام خبرنگاران تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد تا این روز گشایشی برای همه خبرنگاران باشد.

او که سال‌ها پیش تجربه بازی در نقش خبرنگار را در سریال «شوق پرواز» (سریال شهید بابایی) داشت، می‌گوید که این حرفه همیشه برایش جذاب بوده و هست.

 

ستاره اسکندری در پاسخ به اینکه چه نگاهی به شغل خبرنگاری دارد و بعد از اینکه خودش این حرفه را در یک سریال تجربه کرد، چقدر دشواری‌های این شغل را درک کرد؟ ابتدا به رابطه میان خبرنگاری و هنر اشاره می‌کند و می‌گوید: اساساً خبرنگاری با هنر رابطه خیلی نزدیکی دارد. آن‌چه توسط هنرمند اجرا می‌شود توسط رسانه می‌تواند مطرح شود، نقد درست یا اشتباه بگیرد و تبلیغ درست یا غلط شود؛ بنابراین رسانه به عنوان آگاهی‌دهنده مهم‌ترین عنصر و اساسی‌ترین رابطه‌ای است که می‌تواند دنیایی را به دنیای دیگر معرفی کند. خبرنگاران هم به همین نسبت شغل خطیری دارند اما متاسفانه بسیاری از اوقات خبرنگار بابت خبررسانی و آگاهی‌بخشی ممکن است با خطرهایی جدی مواجه شود. به نوعی نسبت داده شدن خبرنگار به مفاهیمی دیگر قطعا این حرفه را آزار می‌دهد. خبرنگار آگاه آن کسی است که موشکافانه جامعه‌اش را نگاه می‌کند و به مردم منتقل می‌کند.

 

ستاره اسکندری: اگر بازیگر نمی‌شدم خبرنگار می‌شدم

 

ستاره اسکندری درباره تجربه ایفای نقش یک خبرنگار در سریال «شوق پرواز» اینگونه اظهار می‌کند: مجموعه «شوق پرواز» به بیش از ۱۴ سال پیش برمی‌گردد که من نقش خبرنگار را ایفا کردم و خیلی درباره جزییات نقشم حضور ذهن ندارم اما اساساً روحیه خبرنگاری همیشه برایم جالب و جذاب است. «جستجوگر» و «آگاه کننده» به نظرم بهترین تعریف برای این حرفه است. من اگر بازیگر نمی‌شدم دومین شغلی که انتخاب می‌کردم خبرنگاری بود. به‌خاطر احترامی که شخصا برای این حرفه قائلم به عنوان حرفه‌ای که جامعه را روشن می‌کند، همیشه در آرزوهایم بوده که این شغل را تجربه کنم.

 

ستاره اسکندری: اگر بازیگر نمی‌شدم خبرنگار می‌شدم

او همچنین دیدگاهش درباره خبرنگاران و عکاسانی که تلاش کردند رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان ایرانی در دوران دفاع مقدس را روایت کنند، چنین توصیف می‌کند: من در «شوق پرواز» نقش خبرنگاری را ایفا کردم که می‌خواست درباره اتفاقاتی که در جنگ رخ داده بود، تحقیق و پژوهش کند. در واقع نقش من به بعد از دوره شهادت شهید عباس بابایی برمی‌گشت. جنگ با دوران دبستان من آغاز شد و با دبیرستانم به پایان رسید؛ بنابراین آن فضاها را کاملاً به یاد دارم. فضایی بود که تلویزیون و رادیو مهمترین رسانه‌هایی بودند که اخبار مربوط به جنگ به را به مردم منتقل می‌کردند.

 

ستاره اسکندری ادامه می‌دهد: آن زمان خبرنگارانی بودند که برای ثبت و ضبط واقعیت‌ها جانشان را به خطر می‌انداختند. آن زمان در جبهه جنگ این اتفاق می‌افتاد و الان در سوء‌تفاهم‌های سیاسی؛ به همین خاطر است که می‌گویم خبرنگاری شغلی است که بسیار به جسارت و شجاعت نیاز دارد. اکنون امیدوارم حرفه خبرنگاری که مثل بسیاری از حرفه‌های دیگر در کشور ما از تخصص خودش خالی شده، دوباره بتواند دربرگیرنده افراد متعهد و متخصص شود و بتوانند آنچه که واقعیت است را بیان کنند.

اسکندری در عین حال تاکید می‌کند: امیدوارم مسوولان ما به آگاهی، بیشتر اهمیت بدهند و نه سلایق سیاسی؛ بنابراین من در روز خبرنگار امیدوارم گشایشی شود برای خبرنگارانی که به هر دلیل گرفتار شده‌اند.

 

بازیگر سریال‌های «مرگ تدریجی یک رویا»، «نرگس»، «شوق پرواز» و «فاکتور هشت» در پایان درباره حضورش در پروژه‌های جدید اعلام می‌کند: آخرین کارم برای تلویزیون سریال «ترور خاموش» و «گیله‌وا» بود اما در شبکه نمایش خانگی به نسبت فعال‌تر بودم و سریال‌هایی مثل «خاتون» و «پدر گواردیولا» را داشتم. در این مدت هم تهیه‌کنندگی تئاتر کردم و فیلم کوتاه ساختم. یک فیلم بلند هم در بلوچستان ساختم که اولین فیلم به زمان بلوچ در تاریخ سینمای ایران بود. از طرف تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم در این مدت پیشنهاد داشتم اما ترجیحم بیشتر این است که آدم مشاهده‌گری باشم.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۷ مرداد ۱۴۰۲

برچسب‌ها:
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

  • روایت «بابک صحرایی» از «مرگ با طعم نسکافه»

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: بابک صحرایی، کارگردان نمایش «مرگ با طعم نسکافه» نوشت: «این نمایش در ذهن من ترانه بلندی است که در عجیب‌ترین جای زندگی ام نوشته ام و کارگردانی کرده‌ام. قدم زدنی از گذشته تا امروز که مرور گریه‌هایی عمیق و خنده‌هایی از ته دل است. در بستر […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad