Ad


مدیرکل دفتر موسیقی: کیفیت ترانه ها افت کرده

از سوی خواننده‌های نسل‌ها اول و دوم بعد از انقلاب نیز شاهد انتقادهایی هستیم

تریبون هنر: مدیر کل دفتر موسیقی بر این باور است که آنچه در موسیقی امروز می‌شنویم، بیشتر کلامی است که بر بستر ریتم و نه حتی ملودی، استوار است؛ این در حالی است که در گذشته موسیقی بیشتر کلام‌محور بود، اما الان تلاش می‌شود تا تمام اشکالات ساختاری یک قطعه با ملودی و ریتم جبران شود.

محمد الهیاری ـ مدیر کل دفتر موسیقی ـ که شب دوشنبه (۲۷ آبان ماه) در برنامه تلویزیونی «شب شعر» در شبکه چهار سخن می‌گفت، درباره وضعیت ترانه اظهار کرد: در حوزه موسیقی که کمتر با شعر و ترانه و بیشتر با کلام مواجه هستیم، از سوی کارشناسان خبره حوزه ادبیات، شعرای پیشکسوت و حتی از سوی خواننده‌های نسل‌ها اول و دوم بعد از انقلاب نیز شاهد انتقادهایی هستیم مبنی بر اینکه کیفیت ترانه افت کرده است.

او ادامه داد: در این میان برخی با این مقوله اینگونه برخورد می‌کنند که این موضوع ناشی از تغییرات نسلی است و ممکن است مخاطب امروز چنین محتوایی را طلب کند. اما واقعیت این است آنچه در موسیقی امروز می‌شنویم، بیشتر کلامی است که بر بستر ریتم و نه حتی ملودی، استوار است. این درحالی است که در گذشته موسیقی بیشتر کلام‌محور بود، اما الان تلاش می‌شود تا تمام اشکالات ساختاری یک قطعه با ملودی و ریتم جبران شود.

مدیرکل دفتر موسیقی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۱۹ هزار به دفتر موسیقی می‌آید که باید در شورای ترانه ارزیابی شوند و اگر استانداردهای لازم را داشتند در قالب‌های مختلف عرضه شوند. در حال حاضر وضعیت ترانه نسبت به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تغییر کرده و شاید به طور کلی در عموم ترانه‌هایی که سروده می‌شود، ۲۰۰ یا ۳۰۰ کلمه زبان فارسی را ببینید که مدام تکرار می‌شوند.

الهیاری همچنین با بیان اینکه «نباید ترانه را به تنهایی ارزیابی کرد» و یادآوری این نکته که زبان محاوره‌ای در بخش‌های مختلفی همچون تبلیغات شهری و تلویزیونی نمود پیدا کرده است، اظهار کرد که ترانه را نیز نمی‌توان از این موضوع مستثنی دانست.

او همچنین درباره لزوم ایجاد تغییرات در شورای شعر و ترانه، اظهار کرد: در هر حوزه‌ای لازم است با توجه به افکار جدید، ترکیب و تلفیق پیشکسوتان و افراد جوان می‌تواند موثر باشد. بر همین اساس هم در این مدتی که در دفتر موسیقی هستم، تلاش کرده‌ایم افراد جوان‌تر را نیز به دفتر موسیقی اضافه کنیم و الان سه نسل از کارشناسان این حوزه را در دفتر موسیقی داریم.

مدیرکل دفتر موسیقی اظهار کرد که در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده است که انگار ترانه‌سرایی کار بسیار ساده و آسانی است. الان بسیار دیده می‌شود که ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده یک نفر هستند.

الهیاری همچنین ضمن برشمردن آسیب‌های حوزه ترانه‌سرایی، گفت‌وگو با ترانه‌سریان، برگزاری کارگاه‌های گروهی توسط اساتید و افزایش کارهای کیفی را از جمله راه‌کارهای دفتر موسیقی عنوان کرد.

تاریخ انتشار :۲۸ آبان ۱۳۹۸

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • یادداشت بابک صحرایی درباره انیو موریکونه
    از بد اقبالی ماست که جوانی مان، مقارن با کهنسالی اسطوره هاست

    تریبون هنر: بابک صحرایی درباره انیو موریکونه نوشت: امروز انیو موریکونه در ۹۱ سالگی درگذشت. خوب عمر کرد اما هنوز مرگ برایش زود بود. انسان هایی همانند او حتی در کهنسالی هم که بمیرند دل آدم می گیرد نام انیو موریکونه یکی از نمادهای موسیقی فیلم است. او با جادوی موسیقی اش، تعدادی از فیلم های درخشان تاریخ سینما را در قلب و روح مردم ماندگارتر کرد. یک فیلم را […]

  • بابک صحرایی پرویز پرستویی سیروس الوند
    یادداشت بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی
    ناصر ملک مطیعی می گفت فکر نمی کردم یه روزی حاج کاظم زیر بغل فرمون رو بگیره

    تریبون هنر: بابک صحرایی برای تولد پرویز پرستویی نوشت: تولد پرویز پرستویی بهونه خوبی برای مرور هنرمندیه که توی جریان هنر و فرهنگ جامعه در حدود سی سال گذشته تاثیرهای مهمی داشته پرویز پرستویی در دهه هفتاد با فیلم هایی مثل آژانس شیشه ای، لیلی با من است، آدم برفی، […]

  • یادداشت جواد طوسی برای فرمان آرا و حکایت دریا
    زمانه آقا، زمانه!

    تریبون هنر _ جواد طوسی: پس از یک وقفه طولانی در فعالیت فیلمسازی بهمن فرمان‌آرا، حدیث نفس او در شروع کارش در یک دوران گذارِحساس در «بوی کافور عطر یاس» (۱۳۷۹ )، جملاتی از این دست بود: «هراس من از مرگ نیست، هراس من از بیهوده زیستنه/ وقتی فیلمساز فیلم […]

  • حکایت دریا

    تریبون هنر: سعید عقیقی در نوشتاری تحت عنوان «دست ِ تاریک ، دستِ تاریک» نقطه نظرش را درباره جدیدترین ساخته‌ی بهمن فرمان آرا «حکایت دریا» که اکران آنلاین شده است، نوشت. یادداشت سعید عقیقی را در تریبون هنر بخوانید: « اصالت نومیدی شاید کلید درک واپسین ساخته فرمان آرا باشد؛ […]

  • تریبون هنر: حمید جبلی خیلی اهل گفتگو نیست و بویژه دستش چندان به نوشتن یادداشت‌های یادبود برای همکارانش نمی‌رود ولی این بار وقتی برای نگارش مطلبی یا خاطره‌ای از محمد علی کشاورز با او طرح موضوع کردیم، دست به قلم شد و در پاسخ به درخواست ما یادداشتی برای این […]

Ad
Ad
Ad