Ad

دو مرد در یک اتاق در دانشگاه های پزشکی روی صحنه می رود

مسعود رایگان: برای اجرای نمایشی درباره ایدز دو سال درگیر بروکراسی اداری بودم

خسرو شهراز و اردلان شجاع کاوه بازیگران این درام اجتماعی هستند و محرم براتی نیز مجری طرح این اثر نمایشی بوده است.

تریبون هنر: مسعود رایگان معتقد است که جای تعجب و تأسف دارد که بیش از ۲۰ سال پیش، نمایشی در خارج از ایران برای پیشگیری از بیماری ایدز نوشته و اجرا می‌شد اما در ایران برای به صحنه بردن آن دو سال بروکراسی اداری باید پشت سر گذاشته شود.

این بازیگر و کارگردان این روزها نمایشی با نام «دو مرد در یک اتاق» را که متن اصلی آن به سفارش سازمان ملل توسط دو نویسنده سوئدی و فنلاندی نوشته شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صحنه می‌برد، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: امروز ۱۶ آبان‌ماه اولین اجرای این نمایش در دو نوبت در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به صحنه رفت که با توجه به موقعیت مکانی اجرای نمایش در یک دانشگاه، این اثر در دو زمان ۸ و ۱۰ صبح اجرا شد البته چنین ساعتی برای اجرای تئاتر کم اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به اینکه شهر بعدی که این نمایش در دانشگاه علوم پزشکی آن اجرا می‌شود، اصفهان است، درباره اینکه آیا خودش هم در این سفرها همراه گروه خواهد بود، گفت: به نظرم این سنتی است که در ایران گذاشته شده که یک کارگردان حتما همراه نمایش خود به شهرها سفر کند، در صورتی که ما پس از چند ماه تمرین به شرایط مناسب برای اجرا رسیدیم و من به عنوان کارگردان، کار خود را در همان زمان تمرین انجام دادم و مابقی به عهده بازیگر روی صحنه و تماشاگرانی است که این اثر را می‌بینند.

رایگان با بیان اینکه با توجه به درخواست‌هایی که انجام شده احتمالا در اجرای شهر اصفهان حضور خواهد داشت، درباره چگونگی اجرای این نمایش توضیح داد: پیشنهاد از طرف ما به وزارت بهداشت مطرح شد و حدود دو سال بروکراسی و کارهای اداری آن طول کشید تا کار به سرانجام رسید. تمرینات نمایش را هم از شهریورماه آغاز کردیم و این اثر که تاکنون به ۱۳ زبان زنده دنیا ترجمه شده الان متن آن به زبان فارسی به عنوان چهاردهمین زبان ترجمه شده و اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: در دهه ۸۰ میلادی این فکر مطرح شد که با توجه به گسترش بیماری ایدز از هنر نمایش برای دادن اطلاعات بیشتر و پیشگیری از آن استفاده کنند. اگرچه طرح مسائل آموزشی در قالب درام خیلی سخت است اما یکی از خاصیت‌های این نمایشنامه، این است که دو نویسنده نمایشنامه، بازیگر هستند و خود را در موقعیتی قرار می‌دهند که اگر این اتفاق برایشان افتاد چه پیش می‌آید، به همین دلیل متن اثر برای مخاطب اثرگذاری خوبی دارد.

او افزود: با توجه به گسترش بیماری HIV مثبت، در خارج از کشور در همان دهه ۸۰ میلادی به صرافت افتادند که از آن پیش‌گیری کنند، در حالی که ما دورانی را سپری کردیم که شرایط کاملا متفاوت بود و حتی نام این بیماری تابو محسوب می‌شد به طوری که واقعا می‌توان گفت که نام این بیماری همان «اسمش را نبر» بود. در حالی که این مسئله و این بیماری اصلا شوخی بردار نیست و تولد نوزادان زیادی با بیماری HIV مثبت یک زنگ خطر در کشور ما محسوب می‌شود و الان تازه می‌بینیم که پس از نزدیک به ۳۰ سال چنین نمایشی را در کشور می‌توانیم، روی صحنه ببریم.

رایگان خاطرنشان کرد: همه در چنین ماجرایی برای پیشگیری سهیم هستند و باید از آن اطلاع کافی داشته باشیم، به همین دلیل پس از اجرای نمایش «دو مرد در یک اتاق» در دانشگاه‌های علوم پزشکی به دنبال این هستم تا آن را برای عموم مردم در مدتی نامحدود به صحنه ببرم.

نمایش «دومرد در یک اتاق» که قرار است در ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی اجرا شود بیش از ۳۰ نوبت اجرا خواهد داشت. و متن آن در سال ۱۹۸۶ به سفارش سازمان ملل و توسط دو نویسنده سوئدی و فنلاندی درباره بیماری ایدز به عنوان طاعون قرن نوشته شده و توسط مسعود رایگان ترجمه شده و خودش هم آن را کارگردانی می‌کند.

خسرو شهراز و اردلان شجاع کاوه بازیگران این درام اجتماعی هستند و محرم براتی نیز مجری طرح این اثر نمایشی بوده است.

تمامی علاقمندان برای خرید بلیت می توانند به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهر خود مراجعه کنند.

تاریخ انتشار :۱۶ آبان ۱۳۹۵

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • واکنش محسن یگانه به توقیف اموالش: دار و ندارم فدای یک تار موی ایران

    تریبون هنر: محسن یگانه به صدور حکم توقیف اموال خود واکنش نشان داد. به گزارش تریبون هنر، پس از انتشار یک مطلب جنجالی از سوی محسن یگانه در دوران جنگ، قوه قضاییه حکمی مبنی بر توقیف اموال این هنرمند صادر کرد و دلیل صدور این حکم طبق اعلام قوه قضاییه، […]

  • پیام متفاوت علی رفیعی به صدرعاملی

    تریبون هنر: علی‌رفیعی، در پی درگذشت مادر رسول صدرعاملی، در پیامی نوشت: «خبر فقدان ایشان چون فقدان مادرم مرا اندوهگین کرد. چاره‌ای جز لذت بردن از خیال‌های خوشی که برایمان ساخته نیست.» به گزارش تریبون هنر، علی‌رفیعی -کارگردان تئاتر- که در حال حاضر در پاریس حضور دارد در پیامی درگذشت […]

  • سیدضیا هاشمی

    تریبون هنر: سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به شکل‌گیری نوعی انحصار سازمان‌یافته و مهندسی بازار در سینما بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، سینمای ایران نیازمند شفافیت، رقابت سالم، عدالت صنفی و جلوگیری از تبدیل شدن نهادهای فرهنگی و صنفی به حیاط خلوت جریان‌های انحصارطلب است. به […]

  • ماجرای شایعات مدام برای معین؛ از آهنگ تیم ملی تا کنسرت در ایران

    تریبون هنر: خواندن قطعه ای برای تیم ملی در جام جهانی، تازه ترین شایعه ای است که درباره معین منتشر شده که البته توسط این هنرمند، تکذیب شد. معین را می توان بی حاشیه ترین خواننده برجسته موسیقی ایران دانست. خواننده ای اخلاق گرا که در طی ۴۵ سالی که […]

  • اصغر فرهادی و کاترین دنو در جشنواره کن و تحلیل روزنامه گاردین

    ترییون هنر: اصغر فرهادی به همراه کاترین دنو و ونسان کسل در اولین اکران فیلم تازه اش در جشنواره کن، در مراسم فرش قرمز این فیلم حضور پیدا کرد. به گزارش تربون هنر، شب گذشته فیلم «داستان های موازی» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره کن به نمایش درآمد و […]

Ad