Ad

یک آلبوم راک با استانداردهای جهانی کار خواهم کرد

مهران خلیلی: خواننده ای که ماهی ۲۰ اجرا دارد ۲ سال دیگر صدایش را از دست می دهد

اگر به هر دلیلی همکاری ام با فرزاد فرزین قطع شود فکر نمی کنم دیگر در زمینه پاپ و روی استیج بتوانم با کسی همکاری کنم

تریبون هنر: مهران خلیلی از موزیسین های خوش فکر و متفاوت موسیقی ایران است. او از بهترین نوازنده های گیتار الکتریک است. آهنگساز و تنظیم کننده توانمندی است و در کنار فعالیت های باارزشی که در موسیقی پاپ داشته، در موسیقی راک نیز از اسم های برجسته این حوزه است. مهران خلیلی ۴،۵ سال است که به عنوان رهبر ارکستر و تنظیم کننده قطعاتکنسرت با فرزاد فرزین همکاری می کند و تنظیم بسیاری از قطعات این خواننده موفق را نیز در این مدت بر عهده داشته است

با او درباره فعالیت های اخیرش به گفتگو نشستیم که می توانید به صورت اختصاصی در تریبون هنر بخوانید
مصاحبه را با بازی ات در سریال عاشقانه شروع کنیم. این بار جدا از همکاری هایی که به عنوان آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده با فرزاد فرزین داشتی، به عنوان بازیگر نیز همراه با او در سریال عاشقانه حضور پیدا کردی. کمی از این تجربه تازه بگو

فرزاد فرزین در سریال عاشقانه به کارگردانی منوچهر هادی، نقش خیلی خوب و پررنگی داشت. در یکی از سکانس ها قرار بود فرزاد به همراه گروه موسیقی اش به جایی برود و کاری انجام بدهد. همین باعث شد که من هم در یک سکانس حضور داشته باشم. البته نمی شود گفت بازی کردم. نقش خیلی کوتاهی داشتم. همه اش بداهه بود و فقط یکی از صحنه ها از قبل مشخص بود که باید چه کار کنم. یکی دو سکانس دیگر نیز همینطور پیش آمد. من یک چیزی گفتم بعد آقای منوچهر هادی گفت: «خوبه و همینو ادامه بده.». یعنی از قبل قرار نبود این دیالوگ ها باشد و در طی کار این دیالوگ ها اضافه شدند.

در سال های اخیر همکاری تنگاتنگی با فرزاد فرزین داشته ای. این همکاری را خودت به شخصه چگونه ارزیابی می کنی؟

خیلی خوب و مثبت بوده. در مصاحبه ای که چند سال پیش هم با هم داشتیم از من پرسیدی با کی راحتی؟ گفتم فرزاد فرزین. از یک نظر راحت است و از یک نظر هم سخت است. فرزاد خودش دست به ساز است. دست به آهنگسازی و تنظیم است و ایده های خوبی دارد. همیشه دوست دارد نظارت لازم را روی کار داشته باشد و نظارتش هم درست است. همکاری با فرزاد فرزین خیلی خوب است و به جرات می توانم بگویم بعد از اینهمه سالی که آمدم در موسیقی پاپ فعالیت می کنم با موزیک های فرزاد فرزین و خودش از همه راحت تر بودم. اگر به هر دلیلی همکاری ام با فرزاد فرزین قطع شود فکر نمی کنم دیگر در زمینه پاپ و روی استیج بتوانم با کسی همکاری کنم و راحت باشم. موزیک فرزاد در بخش پاپ خیلی نزدیک به سلیقه من است. در سه چهار سال گذشته حدودا ۲۰ تا از آهنگ هایش را من تنظیم کرده ام و دیگر می دانم که استخوان بندی کارهایش به چه شکل است. فرزاد فرزین اجرای خیلی خوبی دارد، گروه، گروه خوبی است و همه چی سر جایش است.

اخیرا  به جز فرزاد فرزین، با خواننده های دیگری همکاری داشته ای؟

همکاری داشتم منتها انقدر وقتم بیشتر صرف کارهای فرزاد بوده که فرصت نکردم زیاد با کسی همکاری داشته باشم. ما مدام یا در حال اجرای کنسرت ها هستیم یا مشغول تولید آلبوم هستیم به همین خاطر کمتر رسیدم با خواننده دیگری کار کنم. من همیشه سعی می کنم خیلی با حوصله کار کنم و دوست ندارم که کاری را با عجله انجام بدهم. من هر پروژه ای که کار می کنم تمام ساندها و اجزاء موسیقی برای همان پروژه است و از پروژه دیگری که از قبل داشته ام استفاده نمی کنم. این ها زمان می برد. البته مشتاقانه مایلم یک زمانی داشته باشم که با دوستان دیگر هم کار کنم

در سال های اخیر گروه فرزاد فرزین به رهبری ارکستر مهران خلیلی یکی از موفق ترین گروه های موسیقی در اجراهای صحنه ای بوده. با توجه به اجراهای متعدد و موفقی که در زمینه کنسرت با فرزاد فرزین داشتی چه ارزیابی از وضعیت حال حاضر کنسرت ها در حوزه پاپ داری؟

من سال ۱۳۸۴ روی استیج رفتم و دقیقا تا سال ۱۳۹۲ روی صحنه نرفتم. آن موقع خیلی ضعف ها در اجرا وجود داشت. هم نوازنده خوب کم داشتیم. خواننده های نسل جدید هنوز نیامده بودند. سیستم صدابرداری خیلی ضعیف تر از الان بود و تکنولوژی هنوز انقدر به کمک موسیقی نیامده بود. از سال ۱۳۹۲ که با همکاری با فرزاد فرزین دوباره روی استیج آمدم موزیسین های خوبی آمدند، خواننده ها خوب شدند. البته همه نه. امیدورام به کسی برنخورد. تعدادی خواننده خوب در خواننده های نسل دوم ظهور کردند. منظور نسل دوم نسبت به تولد دوباره موسیقی پاپ در سال های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷٫ موزیک ها استانداردتر شده. مردم به کنسرت می روند و فرهنگ کنسرت رفتن در بین مردم جا افتاده. سالن ها تقریبا بهتر شده اند. تولید و موزیسین های خوب زیاد شده و بچه ها دارند با اشتیاق کار می کنند. این ها محاسن این سال ها هستند. اما از معایبش این است که هنوز سالن های خوب و استاندارد ما تعدادشان به اندازه انگشت های یک دست هم نمی رسد. با اینکه تکنولوژی های خوبی در حیطه صدابرداری آمده است ولی ما هنوز اپراتور درستی برای این کار نداریم. هم اپراتور خوبی نداریم و هم اینکه زمان مناسب برای صدا گرفتن و ساند چک در کنسرت های شهرستان در اختیار نداریم. زمان ساند چک ما خیلی کوتاه است و اگر بهترین اپراتور هم بیاید نمی تواند در زمان کوتاه کاری انجام بدهد. نکته دیگر اینکه بعضی موقع ها احساس می کنم یک سری از خواننده ها مسابقه گذاشته اند یعنی انقدر فضا را شلوغ می کنند و پشت سر هم به هر قیمت شده اجرا می گذارند و همین مساله باعث شده یک مقدار فضای کنسرت ها خراب شود. یکی دو سال پیش جو بهتر بود. الان خیلی شلوغ شده. شلوغی در کلیت بد نیست ایراد در اینجاست که این شلوغی بیش از اندازه است

یعنی معتقدی زیادبودن تعداد کنسرت های یک خواننده، امتیاز مثبتی برای آن خواننده نیست؟
مسلما همینطوره. این اتفاق فقط باعث پر شدن بیش از اندازه گوش مردم می شود. ظرفیت خرید بلیت کنسرت از سوی مردم هم پایین می آید و فضا بیش از اندازه اشباع می شود. خیلی خوب است که خواننده ها پشت سر هم در شهرهای مختلف کنسرت بگذارند ولی باید یک اندازه ای را در نظر گرفت و یک جای نفس کشیدنی هم گذاشت تا مردم آن شور شوق لازمه را پیدا کنند. اولین آسیب این اتفاق به خود خواننده وارد می شود. مگر یک حنجره چقدر توانایی دارد؟ که بتواند در طول ماه مثلا ۲۰ اجرا ۲۵ اجرا داشته باشد. مطمئن باشیدآن حنجره بعد از دو سال از توانایی اش از بین خواهد رفت.

 

شما از بهترین نوازنده های گیتار الکتریک هستی و فعالیت در موسیقی راک همیشه از دغدغه های اصلی ات بوده. آیا این فکر یا فرصت را داری که دوباره به این بخش از علاقه ات هم بپردازی؟

اتفاقا این فکر را خیلی شدیدتر و قوی تر از سال های قبل دارم. متاسفانه زمانش را ندارم. ولی یک سری طرح ها را آماده کرده ام که واقعا اگر وقت کنم انجام شان خواهم داد. این مساله یکی از دغدغه هایم شده است. دارم برنامه ریزی می کنم ک یک جوری این دو تا خط یعنی حضورم در موسیقی پاپ و راک را با همدیگر موازی جلو ببرم. خیلی هم سخت است و انرژی مضاعفی می خواهد. یک طرحی آماده کرده ام که مجموعه ای از چند موسیقی اینسترومنتال (بی کلام) و یکی دو کار باکلام است که البته در قالب کلمات فارسی نخواهند بود. می خواهم یک مقدار استاندارد کار کنم که بتوانم در مارکت خارج کشور هم ارائه بدهم.

 

جریان موسیقی راک فارسی همچنان پر افت و خیز است. یک سری خواننده ها هم در این سال ها به طور مشخص در فضای موسیقی راک فارسی کار کرده اند. چه نظری درباره این بخش از موسیقی ایران داری؟

من خودم هم خیلی سعی کردم که بتوانم در فضای راک فارسی حرکت هایی انجام بدهم و نمی دانم موفق بوده یا نه ولی تلفیق موسیقی راک با کلام فارسی یک مقداری سخت است. به خاطر ساختار و دستور زبانی که ما در فارسی داریم. کلا موسیقی راک اگر بخواهیم از نظر ادبیات اصلی اش در نظر بگیریم یک بخش هایی اش مثل راک اندرول اصلا معنی کلامش در فرهنگ ما نمی گنجد. بخش اعتراضی راک می ماند که آن هم باز قابلیت انجامش در جامعه ما به راحتی فراهم نیست. شرایط اجتماعی آنها و نوع نقدی که انجام می دهند با جامعه ما سازگار نیست و ما نمی توانیم در آن بخش هم کاملا ساختار موسیقی راک را با کلام فارسی منطبق کنیم. این وسط فقط یک بخش عاشقانه راک می ماند که همه گروه های معروف دنیا هم دارند. ما در این بخش می توانیم فعالیت کنیم. در کل به نظر من اگر مثلا ۱۰۰ تا کار در موسیقی ما در فضای راک کار بشود شاید ۵ تایش آن خصوصیات لازم و ساختار درست را دارا باشند که مهم ترین دلیلش هم عدم همخوانی زبان فارسی با موسیقی راک است. آن کسی که ترانه یک قطعه راک را می نویسد و آهنگش را می سازد باید کاملا به این موسیقی اشراف داشته باشد. اگر دقت کنید گروه های راک به صورت بند و گروه کار می کنند و از صفر تا صد یک قطعه را با هم کار می کنند. این نیست که از جایی ترانه بگیرند و بسازند و بعد یک نفر هم بیاید برای شان تنظیم کند. خودشان ترانه را می نویسند، آهنگ را می سازند و تنظیم می کنند و نوازندگی اش را هم انجام می دهند و همه این اجزا را هم خوب انجام می دهند

 

برای امسال چه برنامه هایی داری؟

آلبوم فرزاد فرزین را داریم کار می کنیم. به همراه یک سری تک تراک های فرزاد که همه شان زمان بر هستند. با یک سری خواننده های جوان هم در حال همکاری هستم. خیلی سعی دارم آن کارهایی که صحبتش را کردم را هم آغاز کنم و لااقل یکی دو تراکش را امسال آماده کنم. معمولا موسیقی بی کلام زمان بیشتری هم می برد. بعد از ماه رمضان هم با فرزاد فرزین تور کنسرت هایمان در ایران و خارج از کشور آغاز می شود و احتمالا یک زمان زیادی را ایران نخواهیم بود. هم اجراهایی در اروپا داریم و هم احتمالا در امریکای شمالی هم کنسرت هایی خواهیم داشت

 

منبع: اختصاصی تریبون هنر

 

مهران خلیلی

تاریخ انتشار :۲۸ خرداد ۱۳۹۶

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad