Ad


شهرت «سیاه زنگی» در هند، غربت «ابراهیم شهدوستی» در ایران

تریبون هنر:‌ این روزها پخش ترانه محلی هرمزگانی به اسم «سیاه زنگی» در فیلم هندی «حیوان» نه تنها باعث شهرت این ترانه در هند شده، بلکه به فروش این اثر سینمایی رونق مضاعفی بخشیده است.

فیلم سینمایی «حیوان» محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی «نساندیپ ردی وانگا» این روزها در سینماهای هند حسابی گرد و خاک و با فروش کلان گیشه را فتح کرده است.

«حیوان» به مدت ۲۱۰ دقیقه با بازی رانبیر کاپور، آنیل کاپور و بابی دئول، اثری اکشن با تم انتقام است.

این اثر سینمایی طی ۱۰ روز اکران در هند توانسته ۶۰۰ کرور بفروشد. همچنین با فروش ۱۰ میلیون دلاری در آمریکا موفق شده به فهرست هفت فیلم پر فروش هندی تمام دوران در این کشور راه یابد.

اما موضوعی که باعث استقبال مردم از «حیوان» شد، پخش ترانه محلی هرمزگانی «سیاه زنگی» معروف به «جمال جمالک بدو» بود که با ورود شخصیت بابی دئول به فیلم همراه است.

این ترانه اکنون در هند به یک ترند تبدیل شده و در هر نقطه این سرزمین شنیده می شود. حتی در سایت های هندی خبرهایی از ترجمه آن نیز به انگلیسی منتشر شده است.

اما به باوجود محبوبیت گسترده این ترانه در هند و بالیوود، شاید کمتر کسی بداند که این ترانه سروده و ساخته «ابراهیم شهدوستی» خواننده و نوازنده اهل بندرعباس و رهبر گروه موسیقی «لیوا» است.اما به باوجود محبوبیت گسترده این ترانه در هند و بالیوود، شاید کمتر کسی بداند که این ترانه سروده و ساخته «ابراهیم شهدوستی» خواننده و نوازنده اهل بندرعباس و رهبر گروه موسیقی «لیوا» است.

ابراهیم شهدوستی سال ۱۳۳۰ در بندرعباس به دنیا آمد و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرد.

این هنرمند پیشکسوت ترانه های متعددی دارد اما «سیاه زنگی»، «تورگ» و «پری‌زاد» را محبوب ترین اثر خود معرفی می کند زیرا معتقد است همه هرمزگانی‌ها و مردم کشور با آنها خاطره دارند.

ترانه «سیاه زنگی» پیش از انقلاب توسط گروه کر ملی بازخوانی شد و نیز خوانندگانی تلاش کردند با بازخوانی آن، در گمنانی «ابراهیم شهدوستی»، شهرتی برای خود دست و پا کنند.

سال ۱۳۹۶ با همکاری مدیر کل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی کشور، ۱۵ اثر ابراهیم شهدوستی از جمله «سیاه زنگی» به ثبت رسمی رسید.

همچنین سال ۱۳۹۹ کتابی با عنوان «زندگی کوه بلندن» شامل مجموعه ترانه‌هایی به گویش بندرعباسی ابراهیم شهدوستی منتشر شد.

سال‌های پیش ابراهیم شهدوستی در پاسخ به اینکه مسئولان سراغ او را می گیرند یا نه، گفته بود: از نظر کمک مالی نه! تاکنون کسی از من نپرسیده با این سن و سال و حال بیمارم چگونه امرار معاش می‌کنم؛ سال‌هاست به علت پا درد و کهولت سن نمی‌توانم ایستاده کاری کنم و دیگر قوای جوانی را ندارم؛ خیلی دوست دارم فعالیت هنری خود را از سر بگیرم و موسیقی اصیل هرمزگانی را به نسل جوان موسیقی استان منتقل کنم.

وی می‌افزاید: خیلی از جوان‌ها تنها نام من شنیده‌اند و تاکنون خودم را ندیده‌اند و فکر می‌کنند جوان هستم؛ وقتی مرا می‌بینند از پیر بودنم تعجب می‌کنند.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

 

تاریخ انتشار :۲۴ آذر ۱۴۰۲

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad