Ad

گفتگو با کارگردان مثل یک عاشق

بهرام گوهری: تمام عواید فروش فیلم «مثل یک عاشق» را صرف درمان کودکان معلول می کنم

در ایران من و مرحوم عباس کیارستمی عزیز تنها اشخاصی بودیم که در زمینه عکس همیشه مخاطب خود را داشته ایم

تریبون هنر: بهرام گوهری از عکاس های برجسته این سال هاست که از سال ۱۳۷۶ به طور رسمی وارد این عرصه شده و همیشه حضور تاثیرگذاری در این حوزه داشته است. او ساخت چندین مستند را نیز در کارنامه هنری خود دارد که از جمله آنها می شود به مستندهایی درباره آیدین آغداشلو و نیکی کریمی اشاره کرد. بهرام گوهری به تازگی اولین فیلم سینمایی خود به اسم «مثل یک عاشق» را به پایان رسانده است. به همین بهانه گفتگویی با او داشتیم که می توانید به صورت اختصاصی در تریبون هنر بخوانید

فعالیت هنری خود را از چه زمانی آغاز کردید؟
از سال ۷۶ به طور رسمی شروع به عکاسی کردم و تقریبا ۲۰ نمایشگاه در ایران و خارج از کشور داشته و تابلو عکسهایی که کار کردم تمامی عکس بوده. فکر می‌کنم در ایران من و مرحوم عباس کیارستمی عزیز تنها اشخاصی بودیم که در زمینه عکس همیشه مخاطب خود را داشته ایم.
در دورانی که همه به دنبال آثار نقاشی هستند، خداراشکر عکسها و تابلوهای بنده فروش و بازدید خوبی داشته است.

گویا کتابی هم به تالیف رساندید و چند فیلم مستند را هم کار کرده اید؟
بله. بعد از چند سال تصمیم گرفتم مجموعه کارهای خودم را به صورت کتاب منتشر کنم و در اختیار علاقمندان و مخاطبان آثارم قرار دهم. همانطور که در سوال قبل اشاره کردم تاکنون ۲۰ نمایشگاه داشته ام و یک کتاب به نام «چهره هنر» منتشر کردم و چند فیلم مستند که اولین آن در مورد آیدین آغداشلو بوده و در خانه هنرمندان به نمایش درآمد که بسیار مورد استقبال اهالی هنر قرار گرفت، و دومی هم در مورد کارگردانی خانم نیکی کریمی بود.

رویا نونهالی بهرام گوهری لیلا زارع

چه شد که تصمیم گرفتید از دنیای عکاسی وارد دنیای فیلمسازی شوید؟ انگیزه ساخت فیلم از کجا آمد؟
در گذشته عکاسی چند فیلم را برعهده داشتم و چند فیلم مستند را هم کار کرده بودم، همه اینها انگیزه ام را برای ساخت یک فیلم جدی کامل کرد و تجربیاتی که در این سالها به دست آوردم را تصمیم گرفتم به کارشان بگیرم. من ۶ ماه به طور ناخواسته‌ و خیلی اتفاقی دوره های دکترای روانشناسی را گذراندم و برخی از این تجربیات هم کمک کرد تا بتوانم در این فیلم از دانش و داشته هایم برای ساخت فیلمی پخته تر کمک بگیرم.

چه ژانری برای فیلمتان انتخاب کردید؟
عاشقانه

چرا این ژانر؟
عشق،صلح و دوستی دغدغه مهم زندگیم بوده و هست و خواهد بود. به همین دلیل موضوع فیلم یک داستان عاشقانه را دنبال می کند.

فکر نکردید اگر در فیلمسازی موفق نشوید امکان دارد به جایگاهتان در عکاسی لطمه وارد شود؟
خیر. به نظر من باید کار کرد و هیچ وقت از نتیجه کار نترسید. ضمن این که من از قبل در زمینه سینما و فیلم سازی شناخت داشتم. من توصیه ای که به هنرجویان عکاسی خود دارم این است که نترسند و با کمترین امکانات عکس بیندازند و در مورد خودم هم این موضوع صادق است.

بهرام گوهری رویا نونهالی _ مثل یک عاشق

به نظر شما اینکه عکاس درجه یک بسیاری از هنرمندان باشید و البته یک عکاس حرفه ای، می تواند برای ساختن فیلم کافی باشد؟
قطعا تصویر بسیار پرقدرت است و قبل ازینکه گوش ما بشنود، تصویر را می بینیم. و خیلی می تواند کمک کند. در عکاسی پرتره و نورپردازی را باید بلد باشید، در فیلم هم همانطور. در عکاسی باید کادربندی بلد باشید، در فیلم هم از کادربندی کمک گرفته می شود.
عکاس پرتره به سوژه هایی که جلو دوربین می نشینند باید حس باورپذیری را به مخاطب القا کند و در فیلم هم هنرپیشه ای که جلو دوربین قرار می گیرد باید این حس را به مخاطب فیلم القا کند.

چه طور شد که تصمیم گرفتید ‌کل عواید فروش فیلم را برای خیریه بگذارید.
در شروع سال جدید مشغول انجام یک سری کارها بودم که یکی از آنها خیریه بود. نیت آدمها خیلی مهم است، وقتی که کارها انجام شد و به خوبی پیش رفت تصمیم گرفتم که این کار را انجام دهم. سالها کار کرده ام و مبلغش را دریافت کردم و این بار می خواستم یکسال کار کنم و مبلغش را برای خیریه بگذارم.
چند سال پیش به یک جشن خیریه دعوت شدم که کودکان معلول زیادی آنجا بودند که از ناحیه پا دچار نقص عضو بودند. بیماری شان طوری است که باید در کودکی جراحی شوند تا در آینده بتوانند راه بروند. خیلی از آنها متاسفانه وسع مالی برای عمل جراحی ندارند. این شد که نیت کردم تمام عواید فروش فیلم را برای خیریه و این کودکان بگذارم.
در نهایت این جمع بندی مهمترین چیزی که اتفاق افتاد، نیت من برای ساخت فیلم بود. می خواهم تجربیات معنوی که در این مدت کسب کردم را با دیگران تقسیم کنم. فیلم نامه کار را نوشتم و فیلم را ساختم.عشق را در این فیلم نشان می دهیم و هدیه می کنیم به مخاطبان و فروشش را هدیه می کنیم برای کسانی که نیازمند عشق هستند.
لذت فیلم، لذت پیام فیلم و لذت فروش و اهدای فیلم به نفع خیریه…

چه بازیگرانی در این فیلم نقش آفرینی کرده اند؟
خانم رویا نونهالی، لیلا زارع و آقای امین زندگانی. از اول هم این بازیگران مدنظرم بودند و در این فیلم نقش آفرینی کردند

 

گفتگو از فاطمه قره داغی

منبع: تریبون هنر

بهرام گوهری امین زندگانی لیلا زارع رویا نونهالی _ مثل یک عاشق

تاریخ انتشار :۱۷ آذر ۱۳۹۵

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad