Ad

در ادامه حواشی جشن منتقدان

کیهان درباره جعفر پناهی نوشت: دلجویی از شعبان بی‌مخ‌ها، کمک به آنهاست

خودداری جعفر پناهی از اعطای جایزه به کارگردان ماجرای نیمروز از حواشی پررنگ جشن انجمن منتقدان در روزهای اخیر بوده

تریبون هنر: خودداری جعفر پناهی از اعطای جایزه به کارگردان ماجرای نیمروز از حواشی پررنگ جشن انجمن منتقدان در روزهای اخیر بوده.

روزنامه کیهان در این باره نوشت:

موفقیت جدید کارگردان «ماجرای نیمروز» برای او عواقبی را در پی داشته است و این فیلمساز جوان را درگیر حاشیه‌هایی کرده است.

برخورد طلبکارانه یک فیلمساز درجه سه که بیشتر به پادویی برای محافل ضدایرانی مشهور است تا هنرمندی، در جشن انجمن منتقدان با این فیلمساز، شروع ماجرا بود. ماجرایی که به زعم بسیاری، تلاش برای فشار آوردن بر مهدویان برای دست برداشتن از ساخت فیلم‌های انقلابی است. برای افرادی که دشمنی و مخالفتشان با مردم و این انقلاب بر همه آشکار است، طبیعی است که موفقیت یک فیلم مردمی و انقلابی باعث آزار آنها شود. به خصوص اگر سازنده این فیلم، یک کارگردان جوان باشد. جو ایجاد شده در پیرامون مهدویان، برای بسیاری دیگر از هنرمندان مستقل و متعهد آشناست. وابستگان به جریان‌های سیاسی ضدمردمی و نان‌خورهای آن سوی مرزها، همواره مأموریت داشته‌اند که هنرمندانی که با آنها همراه نبوده‌اند را تنبیه و دلسرد کنند. آنها آن‌قدر فشار را ادامه می‌دهند تا هنرمندانی که به زعم آنها غیرخودی هستند را از مسیری که در پیش گرفته‌اند پشیمان کنند!

به طور طبیعی، دلجویی و تواضع در برابر چنین جریان‌هایی که ادامه دهنده راه شعبان بی‌مخ‌ها هستند، کمک به آنهاست. جای شگفتی است که محمدحسین مهدویان در برابر فیلمساز سطح پایینی که برای جلب توجه محافل ضدایرانی دست به هر نمایشی می‌زند، تواضع به خرج می‌دهد و طوری رفتار می‌کند که گویی قصد دلجویی از وی را دارد. آن هم در شرایطی که تمام مخاطبان فیلم‌های جعفر پناهی به اندازه یکی از فیلم‌های مهدویان هم نبوده است و اصلا سطح آثار این دو کارگردان قابل مقایسه نیست. قطعا مهدویان و فیلم‌های او مدیون انقلاب هستند و اگر اعتبار و محبوبیتی برای این آثار ایجاد شده بیشتر به خاطر این بوده که محور آنها قهرمانان انقلاب بوده‌اند. باید دید مواجهه کارگردان «ماجرای نیمروز» با وارثان شعبان بی‌مخ به کجا خواهد رسید؟ آیا مهدویان با شجاعت از هویت انقلابی آثارش دفاع می‌کند یا اسیر فضاسازی شبه روشنفکرهای فراری از مردم می‌شود؟

تاریخ انتشار :۱ شهریور ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad