با ترانه مکرم، از انتشار کتاب و ترانه های جدید تا راه اندازی مجموعه ای برای تولید آلبوم های پاپ

ترانه مکرم: تجربه یک ترانه سرا نقش مهمی در موفقیت خواننده دارد

به همراه دوستان آهنگساز و تنظیم کننده ای که در مجموعه تولید آلبوم های پاپ با من همکاری دارند در حال انجام کارهای بسیار خوبی هستیم

تریبون هنر: ترانه مکرم از برحسته ترین و مهم ترین ترانه سراهای موسیقی ایران در ۱۵ سال گذشته است. هنرمندی که ترانه های موفق و زیبای بسیاری را در کارنامه هنری اش دارد و همیشه حضور موثری در جریان اصلی ترانه و موسیقی ایران داشته است. با او درباره ترانه های تازه و کتابی که جدیدا منتشر کرده، مجموعه تولید آلبومی که راه اندازی کرده، کلاس های مجازی آموزش ترانه و و پایان ممنوع الکاری اش به گفتگو نشستیم که می توانید در تریبون هنر بخوانید

 

 در هفته های گذشته چندین ترانه از شما با صدای خواننده های مختلف منتشر شده. آخرین کتاب ترانه های شما به اسم «خدا رو چه دیدی» نیز به تازگی روانه بازار شده است. در مورد فعالیت هایی که به تازگی داشته اید کمی توضیح بدهید؟

کتاب سوم من به نام «خدا رو چه دیدی» در آبان ماه به انتشار رسید . اسم کتاب برگرفته ار همکاری من با رضا صادقی است. در مورد ترانه هایی که جدیدا از من منتشر شده باید بگویم که با چهره های جدیدی آشنا شده ام که در کنار همکاری ام با نام های شناخته شده موسیقی، با این دوستان نیز همکاری های بسیار خوبی داشته ام. در حال حاضر تعداد خواننده های جدیدی که به من مراجعه می کنند بسیار بیشتر شده است که طبیعی هم است چرا که نسل تازه ای در حال ورود به عرصه موسیقی است و استعدادهای بسیار خوبی هم در این نسل به چشم می خورد

یکی از نگات برجسته کارنامه هنری ترانه مکرم این مساله است که تعدادی زیادی از ترانه هایش به موفقیت های قابل اعتنایی رسیده اند. به همین خاطر به نظر شما چه فاکتورهایی لازم است تا یک ترانه به موفقیت برسد؟ 

قطعا تجربه یک ترانه سرا نقش مهمی در موفقیت خواننده دارد. از طرف دیگر تبحر خواننده و آهنگساز هم بسیار مهم است. شهرت خواننده تا حد زیادی مهم است. یک بخش مهم هم مربوط به شانس است. خیلی وقت ها شانس در موفقیت یک ترانه یا یک قطعه نقش زیادی دارد. نمی خواهم بگویم که شعر نوشتن شانسی است. اینکه چه کسی بخواند و چگونه منتشر بشود یک وقت هایی ربط زیادی به عنصر شانس دارد.

یعنی به نظر شما موسیقی ما برای موفقیت آثارش هنوز دارای ساختار و قواعد مشخصی  نیست؟

اینکه خیلی از دوستانی که در هنرشان کاربلد هستند و توانایی های زیادی دارند هنوز به موفقیت نرسیده اند نشان دهنده این مساله است که موفقیت در موسیقی هنوز نیازمند یک اتفاق هایی است که خارج از حیطه توانایی ها و استعدادهای هنری است. به طور نمونه در حال حاضر خواننده های خیلی خوبی داریم که باید دارای جایگاهی بسیار بالاتر از جایگاهی کنونی شان باشند. این مساله دلیل بر ضعف یا بد بودن هنرشان نیست. متاسفانه ذائقه مخاطب و حاشیه های بیرونی هم در این اتفاق دخیل هستند

ترانه مکرم

به تازگی بعد از سالیانی طولانی، ممنوع الکاری شما رفع شده است. با توجه به این اتفاق چه نگاهی به فصل جدید فعالیت های هنری تان در زمینه ترانه سرایی دارید؟

این ممنوع الکاری ۹ ساله ضربه بسیار زیادی به من و کار من زد. در آلبوم هایی که حضور داشتم دیده نمی شدم و این مساله قطعا باعث کمرنگ شدن من می شد. آثار غیرمجازم هم آنقدر قوی نبودند که بتوانند آنچه که دوست دارم را از من حفظ کنند. متاسفانه آلبوم های خیلی خوبی قربانی ممنوعیت من شدند. در کل هم در شرایط فعلی روند تولید آلبوم ها بسیار کند شده و خیلی از خواننده ها دیگر چیزی به عنوان آلبوم تهیه و منتشر نمی کنند به همین خاطر در حال حاضر ممنوع الکار بودن یا نبودن هیچ تفاوتی ندارد

چند ماه پیش مجموعه ای برای تولید آلبوم های پاپ راه اندازی کردید که با توجه به تجربه و سابقه شما، می تواند اتفاق مفیدی باشد. درباره این مجموعه کمی توضیح بدهید

به همراه دوستان آهنگساز و تنظیم کننده ای که در این مجموعه با من همکاری دارند در حال انجام کارهای بسیار خوبی هستیم. دوست خوبم بابک صحرایی هم در این مجموعه با من همکاری دارد. این اتفاق قطعا به نفع خواننده ها خواهد بود چرا که بسیاری از خواننده های جوان به دلیل ناآشنا بودن با جزئیات فضای موسیقی خیلی وقت ها مسیر اشتباهی را در روند تولید آثارشان طی می کنند که باعث می شود ضررهای مادی و معنوی بسیاری ببینند اما وقتی یک تیم حرفه ای که همگی از چهره های مطرح و کاربلد موسیقی هستند یک خواننده را همراهی می کنند قطعا درصد موفقیت آن خواننده بسیار بیشتر می شود. در کنار آن،  تجربه من و دیگر دوستانم همگی در این جهت قرار می گیرد که آن خواننده انتخاب های درست تری داشته باشد و ترانه ها و موسیقی هایی اجرا کند که با صدا و استایل هنری اش سازگاری کامل داشته باشند تا به بهترین شکل ممکن مورد توجه مخاطب و علاقه مندان موسیقی قرار بگیرد.

شما سال هاست که در فضای مجازی به آموزش ترانه سراها می پردازید و همیشه حمایت ویژه ای از ترانه سراهای به اصطلاح تازه کار داشته اید. کمی درباره این روند توضیح بدهید و اینکه آیا قصد ندارید یک کارگاه ترانه به روالی که در این سال ها باب شده است راه اندازی کنید؟

یک سری از دوستانی که کارگاه ترانه راه اندازی کرده اند را تایید می کنم ومی دانم که در آنها خاصیت هنری و آموزشی خوبی نهفته است. این بخش از کارگاه های ترانه مربوط به معدودی از ترانه سراهایی می شوند که سال هاست در این عرصه حضور دارند و تجربه و دانش شان به اثبات رسیده است. مثل بابک صحرایی و تعداد معدودی دیگر. اما یک سری دیگر از افرادی که کارگاه ترانه راه اندازی کرده اند هنوز خودشان ترانه نوشتن را بلد نیستند و حتی با اصول ابتدایی ترانه نویسی هم آشنا نیستند. من این مساله را تایید نمی کنم. به نظر من کسی که اقدام به راه اندازی کارگاه ترانه می کند در قدم اول خودش باید یک ترانه سرای حرفه ای و کاربلد باشد که دارای تجربه بالایی در مارکت ترانه هم است. من همیشه از طریق دنیای مجازی به علاقه مندان ترانه مشاوره و آموزش داده ام. اخیرا نیز یک گروه تلگرامی راه اندازی کرده ام که از آن طریق به علاقه مندان ترانه سرایی آموزش می دهم. برخی از کارهای دوستانی که در این گروه تلگرامی حضور دارند نیز در حال اجرا شدن است که این مساله برای من اتفاق خیلی قشنگی است. شاید در آینده نه چندان دور کارگاه ترانه به آن شکلی که در سئوال مطرح کردید نیز راه اندازی کنم.

ترانه مکرم

شما همیشه برای انجام کارهای نیکوکارانه پیش قدم بوده اید و در این سال ها حرکت های بسیاری در این زمینه انجام داده اید. اخیرا هم اقداماتی برای کمک به برخی نیازمندان در جامعه هنری انجام داده اید که می خواهم خودتان کمی در این باره صحبت کنید

هیچ وقت دوست ندارم که درباره این موارد صحبت کنم چون فکر می کنم ارزش آن از بین می رود. آنچه که هیچ ارتباطی به شغل و شان هنری من ندارد این مساله است که احساس می کنم آدم ها همیشه باید به هم کمک کنند. فرقی ندارد که چه شغلی داریم یا در چه جایگاهی هستیم. هر کدام از ما به اندازه توانایی های خود باید به فکر کسانی باشیم که نیازمند کمک هستند. خدا را شکر دوستانی دارم که مثل من فکر می کنند و با کمک هم به افرادی که نیازمند هستند کمک می کنیم. به خصوص به عزیزانی که در جامعه هنری هستند و خیلی ها از مشکلات شان خبر ندارند.  عزیزانی که ظاهرشان اصلا نشان نمی دهد که در زندگی دچار چه سختی هایی هستند. این اقدامات را در حال حاضر در قالب گروهی به اسم نیکوکارانه انجام می دهم که در تلگرام نیز این گروه را به همین اسم راه اندازی کرده ام و تعدادی از هنرمندان نیز همراه و همدل با این حرکت هستند و کمک های خیلی خوبی را انجام می دهند. خدا را شکر در ۷،۸ سال اخیر اتفاق های خیلی خوبی افتاده. از کمک به زلزله زدگان ورزقان تا کمک به دختربچه ای که نیاز مبرم به عمل جراحی داشته است. در این حرکت من تنها نبوده ام و پشت سر من تعدادی از هنرمندان نیکوکار و عزیز نیز حضور دارند که با هم این حرکت را پیش می بریم

در حال حاضر چه کارهایی را آماده انتشاردارید؟

در مورد ترانه هایی که به زودی منتشر خواهند شد می توانم به همکاری هایم با گروه سون، امیر حسین آرمان، مصطفی پاشایی و نریمان اشاره کنم.

وقتی برمی گردید و به مسیری که در ۱۵ سال گذشته طی کرده اید نگاه می کنید، وقتی به اینهمه ترانه موفق، اینهمه تلخی و شیرین هایی که در این مسیر طولانی به هم آمیخته شده اند نگاه می کنید چه احساسی دارید؟

این مسیر از لحاظ احساسی برای من خیلی راضی کننده بوده ولی از لحاظ پاسخی که از محیط و  اطرافیانم می خواستم بگیرم اصلا خوشایند نیست. در این سال ها دل آرزدگی های زیادی را تجربه کردم. ده سال با ترس و آزردگی زندگی کردم این ترس هیچ وقت نگذاشت من آن طور که دلم می خواهد خودم را نشان بدهم. از طرف دیگر اما همیشه از طرف مردم و دوستان گلم حمایت شدم. من هیچ وقت از جاهایی که باید از ما حمایت می کردند حمایت نشدم. این بخش از فعالیت در عرصه هنر خیلی برای من غم انگیز بوده چون یک بخش از زندگی ام را فقط در ترس و اضطراب گذراندم

 

ترانه مکرم

منبع: اختصاصی تریبون هنر

 

مطالب مرتبط




شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام پست الکترونیک وب سایت




یادداشت آرشیو

  • چرچیل
    نقد فیلم چرچیل به قلم بابک صحرایی
    اگه می تونستم خودمو ترک می کردم
    دروغی که در روایت تاریخ پنهان مانده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: چرچیل به کارگردانی جاناتان تپلیتسکی تصویر تازه ای از این سیاستمدار عجیب نشان می دهد. چرچیل در ایران یک نماد و استعاره ای منفی از زیرکی همراه با نیرنگ است و اسمش چندین دهه است که در فرهنگ ایران تبدیل به یک صفت شده و هنوز […]

  • رپ فارسی
    یادداشت بابک صحرایی در نشریه چلچراغ درباره رپ فارسی
    بابک صحرایی: رپ فارسی در بخش اجتماعی را بسیار ارزشمند می دانم
    یاس سرآمد جریان رپ اجتماعی است

    تریبون هنر: بابک صحرایی در یادداشتی که در نشریه چلچراغ منتشر شده است به تحلیل رپ در موسیقی ایران پرداخته است یادداشت بابک صحرایی را می توانید در تریبون هنر بخوانید: موسیقی رپ در ذات قرار است خاستگاه بخش مهمی از اعتراض های اجتماعی باشد. اعتراضی که گستاخانه و بی […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره «جنگ برای سیاره میمون ها»
    رستگاری سه گانه سیاره میمون ها
    روایت زوال انسان در جنگ با ذات خود و طبیعت

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: «جنگ برای سیاره میمون ها» استثنایی در سینمای سرگرم کننده و به اصطلاح بلاک باستر هالیوود است. فیلمی که اگرچه در ظاهر قسمت سوم فیلم های «سیاره میمون ها» است اما در حقیقیت در قالب جنگ میان انسان ها و میمون های هوشمند در دوران […]

  • جواد طوسی
    یادداشت جواد طوسی درباره فیلم سوزی این روزها
    بیا که آتیش زدم به فیلمم!
    با یک جامعه غرغرو طرفیم

    تریبون هنر _ جواد طوسی: یک زمانی در صفحه حوادث روزنامه ها با تیتر درشت می خواندیم، فلانی «خودسوزی» کرد. حالا به مناسبت های مختلف با این واژه بازی می کنند که «فیلم سوزی»، نمونه دم دست اخیرش است. البته در دهه ۶٠ در اوج تعصبات انقلابی برای دفن ابتذال […]

  • american made
    درباره ساخت امریکا : ساخته داگ لیمان
    امر محرمانه ای وجود ندارد!
    دیکتاتوری های کوچک جنایت می کنند

    تریبون هنر _ عبدالرضا منجزی: وقتی گری وب خبرنگار گمنام “سن خوزه مارکوری نیوز “در دهه نود مدعی این شد که کاخ سفید و روسای سیا نقش جدی و موثری در موضوع قاچاق کوکایین به خاک امریکا داشته اند ، کمتر کسی موضوع را جدی گرفت.وبز اما می دانست که کاخ […]

فراخوان کشف صدای تازه

امیرعباس گلاب بریم دریا

سیامک عباسی کوه

آرش و مسیح زدی پر

مانی رهنما آتش دریا