Ad

تهیه کننده خرس خواهان اکران فیلمش نیست

داروغه زاده: به فرهادی، حاتمی کیا و صدرعاملی بدون خواندن فیلمنامه پروانه ساخت داده شد

خانه پدری با تعیین رده سنی در هنر و تجربه اکران می شود

تریبون هنر: برخی فیلم‌سازان،فیلم‌نامه هایشان خوانده نمی‌شود اما پروانه می‌گیرند. این گفته معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی است که اعلام کرد تلاش خواهد شد تعامل با فیلمسازان در راستای اعتمادسازی دو طرفه به گونه‌ای پیش رود که مرحله‌ی صدور پروانه ساخت به تدریج حذف شود.

داروغه‌زاده اظهار داشت: همین الان هم برخی فیلمسازان هستند که فیلمنامه‌هایشان خوانده نمی‌شود اما پروانه ساخت می‌گیرند و این براساس سابقه‌ آن‌ها و اعتمادی که جلب کرده‌اند رخ می‌دهد، مثل اصغر فرهادی یا ابراهیم حاتمی کیا که فیلمنامه کامل آن‌ها خوانده نمی‌شود، حتی آقای صدرعاملی هم که اخیرا پروانه ساخت گرفته‌اند فیلم‌نامه کاملشان خوانده نشد و این اصلا به نظر من یا مدیریت سازمان ارتباط ندارد بلکه کاملا با نظر شورا انجام شده و این اتفاقی است که به تدریج در حال شکل‌گیری است.

داروغه‌زاده درباره این فیلم‌ها و تعیین تکلیف‌شان توضیح داد:‌ ما فیلم‌هایی را برای اکران بررسی می‌کنیم که متقاضی اکران باشند، یعنی تا وقتی تهیه‌کننده و پخش‌کننده یک فیلم متقاضی اکران عمومی آن نباشد چطور می‌توانیم صدور پروانه نمایش‌اش را بررسی کنیم پس اگر تهیه‌کننده «گزارش یک جشن» یا «خرس» پیگیر باشند ما بررسی خواهیم کرد.

او در پاسخ به اینکه “این فیلم‌ها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و توسط زیرمجموعه‌ای از این وزارتخانه خریداری شده‌اند و با این شرایط چه کسی باید برای نمایش آن‌ها اقدام کند؟” گفت:‌ به هر حال یک جایی مالک آن‌هاست و درباره این‌ها، موسسه رسانه‌های تصویری اگر بخواهد درخواستی برای اکران این فیلم‌ها داشته باشد، ما به عنوان مسئولی که برای صدور پروانه نمایش وظیفه داریم، اقدام خواهیم کرد و آن‌ها را در روند بازبینی مجدد قرار می‌دهیم، اما فیلمی که تهیه‌کننده آن متقاضی نباشد به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه چطور فیلمی می‌تواند متقاضی اکران نباشد در حالی که سازندگان هر کدام از این فیلم‌های به اصطلاح توقیف شده در تمام این سال‌ها به دنبال اکران فیلم‌شان بوده‌اند، گفت: این طور هم که می‌گویید نیست چون مثلا «گزارش یک جشن»، «خیابان‌های آرام» یا حتی «خرس» تا به حال تهیه‌کنندگان‌شان مراجعه‌ایی برای ارائه‌ی درخواست بازبینی و اکران فیلم‌های خود نداشته‌اند. الان هم «خرس» اگر متقاضی است، کارگردانش درخواست نمایش فیلم را دارد. در حالی که شورای پروانه نمایش نمی‌تواند به کارگردان پروانه نمایش دهد حتما باید تهیه‌کننده و پخش‌کننده اقدام کنند.

او در ادامه درباره اکران فیلم‌هایی که پس از بازبینی مجدد و انجام اصلاحات مجوز نمایش گرفته‌اند، اظهار کرد: روند اکران این فیلم‌ها به طور طبیعی طی می‌شود و سعی می‌شود در یک فضای طبیعی و آرام با کمترین حساسیت کار دنبال شود. بر این اساس به ترتیب فیلم‌هایی که مشکلاتشان رفع شده است، نمایش داده می‌شوند و البته این مسیر حتما با مشورت و تأیید و تدبیر اقای دکتر صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در بحث نمایش فیلم‌ها و در میان سرگروه‌های سینمایی ظرفیت‌هایی وجود دارد و قراردادهایی پیش از این منعقد شده که باید برای اکران فیلم‌های جدید زمان مناسب به لحاظ جدول نمایش فراهم شود، به ویژه آنکه در نیمه دوم سال هستیم و متقاضی زیادی برای اکران فیلم‌ها وجود دارد به همین دلیل نمی‌شود همه فیلم‌ها را به یک باره در جدول نمایش قرار داد.

داروغه‌زاده درباره اکران فیلم «خانه پدری» با تعیین رده سنی و نمایش در گروه هنر و تجربه که محدودیت تعداد سالن‌های سینمایی را هم دربرمی‌گیرد توضیح داد: تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «خانه پدری» آقای کیانوش عیاری است که با هیچ گونه اصلاحی در این فیلم موافقت نکرد بنابراین در مجوزی که در شورای پروانه نمایش برای این فیلم صادر شده است، هم رده بندی سنی در نظر گرفته شد و هم اکران محدود و این نوع اکران به طور طبیعی با نظر سازمان سینمایی اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به اینکه آیا اکران محدود به معنای نمایش در گروه سینمایی هنر و تجربه است و آیا نمی‌شد شرایط بهتری برای اکران «خانه پدری» فراهم کرد تا نسبت به دور اول نمایش‌اش که تنها چند سانس دوام داشت تفاوت داشته باشد، گفت: هنر و تجربه یکی از فرصت‌هاست و شورای پروانه نمایش به این شکل، مجوز فیلم را صادر کرده است. البته آن زمان هم که فیلم اکران شد در همین هنر و تجربه بود و جلوی اکران فیلم گرفته شد. ما اگر بتوانیم در همان گروه با محدودیت سنی فیلم را نمایش دهیم به طوری که اکران ادامه داشته باشد یک قدم جلوتر هستیم چون آن زمان جلوی نمایش فیلم “گرفته شد”. ضمن اینکه ما در گروه هنر و تجربه فیلم‌های پرتماشاگر زیادی داشته‌ایم به طوری که از فیلم‌هایی که در اکران عمومی نمایش داشته‌اند با استقبال بهتری روبرو بوده‌اند.

 

تاریخ انتشار :۳۰ مهر ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص وقتی برای شخصی شناخته شده رخ می‌دهد. به گزارش تریبون هنر، گرچه بسیاری از سلبریتی‌ها سرنوشت تراژیکی داشته‌اند، اما بررسی‌های […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad